Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttisen harjoittelun perusteetLaajuus (6 op)

Opintojakson tunnus: SF00AA13

Opintojakson perustiedot


Laajuus
6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita.
Opiskelija osaa käyttää terapiatilanteessa erilaisia ohjaus- ja palautteenantotapoja monipuolisesti ja yksilön tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa kuvata/kertoa fyysisen inaktiivisuuden vaikutukset elimistöön kuormittamisen ja harjoittamisen vaikutusten vastakohtana. Opiskelija osaa kuvata/kertoa ihmisen energiantuottotavat kuormitus ja harjoitustilanteessa. Opiskelija osaa kuvata/kertoa kehon liikkeiden fysiikkaa; liikkeen, voiman, voimanvääntökyvyn sekä tasapainon, työn ja tehon näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata/kertoa fyysisen kuormituksen ja harjoittelun lyhyt ja pitkäaikaisen vaikutukset.
Opiskelija tietää hoito- ja terapiatyön fyysiset kuormitustekijät. Opiskelija tietää ergonomisten periaatteiden merkityksen tuki- ja liikuntaelin ongelmien ennaltaehkäisyssä ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata potilaan toimintakykyä tukevan turvallisen avustamisen ja siirtymisen

Sisältö

Motorinen kontrolli ja oppiminen
Fyysisen inaktiivisuuden ja kuormituksen vaikutukset elimistöön
Energianlähteet ja energiantuottotavat fyysisen kuormituksen aikana
Harjoittamisen periaatteet/lainalaisuudet
Yleiskestävyyden harjoittaminen
Liikkeen ja liikkumisen biomekaaniset perusteet
Hoito- ja terapiatyön fyysiset kuormitustekijät
Potilaan avustamisen ergonomiset periaatteet
Potilaan avustamisen ja siirtymisen harjoittelu
Tavallisimmat siirtämisen/siirtymisen apuvälineet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Siirry alkuun