Siirry suoraan sisältöön

Projekti 8 Metalli- ja lasirakenteet - rakennusuunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: TR00FG94

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy metalli- ja lasirakenteisten rakennusten arkkitehtuuriin ja suunnittelee pienen metalli- ja lasirakenteisen rakennuksen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa rakennussuunnittelutehtävissä periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestävä metalli- ja lasirakenteinen rakennus. Opiskelija osaa suunnitella rakennuksesta ja sen lähiympäristöstä arkkitehtonisesti eheän kokonaisuuden. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurijulkaisuja ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä ilmaisunsa tukena.
Opiskelija ymmärtää metalli- ja lasirakenteisen rakennuksen erityispiirteet ja osaa huomioida ne rakennussuunnittelijan tehtävissä.
Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa metalli- ja lasirakenteisen rakennuksen suunnittelutehtävään liittyviä määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija hallitsee metalli- ja lasirakenteisen rakennuksen suunnitteluprosessin. Hän osaa laatia ehdotuksestaan ammattialalle tyypillisen esitysmateriaalin ja esitellä oman ehdotuksensa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti metalli- ja lasirakenteisen rakennuksen arkkitehtuuriin ja rakennussuunnitteluun liittyviä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.
Metalli- ja lasirakenteisen rakennuksen rakennussuunnittelun periaatteet.
Metalli- ja lasirakenteisen rakennuksen erityispiirteiden vaikutus rakennussuunnitteluun.
Metalli- ja lasirakenteisen rakennuksen arkkitehtuuri.
Metalli- ja lasirakenteisen rakennuksen suunnitteluprosessi.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Ilmiölähtöinen projektioppiminen työelämää simuloivassa yhteisössä ja ympäristössä.
Ryhmätyöskentely.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Viitesuunnitelman laatiminen (ehdotussuunnitteluvaihe, luonnostasoiset piirustukset).

Esitietovaatimukset

Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projekti-, materiaali- ja rakennusopin kurssit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena.
Sisältö omaksutaan ja osaamistavoitteet saavutetaan tekemällä rakennussuunnitteluprojekti.
Opiskelija toimii aktiivisena tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.