Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen suunnitteluLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: TV00AA45

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää erilaisten visuaalisten elementtien ja merkkien merkityksen suunnittelussa ja yhtenäisen ulkoasun muodostamisessa. Lisäksi kurssi antaa valmiudet ymmärtää visuaalisten merkkien tulkinnan prosessia sekä ottamaan huomioon kokonaisviestinnälliset elementit suunnittelussa.
-----
Opiskelija kykenee suunnittelemaan itsenäisesti erilaisia viestinnällisiä elementtejä eri medioihin ja analysoiman viestinnällisiä ratkaisuja. Lisäksi opiskelija kykenee valitsemaan ja perustelemaan tekemiensä valintojen taustoja. Opiskelija ymmärtää myös pääpiirteittäin brandin luomisen prosessin.

Sisältö

- Typografian suunnittelu visuaalisena viestittäjänä
- Mitä ja miten kuvat viestivät
- Värien symboliikkaa ja väreillä vaikuttamisen mahdollisuudet
- Kokonaisviestintä
- Logot, brandi, liikemerkki ja johtajabrandi
-----
- Visuaalisen suunnittelun historian vaikutus nykyhetkeen ja tulevaan
- Vaihtoehtoiset metodit visuaalisen suunnittelun perustaksi (esim. Semiotiikan näkemykset)
- Brandien suunnittelu ja yrityskuvan luominen
- Visuaalinen suunnittelu monikanavajulkaisuihin

Esitietovaatimukset

TV00AA40 Graafiset käyttöliittymät
TX00AA02 Graafisen suunnittelun perusteet
TV00AA44 viestinnän menetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija osaa selostaa typografian suunnittelun vaikutuksia visuaalisena viestittäjänä
- Opiskelija osaa selostaa ja analysoida mitä ja miten kuvat viestivät
- Ymmärtää värien symboliikkaa ja väreillä vaikuttamisen mahdollisuuksia
- Ymmärtää mitä on ja osaa hyödyntää kokonaisviestintä
- Osaa visuaalisen suunnittelun ja strategian terminologian esim. Logot, brandi, liikemerkki ja johtajabrandi

Arviointikriteerit, hyvä (3)

-Opiskelija osaa hyödyntää kaikkea edellä olevaa toiminnassaan, suunnittelussaan ja anlyyseissaan
-Opiskelija tietää visuaalisen suunnittelun historian vaikutukset nykyhetkeen ja tulevaan sekä osaa käyttää tätä tietoa suunnittelussaa hyväksi
- Opiskelija tietää että on olemassa vaihtoehtoisia menetelmiä visuaalisen suunnittelun perustaksi (esim. Semiotiikan näkemykset)ja osaa hyödyntää niitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää ja osaa suunnitella ja totetuttaa brandien suunnittelu ja yrityskuvan luomisen prosessin
- Opiskleija tietää ja osaa ottaa huomioon toteutuksessaan visuaalinen suunnittelun aspektit monikanavajulkaisuissa

Siirry alkuun