Perioperatiivisen hoitotyön erityispiirteet ja ajankohtaiset teemat (valinnainen) (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DT46-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
25.10.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Minna Marjamäki-Kekki
- Anna-Kaisa Partanen
Vastuuopettaja
Minna Marjamäki-Kekki
Ryhmät
-
S2220S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti perioperatiivisessa hoitotyössä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Opiskelija kehittää perioperatiivisen hoitotyön laaja-alaisia taitojaan ja osaa arvioida ja käyttää erilaisia hoitotyön toimintojen suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Sisältö
- Perioperatiivisen hoitotyön prosessi
- Hoitotyön auttamismenetelmät perioperatiivisessa hoitotyössä
- Päivittäisjohtaminen perioperatiivisessa hoitotyössä
- Terveysteknologia perioperatiivisessa hoitotyössä
- Eettiset tilanteet
- Moniammatillinen tiimityöskentely ja verkostotyö perioperatiivisessa hoitotyössä
Aika ja paikka
Opintojakso ajoittuu syyslukukaudelle 2021. Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa annettuun päivämäärään/opintojaksoon loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaali on nähtävillä opintojakson Moodle-alustalla.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot/kontaktiopetus
Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Asiantuntijaluennot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tekee opintojaksolle osallistumisen sijaan määritellyt kirjalliset tehtävät. Mikäli kyseessä valinnainen suoritustapa sovitaan opettajan kanssa erikseen Orientaatiossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäolo-opetusta noin 15 tuntia.
Tehtäväohjattua sekä itsenäistä opiskelua noin 120 tuntia.
Sisällön jaksotus
Periodi 2, 2021
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa käytetään kansallista tutkintojen osaamistason kuvausta, taso EQF 7.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.