Asiantuntija- ja tutkimusviestintäLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: SX00AA33
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot sekä ymmärtää jäsentyneen ja vakuuttavan viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta. Opiskelija tuntee tutkimusviestinnän periaatteet ja osaa soveltaa niitä opiskeluun liittyvissä kirjallisissa tehtävissä. Opiskelija osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja tehdä tähän liittyviä valintoja. Opiskelija haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua aktiivisesti nykyaikaiseen viestintäympäristöön.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5.
Sisältö
Kirjallinen viestintä
Tutkimusviestinnän periaatteet ja opiskelukirjoittaminen: asiatyyli; lähteiden käyttö, merkintä ja kriittinen arviointi.
Tiedonhankinta ja tiedonhallinnan prosessi
Suullinen viestintä
Työelämän kasvokkais- ja ryhmäviestintätilanteet
Puhe-esityksen suunnittelu ja havainnollistaminen; esiintymisvarmuus
Palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallinen viestintä
Tutkimusviestinnän periaatteet ja opiskelukirjoittaminen: asiatyyli; lähteiden käyttö, merkintä ja kriittinen arviointi.
Opiskelija tunnistaa oman alansa tekstien (myös sähköisessä muodossa julkaistujen tekstien ja verkkosivujen) luotettavuuteen ja viestivyyteen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija dokumentoi lähteet luotettavasti ja HyTo-yksikön ohjeiden mukaisesti, mutta lähteiden käyttö on mekaanista eikä lähteitä laiteta vuoropuheluun keskenään.
Opiskelija kirjoittaa sisällöltään loogisia tekstejä ja käyttää teksteissään taustakirjallisuutta. Lähteet jäävät tekstistä kuitenkin usein irrallisiksi. Oma ajattelu ja lähteistä esiin nostettu tieto eivät aina kohtaa.
Tiedonhankinta ja tiedonhallinnan prosessi
Opiskelija etsii tietoa kirjoista sekä erilaisista Internetin hakupalveluista ja portaaleista. Opiskelija tunnistaa tiedon luotettavuuteen ja ajantasaisuuteen liittyviä tekijöitä. Lähteiden käyttö on kuitenkin mekaanista ja usein muusta tekstistä irrallista. Opiskelija dokumentoi lähteiden käyttöä HyTo-yksikön ohjeiden mukaisesti.
Suullinen viestintä
Työelämän kasvokkais- ja ryhmäviestintätilanteet
Opiskelija tunnistaa eri viestintätilanteisiin liittyviä odotuksia ja tapoja, muttei aina ota niitä huomioon omassa vuorovaikutuksessaan. Monissa tilanteissa opiskelija sovittaa omat viestintätavoitteensa toisten tavoitteisiin. Opiskelija liittää puheenvuoronsa osaksi keskustelua, mutta keskusteluun osallistuminen saattaa olla mekaanista ja pinnallista. Argumentointi on välillä puutteellista tai virheellistä. Toisten viestijöiden mahdollisia perusteluja ei ennakoida.
Puhe-esityksen suunnittelu ja havainnollistaminen; esiintymisvarmuus
Opiskelija valmistelee, aikatauluttaa ja toteuttaa puhe-esityksen tietystä aiheesta tietylle yleisölle. Hän ei kuitenkaan arvioi viestintätilannetta ennakolta ja valitsee esityksensä sisällön huomioimatta kuulijoita. Puhetta ei juurikaan havainnollisteta.
Palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
Opiskelija tunnistaa omat viestintä- ja tiedonhallintataitonsa, mutta suhtautuu niiden kehittämiseen neutraalisti ja on melko passiivinen työelämän viestintäympäristön kehittäjä. Hän antaa ja vastaanottaa palautetta, muttei osaa hyödyntää palautetta käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen viestintä
Tutkimusviestinnän periaatteet ja opiskelukirjoittaminen: asiatyyli; lähteiden käyttö, merkintä ja kriittinen arviointi.
Opiskelija vertailee kriittisesti oman alansa tekstien (myös sähköisessä muodossa julkaistujen tekstien ja verkkosivujen) luotettavuutta ja viestivyyttä.
Opiskelija käyttää oppimistehtävissään melko monipuolisesti luotettavia ja ammatillisia lähteitä ja dokumentoi lähteet luotettavasti ja HyTo-yksikön ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija kirjoittaa sisällöltään loogisia tekstejä ja perustelee niiden asiasisältöjä taustakirjallisuuden avulla. Lähteet toimivat tekstin sisällön suunnittelun apuna ja opiskelija vertailee erilaisia lähteitä keskenään. Hän tuo teksteissä esiin myös omaa ajatteluaan.
Tiedonhankinta ja tiedonhallinnan prosessi
Opiskelija etsii tietoa luovasti kirjoista sekä erilaisista Internetin hakupalveluista ja portaaleista. Lisäksi hän arvioi tiedon luotettavuutta ja ajantasaisuutta. Opiskelija käyttää lähteitä melko luontevasti oman tekstinsä osana ja dokumentoi niiden käyttöä HyTo-yksikön ohjeiden mukaisesti.
Suullinen viestintä
Työelämän kasvokkais- ja ryhmäviestintätilanteet
Opiskelija vertailee eri viestintätilanteisiin liittyviä odotuksia ja tapoja ja ottaa ne melko hyvin huomioon omassa vuorovaikutuksessaan. Hän edistää yhteiseen tavoitteeseen pääsemistä, ja onnistuu monissa tilanteissa vaikuttamaan tilanteen ilmapiiriin positiivisesti ja pystyy sovittamaan omat viestintätavoitteensa toisten tavoitteisiin. Opiskelija liittää puheenvuoronsa osaksi keskustelua melko rakentavasti ja loogisesti. Hän argumentoi uskottavasti ja usein myös ennakoi toisten viestijöiden mahdollisia perusteluja.
Puhe-esityksen suunnittelu ja havainnollistaminen; esiintymisvarmuus
Opiskelija valmistelee, aikatauluttaa ja toteuttaa puhe-esityksen tietystä aiheesta tietylle yleisölle. Hän arvioi ennakolta viestintätilannetta ja valikoi esityksensä sisällön sen mukaan. Hän myös havainnollistaa puhettaan melko monipuolisesti.
Palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
Opiskelija asennoituu viestintä- ja tiedonhallintataitojensa kehittämiseen melko positiivisesti ja kehittää kykyään osallistua aktiivisesti työelämän nykyaikaisiin viestintäympäristöihin. Hän antaa, vastaanottaa ja hyödyntää rakentavaa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen viestintä
Tutkimusviestinnän periaatteet ja opiskelukirjoittaminen: asiatyyli; lähteiden käyttö, merkintä ja kriittinen arviointi.
Opiskelija arvioi ja analysoi kriittisesti oman alansa tekstien (myös sähköisessä muodossa julkaistujen tekstien ja verkkosivujen) luotettavuutta ja viestivyyttä.
Opiskelija käyttää oppimistehtävissään monipuolisesti luotettavia ja ammatillisia lähteitä ja dokumentoi lähteet luotettavasti ja HyTo-yksikön ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija kirjoittaa sisällöltään loogisia tekstejä ja perustelee niiden asiasisältöjä taustakirjallisuuden avulla. Hän asettaa erilaisia lähteitä keskusteluun keskenään, keskustelee itse niiden kanssa ja arvioi niitä kriittisesti. Hän kehittää teksteissä ajatteluaan ja ammatillisia näkemyksiään.
Tiedonhankinta ja tiedonhallinnan prosessi
Opiskelija etsii tietoa luovasti kirjoista sekä erilaisista Internetin hakupalveluista ja portaaleista. Lisäksi hän arvioi tiedon luotettavuutta ja ajantasaisuutta vakuuttavasti ja ammattitaitoisesti. Opiskelija käyttää lähteitä luontevasti oman tekstinsä osana ja dokumentoi niiden käyttöä HyTo-yksikön ohjeiden mukaisesti.
Suullinen viestintä
Työelämän kasvokkais- ja ryhmäviestintätilanteet
Opiskelija arvioi eri viestintätilanteisiin liittyviä odotuksia ja tapoja ja ottaa ne huomioon omassa vuorovaikutuksessaan. Hän edistää yhteiseen tavoitteeseen pääsemistä, onnistuu vaikuttamaan tilanteen ilmapiiriin positiivisesti ja sovittaa omat viestintätavoitteensa toisten tavoitteisiin. Opiskelija liittää puheenvuoronsa osaksi keskustelua rakentavasti ja loogisesti. Hän argumentoi uskottavasti ja ennakoi toisten viestijöiden mahdollisia perusteluja.
Puhe-esityksen suunnittelu ja havainnollistaminen; esiintymisvarmuus
Opiskelija valmistelee, aikatauluttaa ja toteuttaa puhe-esityksen tietystä aiheesta tietylle yleisölle. Hän arvioi ennakolta viestintätilannetta ja valikoi esityksensä sisällön sen mukaan. Hän myös havainnollistaa puhettaan monipuolisesti.
Palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
Opiskelija asennoituu viestintä- ja tiedonhallintataitojensa kehittämiseen positiivisesti ja suunnitelmallisesti ja kehittää kykyään osallistua aktiivisesti työelämän nykyaikaisiin viestintäympäristöihin. Hän antaa, vastaanottaa ja hyödyntää rakentavaa palautetta.