Siirry suoraan sisältöön

Etnografisten esineiden konservointiLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: KI00AB93

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on perustiedot etnografisten kokoelmien syntyhistoriasta, määritelmistä ja rajoista.
Opiskelija ymmärtää etnografisiin esineisiin liittyviä monia merkityksiä ja osaa soveltaa esineiden säilymiseen tähtäävät toimenpiteet näiden mukaan.
Opiskelija on myös perehtynyt ei-materiaalisen kulttuuriperinnön merklitykseen ja sen säilyttämisen tärkeyteen.

Sisältö

Tiivis yhteistyö työelämän kanssa. Suurin osa opetuksesta ja harjoituksista liittyy etnografiseen museoon ja sen kokoelmiin.
Kokoelmien synty, kolonialismin merkitys,säilyttämisen ongelmat, tiedonhankinnnan merkitys tuntemattomien esineiden tapauksessa, merkityksenanto, valintojen teko, mahdollisten tuholaistorjunta-aineiden kartoitus ja tutkimus.
Ei-materiaalisen kulttuuriperinnön tallennustavat, videointi, videomateriaalin editointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa. Osallistuminen ja laajojen kokonaisuuksien hahmottaminen hyvin puutteellista. Toimenpiteiden ja harjoitustehtävien perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Kurssiin liittyvät harjoitustehtävät palautettu myöhässä ja osittain puutteellisina.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa ongelmanratkaisutilanteissa. Hän osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Kokonaisuuksien hahmottaminen ja oman mielipiteen muodostaminen tyydyttävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa ongelmanratkaisutilanteissa. Opiskelijan suhtautuminen on avoin ja hän osaa ottaa muiden mielipiteet huomioon. Työskentely on ollut itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.

Siirry alkuun