Saavutettavat ja esteettömät ympäristötLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: TH00AA51
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa havainnoida ja tunnistaa rakennetun ympäristön vaikutuksia henkilön toimintakykyyn. Hän osaa nimetä ympäristön esteettömyyteen vaikuttavia tekijöitä ja esteettömyyteen ohjaavia suosituksia. Opiskelija osaa esittää millaiset ympäristöratkaisut edistävät henkilön toimintakykyä. Opiskelija tietää päivittäisten apuvälineiden mahdollisuudet ihmisen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäjinä. Opiskelija tietää apuvälineiden palveluprosessin vaiheet sekä näitä ohjaavat perusteet hyvinvointiteknologian insinöörinä.
Sisältö
- Ympäristön, apuvälineiden ja henkilön toimintakyvyn välinen suhde.
- Rakennetun ympäristön esteettömyys sekä sitä ohjaavat säädökset ja suositukset.
- Esteettömän ympäristön suunnittelu.
- Apuvälinepalvelut ja palveluprosessin vaiheet.
- Hyvinvointiteknologian insinöörin rooli apuvälinepalveluprosessissa.
- Yleisimmän apuvälineet.
Esitietovaatimukset
Osallistuva ja toimintakykyinen ihminen (suositellaan).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Lisätiedot
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään [Hyvinvointi- ja toimintakyky-klusterin koulutusohjelmien yhteistä] kaksiportaista arviointikehikkoa:
Opiskelijan osaamisen arviointi, Arviointikehikko
I Osaamisen kehittyminen: Vaihe 1