Visuaalinen suunnitteluLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: TV00AA45
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää erilaisten visuaalisten elementtien ja merkkien merkityksen suunnittelussa ja yhtenäisen ulkoasun muodostamisessa. Lisäksi kurssi antaa valmiudet ymmärtää visuaalisten merkkien tulkinnan prosessia sekä ottamaan huomioon kokonaisviestinnälliset elementit suunnittelussa.
-----
Opiskelija kykenee suunnittelemaan itsenäisesti erilaisia viestinnällisiä elementtejä eri medioihin ja analysoiman viestinnällisiä ratkaisuja. Lisäksi opiskelija kykenee valitsemaan ja perustelemaan tekemiensä valintojen taustoja. Opiskelija ymmärtää myös pääpiirteittäin brandin luomisen prosessin.
Sisältö
- Typografian suunnittelu visuaalisena viestittäjänä
- Mitä ja miten kuvat viestivät
- Värien symboliikkaa ja väreillä vaikuttamisen mahdollisuudet
- Kokonaisviestintä
- Logot, brandi, liikemerkki ja johtajabrandi
-----
- Visuaalisen suunnittelun historian vaikutus nykyhetkeen ja tulevaan
- Vaihtoehtoiset metodit visuaalisen suunnittelun perustaksi (esim. Semiotiikan näkemykset)
- Brandien suunnittelu ja yrityskuvan luominen
- Visuaalinen suunnittelu monikanavajulkaisuihin
Esitietovaatimukset
TV00AA40 Graafiset käyttöliittymät
TX00AA02 Graafisen suunnittelun perusteet
TV00AA44 viestinnän menetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija osaa selostaa typografian suunnittelun vaikutuksia visuaalisena viestittäjänä
- Opiskelija osaa selostaa ja analysoida mitä ja miten kuvat viestivät
- Ymmärtää värien symboliikkaa ja väreillä vaikuttamisen mahdollisuuksia
- Ymmärtää mitä on ja osaa hyödyntää kokonaisviestintä
- Osaa visuaalisen suunnittelun ja strategian terminologian esim. Logot, brandi, liikemerkki ja johtajabrandi
Arviointikriteerit, hyvä (3)
-Opiskelija osaa hyödyntää kaikkea edellä olevaa toiminnassaan, suunnittelussaan ja anlyyseissaan
-Opiskelija tietää visuaalisen suunnittelun historian vaikutukset nykyhetkeen ja tulevaan sekä osaa käyttää tätä tietoa suunnittelussaa hyväksi
- Opiskelija tietää että on olemassa vaihtoehtoisia menetelmiä visuaalisen suunnittelun perustaksi (esim. Semiotiikan näkemykset)ja osaa hyödyntää niitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää ja osaa suunnitella ja totetuttaa brandien suunnittelu ja yrityskuvan luomisen prosessin
- Opiskleija tietää ja osaa ottaa huomioon toteutuksessaan visuaalinen suunnittelun aspektit monikanavajulkaisuissa