Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa ja 1. harjoitteluLaajuus (15 op)
Opintojakson tunnus: SX00BZ98
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija osaa arvioida omia asenteitaan ja edistää yhdenvertaisuutta toimiessaan moninaisessa kasvatus- ja sosiaalialan työssä. Opiskelija tuntee lapsen oikeudet ja lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Opiskelija ymmärtää lapsen elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä. Hän tuntee lapselle ominaisia tapoja toimia ja osaa suunnitella niihin perustuvaa, lasta tukevaa toimintaa. Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa kohdata ihmisiä ja toimia luontevasti monikulttuurisissa tai erilaisissa kulttuurisissa ympäristöissä. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.
Opiskelija osaa toimia sosiaalipedagogisen orientaation mukaisesti varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä. Hän osaa tukea yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa arjessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa toimia työelämän vuorovaikutustilanteissa: Hän ottaa huomioon omassa toiminnassaan organisaation viestintäkulttuurin ja -tavat ja osaa ennakoida erilaisissa tilanteissa tarvittavia vuorovaikutustaitoja. Lisäksi hän tunnistaa kulttuurien väliseen viestintään liittyviä erityispiirteitä ja osaa ottaa ne huomioon viestinnässään. Opiskelija toimii tavoitteellisesti sekä osaa raportoida ja arvioida toimintaansa. Hän osaa ylläpitää omaa hyvinvointiansa. Opiskelija osaa toimia hätäensiapua vaativissa tilanteissa.
Sisältö
Lapsuuden elämäntavat, kulttuurit ja kulttuuriset ristiriidat. YK:n lasten oikeuksien sopimus. Lapselle ominaiset tavat toimia. Varhaiskasvatuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä: kuvataidekasvatus, liikuntakasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet varhaispedagogiseen työhön. Vuorovaikutuksen haasteet, selkokielinen kommunikaatio. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Harjoittelu (5 op) sosiaalipedagogisen työn toimintaympäristössä pääkaupunkiseudulla, missä opiskelija soveltaa elämänkulun tukemisen keinoja. Sisältää hätäensiavun.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: Johdanto sosiaalipedagogiikkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja ja 5 op laajuisen 1. harjoittelun.