Fysioterapeuttisen arvioinnin soveltaminen eri-ikäisilläLaajuus (4 op)
Opintojakson tunnus: SF00AA12
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
Osaamistavoitteet
Lasten ja nuorten toimintakyvyn ja toimintaympäristön arviointi, psykomotorinen kehitys, 2 op
Opiskelija tuntee lapsen psykomotorisen kehityksen vaiheet ja tietää yleisimmät kehityksen häiriöt lapsilla ja nuorilla. Opiskelija tuntee perheen ja toimintaympäristön merkityksen eri-ikäisten lasten ja nuorten toimintakykyyn. Opiskelija tuntee käytetyimmät lasten ja nuorten toimintakyvyn arvioinnin menetelmät ICF malliin eri aihealueilta ja pystyy soveltamaan vähintään yhtä menetelmää käytännössä.
Ikääntyneiden toimintakyvyn ja toimintaympäristön arviointi, 2op
Opiskelija tietää ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvista muutoksista ja niiden yhteydestä toimintakykyyn. Opiskelija pystyy toimintakyvyn arvioinnissa hyödyntämään ja soveltamaan toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä ja mittareita sekä tunnistamaan oman toimintansa yhteyttä arvioinnin luotettavuuteen ja onnistumiseen.
Opiskelija pystyy toimintakyvyn arvioinnin perusteella tekemään johtopäätöksiä ja suunnittelemaan fysioterapiaa ikääntyneiden toimintakyvyn edistämiseksi.
Sisältö
Lasten ja nuorten toimintakyvyn ja toimintaympäristön arviointi, psykomotorinen kehitys:
Psykomotorinen kehitys ja kehityksen teoriat
Lasten toimintakyky, ICF-CY
Lapsen arki, toimintaympäristöt ja perhelähtöisyys
Lasten toimintakyvyn arvioinnin erilaiset menetelmät
Motorisen kehityksen haasteet, kehitysseuranta, kehitysviiveet
Motorisen kontrollin erityisvaikeudet
Lievät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöt
Ikääntyneiden toimintakyvyn ja toimintaympäristön arviointi:
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Ikääntyneiden toimintakyvyn analysointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.