PeliohjelmointiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: TT00AA43
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ammattimaisen ohjelmistotuotannon merkityksen pelien tekemisessä. Hän omaksuu keskeisiä peliohjelmoinnin menetelmiä ja tekniikoita, ja oppii soveltamaan niitä projektiryhmän jäsenenä työskennellessään. Opiskelija hallitsee myös peliohjelmointiin liittyviä matemaattisia perusteita.
Sisältö
- peliohjelmointiprojektin läpivienti
- 3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL)
- tekoälyalgoritmit
- peliohjelmoinnin matematiikka: 2D- ja 3D-muunnokset, matriisit ja matriisipinot, stokastiset prosessit, peliteoria
Esitietovaatimukset
Tietorakenteet ja algoritmit, C++
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Peliohjelmointiprojektin läpivienti:
- opiskelija on osallistunut projektiryhmän jäsenenä pelihankkeen toteutukseen
3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL):
- opiskelija ymmärtää 3D-mallinnuksen perusteet
- opiskelija ymmärtää OpenGL-kirjaston käyttötarkoituksen ja osaa laatia yksinkertaisia 3D-visualisointeja
Tekoälyalgoritmit:
- opiskelija ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteen yleisellä tasolla
Peliohjelmoinnin matematiikka - tyydyttävä asioiden hallinta seuraavasti:
- opiskelija ymmärtää matriisilaskennan perusteet ja osaa tehdä yksinkertaisia muunnoksia
- opiskelija ymmärtää mitä stokastiset prosessit ovat
- opiskelija ymmärtää peliteorian merkityksen optimaalisessa päätöksenteossa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Peliohjelmointiprojektin läpivienti:
- opiskelija on osallistunut aktiivisesti pelihankkeen toteutukseen
- opiskelija on projektin puitteissa tehnyt jonkun verran itsenäistä tiedonhakua ja ongelmanratkaisua
- opiskelija on toiminnallaan tukenut muita projektiryhmän jäseniä ja edesauttanut projektin menestyksekästä toteutusta
3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL):
- opiskelija ymmärtää 3D-mallinnuksen perusteet
- opiskelija ymmärtää OpenGL-kirjaston käyttötarkoituksen ja osaa laatia yksinkertaisia 3D-visualisointeja
Tekoälyalgoritmit:
- opiskelija ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteen yleisellä tasolla
- opiskelija osaa toteuttaa osia vaativasta tekoälyjärjestelmästä
Peliohjelmoinnin matematiikka - hyvä asioiden hallinta seuraavasti:
- opiskelija hallitsee matriisilaskennan ja osaa tehdä erilaisia muunnoksia
- opiskelija ymmärtää mitä stokastiset prosessit ovat
- opiskelija ymmärtää peliteorian merkityksen optimaalisessa päätöksenteossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Peliohjelmointiprojektin läpivienti:
- opiskelija on osallistunut erittäin aktiivisesti pelihankkeen toteutukseen
- opiskelija on projektin puitteissa tehnyt itsenäistä tiedonhakua ja ongelmanratkaisua
- opiskelija on toiminnallaan tukenut muita projektiryhmän jäseniä ja edesauttanut projektin menestyksekästä toteutusta
- opiskelijan toteuttamat projektin osat ovat ohjelmistoteknisesti moitteettomia
3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL):
- opiskelija ymmärtää 3D-mallinnuksen perusteet
- opiskelija osaa toteuttaa OpenGL-kirjaston avulla vaativiakin 3D-visualisointeja
Tekoälyalgoritmit:
- opiskelija ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteen yleisellä tasolla
- opiskelija osaa toteuttaa vaativan tekoälyjärjestelmän projektin puitteissa
Peliohjelmoinnin matematiikka - kiitettävä asioiden hallinta seuraavasti:
- opiskelija hallitsee matriisilaskennan ja osaa tehdä vaikeitakin muunnoksia
- opiskelija ymmärtää mitä stokastiset prosessit ovat ja osaa soveltaa niitä peliohjelmointiin
- opiskelija ymmärtää peliteorian merkityksen optimaalisessa päätöksenteossa ja osaa ratkaista optimaalisia strategioita