Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00GH44-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Niinitanner
- Ryhmät
-
SXH25S2SOSosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
- Opintojakso
- SX00GH44
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 21.08.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3001 |
MPA6009
Oppimistila
|
To 28.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3001 |
MPC4012
Oppimistila
|
Pe 12.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3001 |
MPC4013
Oppimistila
|
To 25.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3001 |
MPC4013
Oppimistila
|
To 09.10.2025 klo 08:30 - 13:00 (4 t 30 min) |
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3001 |
MPA5018
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa tuottaa erilaisia sosiaalialan tekstilajeja englanniksi
-osaa viestiä asiantuntijana sosiaalialan moninaisissa työtehtävissä ja -ympäristöissä, myös tutkimus- ja kehittämistehtävissä
-osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti
-tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti
-osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
- Asiantuntijan tekstitaidot ja tekstien laadinta: kirjoitusprosessin vaiheet ja yhteiskirjoittaminen
- Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet
- Selkokielinen kommunikaatio
- Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen
- Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt ja tekoälyn eettinen käyttö
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat
Aika ja paikka
Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.
Aikataulu (muutokset mahdollisia)
21.8.2025 12.45 - 16.00 orientaatiokerta (läsnäolo välttämätöntä)
28.8.2025 08.30 - 11.45
12.9.2025 08.30 - 11.45
25.9.2025 08.30 - 11.45
9.10.2025 08.30 - 13.00 seminaari (puhe-esitykset, läsnäolo välttämätöntä)
Oppimateriaalit
Suomeksi
Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
<https://kielitoimistonohjepankki.fi> Viitattu 17.1.2025.
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022. <https://www.kielitoimistonsanakirja.fi> Viitattu 17.1.2025.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus. <www.kielijelppi.fi>. Viitattu 17.1.2025.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
<http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc> Viitattu 17.1.2025.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
<https://www.kotus.fi/kielitieto/hyva_virkakieli> Viitattu 17.1.2025.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Opintojaksolla on luentoja, joihin tulee osallistua, sekä lisäksi runsaasti itsenäisesti tehtävää opiskelua ja työskentelyä (materiaaliin tutustuminen, oppimistehtävät, itsenäinen työskentely, ryhmätyöt...).
Lisätietoja opiskelijoille
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perustana ovat aktiivinen osallistuminen opetukseen, läsnäolovaatimus luennoilla, vaadittujen oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan, sekä niiden hyväksytyt suoritukset.
Hyväksytty suoritus:
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).