Opinnäytetyön toteuttaminenLaajuus (6 op)
Opintojakson tunnus: SX00AA41
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa laatimansa opinnäytetyösuunnitelman ja kirjoittaa opinnäytetyöraportin. Opiskelija osaa arvioida opinnäytetyön vahvuuksia ja heikkouksia sekä tunnistaa erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Sisältö
Opinnäytetyön toteuttaminen yhdessä työelämän edustajien ja ohjaajien tukemana
Menetelmä-, tekstinohjaus- ja tiedonhankinnan pajat
Kirjallisen opinnäytetyöraportin laatiminen ja sen esittäminen seminaarissa
Vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Yhteys työelämään: Työn aihe ei ole työelämälähtöinen tai kovin merkittävä alan kehittämisen kannalta.
Ammatillinen vuoropuhelu työelämän edustajien kanssa on ollut vähäistä.
Tuotos: Työlle on asetettu kehittämiseen tähtääviä tavoitteita, mutta ne jäävät irrallisiksi ja perustelematta.
Teoreettista perustaa koskevat ratkaisut ja työmenetelmät on selvitetty puutteellisesti tai menetelmiä on käytetty epäjohdonmukaisesti.
Aiheen käsittely on suppea, lähteitä on käytetty niukasti tai epäjohdonmukaisesti. Omaa koontia tai yhteenvetoa työn kannalta keskeisistä asioista on työssä vähän.
Tulosten liittäminen työelämään ei tuota uusia kehittämisehdotuksia käytäntöön. Työelämä/työn tilaaja pystyy hyödyntämään työtä osittain.
Prosessi: Työ ei etene tavoitteiden/suunnitelman mukaisesti.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta puutteellisesti, kritiikittömästi ja kaavamaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Yhteys työelämään: Työn hyödyt ovat työelämän kannalta selkeästi esitetyt ja perustellut.
Työstä käy ilmi kiinteä ja hyvin toimiva ammatillinen vuoropuhelu työelämän edustajien kanssa.
Tuotos: Työlle on asetettu kehittämiseen tähtääviä tavoitteita ja päämääriä niitä johdonmukaisesti perustelematta.
Teoreettista perustaa koskevat ratkaisut ja menetelmät ovat perusteltuja ja tarkoituksenmukaisia.
Työ ilmentää tekijän perehtyneisyyttä aihealueeseen ja kykyä soveltaa tutkimuksellista otetta.
Saavutetut tulokset ovat sovellettavissa työelämään.
Prosessi:Työ on edennyt tasaisesti prosessin ajan.
Opiskelija on etsinyt ohjausta ja kyennyt hyödyntämään sitä. Yhteistyö eri osapuolten kanssa on ollut sujuvaa.
Opiskelija on tarkastellut omaa opinnäytetyöprosessia kriittisesti tuomatta kuitenkaan vaihtoehtoisia toimintatapoja esille.
Prosessi on tukenut asiantuntijuuden kasvua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yhteys työelämään: Työn tuloksilla on käytännöllistä arvoa ja työ tuo uuden näkökulman aiheeseen.
Ammatillinen vuoropuhelu
työelämän edustajien kanssa on ollut joustavaa, innovatiivista ja ammatillisesti rakentavaa sekä vastavuoroista oppimista tuottavaa.
Tuotos: Työn tarkoitus ja tavoitteet on teoreettisesti ja työelämälähtöisesti erinomaisesti perusteltu ja ne välittyvät lukijalle työn kaikissa vaiheissa.
Teoreettisen perustan valinta ja menetelmälliset ratkaisut ilmentävät tekijän omaa, kriittistä ja luovaa ajattelua.
Aiheen käsittely osoittaa innovatiivisuutta ja johdonmukaista työtapaa.
Saavutetut tulokset herättävät kiinnostusta ja ovat sovellettavissa laajemminkin työelämään.
Työ on eheä kokonaisuus ja tuo uuden näkökulman aiheeseen.
Prosessi:
Opiskelija on edennyt suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti koko prosessin ajan.
Työelämän ja ohjaajan asiantuntijuutta on hyödynnetty prosessiin kuluessa ja opiskelija on toiminut vastuullisesti prosessin eri vaiheissa.
Opiskelija on tarkastellut kriittisesti omaa opinnäytetyöprosessia ja esittänyt kehittämisehdotuksia.
Prosessissa näkyy opiskelijan asiantuntijuus ja sen jakaminen. Dialogi vertaisten kanssa on tavoitteellista.
Lisätiedot
Hylätty:
Yhteys työelämään: Työn työelämälähtöiset perustelut puuttuvat
Ammatillinen vuoropuhelu työelämän kanssa on ei ole toteutunut sovitusti.
Tuotos: Työn tarkoitus ja tavoitteet määritellään epäselvästi.
Työn teoreettinen perusta on hatara ja käytettyjä menetelmällisiä ratkaisuja ei ole esitetty.
Aiheen käsittely on epäjohdonmukaista, työ on pirstaleinen, eikä sisällä toteutuksen kriittistä ja systemaattista tarkastelua.
Kehittämis- ja toimenpide-ehdotukset puuttuvat.
Työn tilaaja ei pysty hyödyntämään tuloksia
Prosessi: Opiskelija on ei ole kyennyt suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen etenemiseen. Ohjausta ole kyetty hyödyntämään eikä eteen tuleviin kysymyksiin ole osattu hakea ratkaisuja.