Siirry suoraan sisältöön

Insinöörikemia ja englantiLaajuus (15 op)

Opintojakson tunnus: TX00BP07

Opintojakson perustiedot


Laajuus
15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija oppii opintojaksolla käsiteltävät kemian käsitteet ja ilmiöt sekä niiden oppimista tukevat fysiikan käsitteet siten, että pystyy ratkaisemaan aihepiiriin liittyviä oman koulutusalansa kannalta keskeisiä ongelmia, soveltamaan tietojaan välttämättöminä pohjatietoina myöhemmissä aineopinnoissa ja hyödyntämään osaamistaan tulevissa työtehtävissä.
Lisäksi opiskelija pystyy viestimään englanniksi tekniikan alan opiskelu- ja työtehtävissä ja pitämään alaansa liittyviä esityksiä. Hän kykenee lukemaan alaansa liittyviä tekstejä ja käyttämään keskeistä tekniikan sanastoa.

Sisältö

1. Yleinen ja fysikaalinen kemia:
- lämpökemian perusteet
- tasapainokäsitteen syventäminen ja siihen liittyvä laskenta sovelluksineen (hapot, emäkset, puskuriliuokset etc.)
- faasit, johdanto faasitasapainoihin
- reaktiokinetiikan perusteet
- pinta- ja kolloidikemia
- sähkökemian perusteet
2. Orgaaninen kemia:
- funktionaalisten ryhmien tyypilliset reaktiot ja reaktiomekanismit sekä ryhmien vaikutus aineen ominaisuuksiin;
- eri sovellusalueilla keskeisten orgaanisten yhdisteiden ominaisuudet ja käyttäytyminen
3. Analyyttinen kemia:
- näytteenoton ja näytteenkäsittelyn perusteet
- johdanto instrumentaalianalytiikkaan
4. Fysiikka:
- lämpöopin ja sähköopin peruskäsitteet
5. Englanti:
- ammatillinen suullinen esittäminen
- tekniikan alan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö-, pari- ja ryhmäviestintä
- ammatillisia tekstikäytänteitä ja asiakirjoja
- tekniikan alan teksteihin, sanastoon ja tekstilajeihin tutustuminen

Esitietovaatimukset

-Kemian perusteet ja viestintä
- Englannin lähtötasovaatimus Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä tai kuvata aihepiiriin liittyvät käsitteet ja ilmiöt kvalitatiivisesti ja ratkaista niihin liittyviä suoraviivaisia tehtäviä.
Ammattiin liittyvissä englanninkielisissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa opiskelija ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisin kielellisin rakentein ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy. Hän tuntee ammattisanastoa, mutta sen käytössä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä tai kuvata aihepiiriin liittyvät käsitteet ja ilmiöt omin sanoin; hän osaa selittää, mihin ilmiöön liittyvät kaavat perustuvat tai mitä ne tarkoittavat ilmiön kannalta; hän osaa ottaa kantaa aihepiirin tehtävien ratkaisuissa saamiensa tulosten mielekkyyteen.
Ammattiin liittyvissä englanninkielisissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa opiskelija ilmaisee itseään selkeästi ja melko virheettömästi. Hän käyttää ammattisanastoa melko täsmällisesti, eivätkä kielelliset puutteet häiritse viestin välittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa mallintaa aihepiirin ilmiöitä, tapahtumia tms. mielekkäiden oletusten pohjalta sekä analysoida, arvioida ja muokata ratkaisuja ja mallia tarvittaessa.
Ammattiin liittyvissä englanninkielisissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa opiskelija ilmaisee itseään tehokkaasti, tarkasti, sujuvasti ja lähes virheettömästi. Hän käyttää ammattisanastoa täsmällisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa määritellä tai kuvata aihepiiriin liittyvät käsitteet ja ilmiöt kvalitatiivisesti ja ratkaista niihin liittyviä suoraviivaisia tehtäviä.
Ammattiin liittyvissä englanninkielisissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa opiskelija ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisin kielellisin rakentein ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy. Hän tuntee ammattisanastoa, mutta sen käytössä on puutteita.

Siirry alkuun