Seurakuntayhtymän kokoelmanhallintaprojekti (5 cr)
Code: KI00EU21-3001
General information
Enrollment
28.02.2021 - 19.03.2021
Timing
08.03.2021 - 31.03.2021
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
5 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
Media, muotoilu ja konservointi
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 6
Degree programmes
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Teachers
- Anna Häkäri
Teacher in charge
Anna Häkäri
Objective
- Opiskelija omaksuu vastuullisen käyttäytymisen kaikessa kulttuuriperintöön liittyvissä asioissa, jotka koskevat käytännön projektityöskentelyn osa-alueita.
- Opiskelija osaa soveltaa käytännössä ennalta ehkäisevän konservoinnin menetelmiä erilaisissa kokoelmanhallinnan tilanteissa.
- Opiskelija hallitsee eri materiaaleista valmistettujen esineiden käsittelyä, pakkaamista ja kuljetusta sekä osaa neuvoa näissä koskevissa asioissa.
- Opiskelija ymmärtää ja sisäistää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksessä.
- Opiskelija on perillä ympäristön uhkatilanteista kulttuuriperinnön suojelussa ja tietää miten ongelmakenttää lähestytään.
- Opiskelija tuntee museoiden ja muiden kulttuuriperintöorganisaatioiden sekä seurakuntien käyttämiä kokoelmanhallintaohjelmia sekä ymmärtää dokumentoinnin merkityksen sekä osaa dokumentoida kulttuuriperintökohteen kontekstin edellyttämällä tavalla (konservointi, inventointi, luettelointi, yms.)
Content
- Kokoelmanhallinta ja kokoelmapolitiikka teoriassa ja käytännössä
- Esineiden inventointi ja dokumentointi
- Kokoelmien saavutettavuus ja käytettävyys
- Säilytystilat ja niiden hallinta
- Esineiden käsittely, pakkaus, kuljetus
- Kokoelmiin liittyvät turvallisuuskysymykset
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
- Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
- Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
- Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Assessment criteria, good (3)
- Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
- Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
- Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Assessment criteria, excellent (5)
- Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
- Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
- Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Assessment criteria, approved/failed
- Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
- Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
- Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Further information
- Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.