Siirry suoraan sisältöön

Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännötLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00DU73

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Erikoistuja
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltai-sesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpei-siin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjauspro-sessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttu-vissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa

Sisältö

- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija hallitsee palvelutarpeiden arvioinnin ja työkäytännöt.


HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.