Hoitavan jalkaterapian perusteetLaajuus (7 op)
Opintojakson tunnus: SJ00AA40
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää jalkaterapian laitteita ja välineitä turvallisesti ja oikein. Opiskelija osaa kertoa aseptisen työskentelyn periaatteet ja osaa noudattaa asiakastilanteissa laadukasta aseptiikkaa. Opiskelija tietää välinehuollon laitteiden käyttöperiaatteet ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja varmistaa korkeatasoisen välinehuollon laadun. Opiskelija osaa kuvata jalkaterapiayksikön toimintaedellytykset ja pystyy valmistuttuaan soveltamaan tätä tietoa jalkaterapiatoiminnan suunnittelussa, käynnistämisessä ja ylläpitämisessä julkisella sektorilla tai ammatinharjoittajana. Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaansa ja itsensä työ- ja toimintakykyä ergonomian tieto- ja taitoperustaa hyödyntäen. Opiskelija osaa ilmentää työskentelyssään, työvälineidensä valinnassa ja käytössä sekä työympäristönsä järjestelyissä ergonomian ja työturvallisuuden osaamista. Opiskelija osaa hyödyntää monimuotoista työterveys- ja työsuojeluverkostoa jalkaterapeutin työssä sekä ottaa huomioon työssään työterveyssäännöstön sisältämät vaatimukset. Opiskelija osaa toimia oikein yleistä turvallisuutta vaativissa sekä onnettomuustilanteissa ja sairauskohtauksen sattuessa sekä antaa asianmukaista ensiapua. Opiskelija ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä ja psyykkisestä toimintakyvystä, hahmottaa ihmisen psykofyysisenä kokonaisuutena ja ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen ihmisen sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille. Opiskelija tunnistaa erilaisia elämän- ja traumaattisten kriisien tunnusmerkkejä ja osaa sovittaa tukitoimia asiakkaan tarpeisiin järkyttävissä tilanteissa. Opiskelijalla on perusvalmiuksia psyykkisesti oireilevan asiakkaan hyvään kohtaamiseen. Hän tunnistaa yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä, osaa arvioida oman osaamisensa riittävyyden asiakkaan hoidossa sekä ohjata tarpeen mukaisiin mielenterveyspalveluihin. Opiskelija tuntee mielenterveyslain oleellisimmat sisällöt eri-ikäisten palvelujen osalta.
Sisältö
Jalkaterapian laitteet ja välineet ja niiden käytön harjoittelu
Aseptiikka ja hygienia jalkaterapeutin työssä
Välinehuoltotoiminta jalkaterapiassa
Jalkaterapiayksikön toimintaan perehtyminen
Jalkaterapiatuotteiden hankintaverkostoon tutustuminen
Työkyvyn edistäminen ja tukeminen jalkaterapeutin työssä
Jalkaterapeutin työn, työympäristön ja työvälineiden ergonomia ja työturvallisuus
Jalkaterapeutin työn kuormittavuus, sen arviointi ja ergonomian keinot työkyvyn tukemiseksi
Työterveys- ja työsuojeluverkosto
Jalkaterapeutin työtä ohjaava työterveyssäännöstö
Ensiavun perusteet
Ensiapuharjoitukset
Toiminta turvallisuutta vaativissa tilanteissa
Eri organisaatioiden tehtävät pelastuspalvelussa
Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
Holistinen näkemys ihmisen hyvinvoinnista
Kriisit ja kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen
Psyykkiset voimavarat
Asiakkaan mielenterveyden häiriö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.