Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen toiminta itsestä huolehtimisessa, kotielämässä, asioinnissa ja leikissäLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: SX00BK36

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa valita toimintaterapian teorian, jolla jäsentää eri ikäisen asiakkaan interventiota. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita asiakkaan kanssa tämän toimintamahdollisuuksien edistämiseksi. Hän kykenee analysoimaan ja muokkaamaan arjen toimintaa sekä lähiympäristöä asiakkaan toimintakykyä vastaavaksi. Hän osaa antaa esimerkkejä siitä, miten tehtyjä ratkaisuja perustellaan kokemukseen, asiantuntijuuteen ja tieteelliseen tietoon pohjautuen. Hän tunnistaa omat valmiutensa moniammatilliseen yhteistyöhön asiakkaan kuntoutumisen edistämiseksi. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian tavoitteiden toteutumista arvioidaan, miten tuloksista raportoidaan ja miten tehdään jatkosuosituksia.
Hän osaa soveltaa käyttäytymistieteellistä, biologista, yhteiskuntatieteellistä ja lääketieteellistä tietoa toimintamahdollisuuksien arviointiin ja edistämiseen. Opiskelija tunnistaa tavallisimpia lieviä kehityshäiriötä ja mielenterveyden häiriöitä, niihin vaikuttavia taustatekijöitä sekä epidemiologiaa. Hän tuntee näihin sairauksiin liittyvää tutkimusta ja hoitoa. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt, oireet ja psykologiset seuraukset. Hän ymmärtää aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija osaa arvioida oman osaamisensa riittävyyden asiakkaan hoidossa ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaisiin neuropsykologisiin ja psykiatrisiin palveluihin. Hän osaa soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.

Sisältö

• Toimintaa selittävien mallien käyttö interventiota jäsentämässä
• Toiminnan analyysi
• Arviointitiedon soveltaminen terapian toteutukseen
• Itsestähuolehtiminen
• Kotielämä ja asiointi
• Leikki ja leikkiminen
• Seksuaalisuus
• Uni ja lepo
• Toiminnallisen identiteetin vahvistaminen ja osallistumisen
tukeminen
• Taidot ja valmiudet, joita tarvitaan toimintakokonaisuuksiin
• Moniammatillinen yhteistyö
• Toimintaterapiaprosessin dokumentointi
• Eri-ikäiset asiakkaat ja toimintakyvyn häiriöt erilaisissa
konteksteissa
• Mielenterveyden tavalliset häiriöt ja oireet
• Mielenterveyspotilaiden tutkimus ja hoito
• Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja toimintakokonaisuuksien
häiriintyminen
• Aivoperäisten ongelmien taustalla olevat yleisimmät vaurio- ja
häiriömekanismit
• Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
• Aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen
perusteet
• Neuropsykologin ja toimintaterapeutin yhteistyö

Esitietovaatimukset

Ihmisen toiminta
Ihminen ympäristöissään
Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 1 ja 2
Harjoittelu 1 Toimintakyvyn arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 8op terapeuttisen toiminnan, 1op psykiatrian ja 1op kliinisen neuropsykologian opintoja.

Siirry alkuun