Siirry suoraan sisältöön

Anatomia, fysiologia ja toimintakyky 2Laajuus (4 op)

Opintojakson tunnus: SF00AA34

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op

Osaamistavoitteet

Yleinen fysiologia ja hermosten rakenne ja toiminta

Opiskelija osaa kuvata veren koostumuksen ja fysiologisen merkityksen. Hän osaa selittää verenkiertoelimistön, lymfaattisen järjestelmän ja hengityselimistön rakenteen ja toiminnan. Opiskelija osaa kuvata hermosolujen toiminnan. Opiskelija osaa selittää keskushermoston kehityksen, rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Opiskelija osaa selostaa motoriikan säätelyn peruspiirteitä ja kytkeä niiden yhteyden ihmisen liikkumiseen ja toimintakykyyn. Opiskelija osaa selittää autonomisen hermoston rakenteen pääpiirteet ja vaikutukset elimistön toimintaan. Opiskelija hallitsee ääreishermoston rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Hän osaa selittää fysiologisen kivunlievitysmekanismin toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa käyttää keskeisistä rakenteista vierasperäistä terminologiaa.

Sisältö

Veri.
Verenkiertoelimistön, lymfaattisen järjestelmän ja hengityselimistön rakenne ja toiminta. Hermoimpulssi ja hermosolujen toimintaroolit.
Keskushermoston kehitys.
Aivojen osat ja niiden tärkeimmät tehtävät.
Selkäytimen rakenne ja selkäydinhermojen muodostuminen.
Motorisen toiminnan säätelyn perusteet ihmisen toiminnassa ja liikkumiskyvyssä.
Autonominen hermosto.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Siirry alkuun