Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ00-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2023 - 14.05.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.10.2023 - 30.11.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 26
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eeva Tawast
- Heidi Oilimo
- Vastuuopettaja
- Eeva Tawast
- Ryhmät
-
SXC23K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ00
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 10.10.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Etä/ZOOM: Orientaatio, Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö SX00EQ00-3004 https://metropolia.zoom.us/j/69409948943 |
|
Ke 11.10.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö SX00EQ00-3004 |
MPA4008
Oppimistila
|
Ke 11.10.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö SX00EQ00-3004 |
MPA6020
Oppimistila
|
Ke 25.10.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö SX00EQ00-3004 |
MPA6020
Oppimistila
|
Ke 25.10.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö SX00EQ00-3004 |
MPA6020
Oppimistila
|
Ti 31.10.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö SX00EQ00-3004, ensimmäinen ohjaus klo 9 (opettaja paikalla välillä) |
MPA6020
Oppimistila
|
Ti 31.10.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
HYBRIDI etä/lähi: Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö SX00EQ00-3004 https://metropolia.zoom.us/j/65480551274 |
MPA6020
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Työmuodot
aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti
Aika ja paikka
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettajat tunneilla Maarit Ajalin, Sofia Pietarinen ja tehtävien sekä verkko-opiskelun osalta Miia Pulkkinen; (aikataulumuutokset vielä mahdollisia!): ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
- Moodle-keskustelu: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
- päihdetyön tehtävät
- opintokäyntiraportti
- laajimpana tehtävänä osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti, työelämäläheinen opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettajat tunneilla Maarit Ajalin, Sofia Pietarinen ja tehtävien sekä verkko-opiskelun osalta Miia Pulkkinen (aikataulumuutokset vielä mahdollisia!): ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettajat tunneilla Maarit Ajalin, Sofia Pietarinen ja tehtävien sekä verkko-opiskelun osalta Miia Pulkkinen
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.