Siirry suoraan sisältöön

Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ96-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

11.01.2021 - 12.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 80

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marita Saros
  • Mirja Järvinen

Vastuuopettaja

Marita Saros

Ryhmät

  • SXO20S1D
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä D
  • TERVEYSAP20S
    TERVEYS_AVOIMEN POLKU_S2020

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää yleisimpien aiheuttajamikrobien tartuntatiet ja pystyy kuvaamaan yleisimpien infektiotautien taudinkuvaa ja oireita sekä tietää mikrobitartunnoilta suojautumisen perusteita ammatissaan
- osaa selittää mikrobien vastaisen lainsäädännön ja torjuntatyön organisoitumisen Suomessa.
- tuntee mikrobien vastaisen puolustusjärjestelmän toiminnan erityisesti solujen tasolla veressä ja imunesteessä
- tuntee yleisimpien mikrobiologisten näytteiden (sieni-, bakteeri- ja virusnäytteet) ottotavat esim. nielusta, virtsasta ja haavasta
- ymmärtää kliinisten laboratoriopalveluiden kokonaisuuden osana terveyspalvelujärjestelmää
- tunnistaa laboratoriotutkimusten merkityksen potilaan hoidossa
- ymmärtää laboratoriotutkimusten preanalyyttiset vaatimukset
- osaa ohjata potilaita laboratoriotutkimuksiin suositusten mukaisesti
- osaa ohjatusti ottaa ihopistos- ja laskimoverinäytteitä vakuumitekniikalla
- tunnistaa vieritestin käyttöalueet, laadunvarmistuksen ja dokumentoinnin
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen) suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö

- kliininen mikrobiologia tieteenalana, tarttuvat taudinaiheuttajat, normaalifloora, mikrobien vaikutus tautien synnyssä, hoitoon liittyvät infektiot
- infektioita aiheuttavien mikrobien endogeeniset ja eksogeeniset tartuntatiet
- mikrobienvastaisen puolustusjärjestelmän toiminta veressä ja imunesteessä
- infektiotautien torjunnan lainsäädäntö ja organisoituminen Suomessa
- kliininen laboratoriotoiminnan merkitys terveydenhuollossa
- kliinisen laboratoriotyön prosessi, viitearvot ja laadunvarmistus
- preanalytiikan merkitys kliinisessä laboratoriotoiminnassa
- potilaan ohjaus laboratoriotutkimuksiin
- ihopistos- ja laskimovernäytteiden otto suositusten mukaisesti
- mikrobiologisen näytteenoton perusteet
- vieritestaus terveydenhuollossa
- ammattialan suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa tarvittava keskeinen sanasto ruotsin kielitaidon syventämiseksi
- omien ruotsin kielen oppimisstrategioiden kehittäminen ja oman ruotsin kielen taidon realistinen arviointi

Aika ja paikka

Mikrobiologia ja kl.lab.tutk osio:
11.1.2021-5.2.2021
Teoria etänä, Zoom
Laboraatiot: Myllypuro

Ruotsi: Teams

Oppimateriaalit

Mikrobiologia ja kl.lab. osion:
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
- Karhumäki, Eliisa, Jonsson, Anne ja Saros, Maros, 2016. Mikrobit hoitotyön haasteena, Edita Mikrobiologia: Mikrobit ihmisen elinympäristössä, Mikrobit ihmisen käytössä, Mikrobiryhmät, Mikrobien kasvuun vaikuttavia tekijöitä, Mikrobit ja ihminen, s.14-33, Tartunta: Tartuntatiet, Infektioille altistavia tekijöitä, Infektioiden ennaltaehkäisy, s. 38-43, Työturvallisuus ja henkilökunnan terveydenhuolto, Infektioiden torjuntatyö s.95-101, Infektiotaudit s.104-175, Laboratoriodiagnostiikka, s.197-259
- Matikainen, Anna-Mari, Miettinen, Marja – Wasström, Kalle 2016. Näytteenottajan käsikirja. Helsinki. Edita.
- http://www.hotus.fi/hotus.fi/hoitotyön suositukset
- TTL verkkokirja - Terävät instrumentit.pdf
- Lisäksi oppimateriaalia OMAssa

Ruotsin oppimateriaali OMAssa

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/6) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

• Käänteinen oppiminen
• Kontaktiopetus
• Aktivoiva luento
• Tehtäväohjattu opetus
• Pienryhmätyöskentely
• Laboraatiot
• Itsenäinen opiskelu

Ruotsin etäopetus Teamsin avulla

Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi, suoritetaan suomen opiskelu. Jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Mikorobiologia ja kl.lab. tutk osion:
Sovitaan orientaatiossa 13.11. ja tilaisuus 2.2.

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-1 op = 27 t
- Osion: Kl.mikrobiologia, laboratoriotutkimukset on 2 op eli opiskelijalle 54 h, lähiopetus noin 15 h (sis. teoria, laboraatiot), itsenäinen opiskelu noin 39 h

ruotsi/suomi: 3 op = 81h

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat OMAsta ja esitellään orientaatiotunnilla (jos orientaatio pidetään erikseen)

Lisätietoja opiskelijoille

• Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa tunneilta.
• Toteutuksen sisältö, oppimistehtävät ja arviointi tukevat Sairaanhoitajan ydinosaamisen valtakunnallisen loppukokeen (YleSH180op) edellyttämän osaamisen saavuttamista (koskee 180 op sh-opintojaksojen tosuja)
• Laboraatiotunnit ovat osa toteutuksen pakollisia suorituksia ja näihin pukeudutaan asianmukaiseen suojavaatetukseen. Tunneilla noudatetaan aseptiikan opetuksessa annettua ohjeistusta.
• Opiskelijalla tulee olla suoritettuna ennen toteutusta: Anatomian ja fysiologian mielellään kokonaiset opintojaksot.

• AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus, jossa heidän tulee esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheäntekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/Hylätty
Laboraatio (100% läsnäolo)

ruotsi: suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät (ja mahdollisesti tentti); suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen 1-5

Esitietovaatimukset

Ruotsi: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.

Lisätiedot

Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin osuuden Suomi toisena kielenä -osuutena