Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen vanhustyössäLaajuus (8 op)

Opintojakson tunnus: SV00AA63

Opintojakson perustiedot


Laajuus
8 op

Osaamistavoitteet

Geronomiopiskelija tunnistaa, analysoi ja soveltaa vanhojen ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden tilasta saatavia tietoja. Hänellä kykenee kohtaamaan toimintakyvyltään erilaisia vanhoja ihmisiä ja luomaan heidän kanssaan vuorovaikutteisen asiakas- ja ohjaussuhteen. Hän tunnistaa erityisesti kaupunkimaisessa yhteisössä (yksityiskodissa tai hoito- ja palveluyksikössä) elävän vanhan ihmisen hyvinvointia, sosiaalista osallisuutta, toimintakykyä ja terveyskäyttäytymistä edistäviä ja uhkaavia tekijöitä. Geronomiopiskelija toteuttaa ennaltaehkäisevää vanhustyötä soveltamalla syrjäytymisen ehkäisyä, terveyttä ja mielenterveyttä sekä toimintakykyä edistäviä työmenetelmiä. Hän toteuttaa varhaista puuttumista ja interventiota vanhojen ihmisten terveyserojen kaventamiseen, sosiaalisen syrjäytymisen ja toimintakyvyn heikkenemisen ehkäisyyn ohjaamalla vanhaa ihmistä ja hänen läheisiään.

Sisältö

Yksityiskodissa ja hoito-ja palveluyksikössä asuvan vanhan ihmisen terveyden edistämisen perusteet, sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisy ja varhainen puuttuminen. Vanhan ihmisen kohtaaminen ja ohjaaminen, esim muistisairaat. Toimintakykyä uhkaavat tekijät ja niiden ehkäisy sekä toimintakykyä edistävä toiminta. Toimintakyvyn arvionti ja keskeiset arviointimenetelmät ja -mittarit. Terveyskäyttäytymisen ja riskikäyttäytymisen sekä sosiaalisten tilanteiden ja elämänmuutosten huomiointi. Ehkäisevän mielenterveystyön perusteet. Vanhan ihmisen suotuisat elintavat. Vanheneminen ja ravitsemus sekä ravitsemuksen vaikutus toimintakykyyn. Suun terveys ja seksuaaliterveys vanhetessa. Terveysneuvonta ja –interventiot sekä ohjaamisen vaiheteoriat. Psykososiaalinen tuki. Gerontologisen sosiaalialantyön keskeiset menetelmät vanhan ihmisen hyvinvoinnin edistämisessä. Harjoittelu 3 op.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Siirry alkuun