Siirry suoraan sisältöön

Lasin konservointiLaajuus (8 op)

Opintojakson tunnus: KI00AB86

Opintojakson perustiedot


Laajuus
8 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on antaa riittävä teoriapohja käytännön konservointityötä varten. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee lasin valmistuksen historian, lasin kemiallisen koostumuksen, käytetyt materiaalit ja tekniikat. Opiskelija tuntee lasin vauriomekanismeja ja osaa suunnitella ja suorittaa erilaisia lasin konservointitehtäviä.
Opiskelija tutustuuu myös lyijylasiin ja valmistaa harjoitustyönä pienen lyijylasipaneelin.

Sisältö

Opiskelijat tutustuvat lasin historiaan ja valmistusmenetelmiin. Lasin valmistustekniikoita harjoitellaan myös käytännössä.
Modernin lasin valmistukseen tutustutaan Nuutajärven tai Iittalan lasitehtaalla sekä muissa vierailukohteissa.
Jokainen opiskelija suorittaa dokumentoinnin, vauriokartoituksen ja laatii konservointisuunnitelman opettajan valitsemille lasiesineille. Kurssilla konservoitavat lasiesineet tulevat museoilta tai yksityisiltä asiakkailta. Konservoinnin osa-alueita ovat puhdistus, liimaus ja täydennys. Täydennystä varten harjoitellaan muottien ottamista ja kopioiden valmistamista.
Konservointisuunnitelma esitetään myös työelämän edustajille ja sen hyväksymisen jälkeen opiskelija suorittaa konservointityön ja raportoi sen kirjallisesti.

Esitietovaatimukset

Keramiikan konservointi
Kemia I

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.

Siirry alkuun