Toimintakulttuurin ymmärtäminen ja kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: LD00EH38
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.
Sisältö
- Erilaiset toimintakulttuurit ja niiden tunnusmerkit
- Toimintakulttuuri organisaation menestystekijänä
- Toimintakulttuuriin liittyvät kehittämismenetelmät
- Viestintä osana innostavan työkulttuurin kehittämistä
Esitietovaatimukset
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 11.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Mattila
Vastuuopettaja
Anne Perkiö
Ryhmät
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
-
LXD22S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.
Sisältö
- Erilaiset toimintakulttuurit ja niiden tunnusmerkit
- Toimintakulttuuri organisaation menestystekijänä
- Toimintakulttuuriin liittyvät kehittämismenetelmät
- Viestintä osana innostavan työkulttuurin kehittämistä
Aika ja paikka
Myyrmäen kampus, Leiritie 1
Oppimateriaalit
Luennot, harjoitukset ja erikseen ilmoitettava lähdemateriaali.
Opetusmenetelmät
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ongelmalähtöinen oppiminen (englanniksi problem-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä reflektiopaperit.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:
1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tässä tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Opetusmuodon edellyttämien oppimistehtävien suorittaminen ryhmätyönä. Ryhmätöihin liittyy vertaisarviointi. Maksimissaan 50 pistettä.
3. Reflektiopaperit oppimissisällöistä. Osuudesta voi saada maksimissaan 30 pistettä.
Kaikki suoritukset pitää toimittaa ajallaan. Myöhässä toimitettuja osasuorituksia ei arvostella.
Esitietovaatimukset
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 13.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Mattila
Vastuuopettaja
Anne Perkiö
Ryhmät
-
LXD21S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.
Sisältö
- Erilaiset toimintakulttuurit ja niiden tunnusmerkit
- Toimintakulttuuri organisaation menestystekijänä
- Toimintakulttuuriin liittyvät kehittämismenetelmät
- Viestintä osana innostavan työkulttuurin kehittämistä
Aika ja paikka
Myyrmäen kampus Leiritie 1, Vantaa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina koko elämä ja sen rikkaus.
Opetusmenetelmät
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ilmiölähtöinen oppiminen (englanniksi phenomenon-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä portfoliotyöskentely.
Lisätietoja opiskelijoille
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteet Metropolian opintosuunnitelmassa: ”Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.”
Kurssin jälkeen opiskelijalla on valmiudet
1. tunnistaa organisaatiokulttuuriin liittyviä elementtejä
2. tunnistaa organisaatiokulttuurin ja työpaikkakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä
3. ymmärtää toimintakulttuuriin vaikuttamiseen liittyviä haasteita
4. arvioida organisaation strategian, rakenteen ja valtaverkostojen vaikutusta yrityskulttuuriin
5. arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä päätöksenteko- ja toimintaprosesseihin
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:
1. Luennolla tehtävät harjoitukset maksimissaan yhteensä 30 pistettä.
2. Luentojen teemaan liittyvä harjoitustehtävä ja reflektio. Osuudesta voi saada maksimissaan 50 pistettä. Osuus suoritetaan oppimisportfoliona.
3. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin ajan. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin aikana. Integroitu tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitava osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
Tarkemmat ohjeet annetaan kurssin ensimmäisellä luennolla.
Esitietovaatimukset
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 14.08.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Mattila
Vastuuopettaja
Anne Perkiö
Ryhmät
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
-
LXD20S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.
Sisältö
- Erilaiset toimintakulttuurit ja niiden tunnusmerkit
- Toimintakulttuuri organisaation menestystekijänä
- Toimintakulttuuriin liittyvät kehittämismenetelmät
- Viestintä osana innostavan työkulttuurin kehittämistä
Aika ja paikka
Myyrmäen kampus, Leiritie 1
Oppimateriaalit
Luennot, harjoitukset ja erikseen ilmoitettava lähdemateriaali
Opetusmenetelmät
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ongelmalähtöinen oppiminen (englanniksi problem-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä reflektiopaperit.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:
1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tässä tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Opetusmuodon edellyttämien oppimistehtävien suorittaminen ryhmätyönä. Ryhmätöihin liittyy vertaisarviointi. Maksimissaan 50 pistettä.
3. Reflektiopaperit oppimissisällöistä. Osuudesta voi saada maksimissaan 30 pistettä.
Kaikki suoritukset pitää toimittaa ajallaan. Myöhässä toimitettuja osasuorituksia ei arvostella.
Esitietovaatimukset
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot