Supporting Development and Learning in Early Childhood DevelopmentLaajuus (5 cr)
Code: SX00EP11
Credits
5 op
Objective
The students are able to face the diversity that occurs in the society and educational communities. They understand the importance of respectful encounters and the role of the peer group in supporting the child’s development. They know and are able to apply key legislation, contracts, services and concepts of disability work and special education. The students recognize the child's needs for support and know and are able to apply supportive methods and practices. They are able to reflect on their own professional activities
Content
The principles governing organizing support in early childhood education. Inclusive early childhood education. Disability, long-term illness and needs for special support in childhood and family. Principles guiding the organization of special education and disability work services. Specific questions related to language and culture.
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Milla Karvonen
- Satu Hakanen
Groups
-
SXH23K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää
arvostavan kohtaamisen sekä vertaisryhmän merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Hän tuntee ja osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia, palveluita ja käsitteitä. Opiskelija tunnistaa lapsen tuen tarpeet ja tuntee ja osaa soveltaa tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.
Content
Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet varhaiskasvatuksessa. Inklusiivinen varhaiskasvatus. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet. Kieleen ja kulttuuriin liittyvät erityiskysymykset.
Location and time
Opintojakson aikataulu
Muutokset mahdollisia.
20.08.2024 08.30 - 11.45 MPA5021 Orientaatioluento (monimuodon opiskelijat mukana), Satu Hakanen
26.08.2024 09.00 - 11.45 MPA6011 luento, Milla Karvonen
27.08.2024 12.45 - 16.00 MPA5025 luento, Satu Hakanen
28.08.2024 12.45 - 16.00 MPA6011 luento, Milla Karvonen
05.09.2024 08.30 - 11.45 MPA2019 luento (monimuodon opiskelijat mukana), Milla Karvonen
06.09.2024 12.45 - 16.00 MPA4008 luento (monimuodon opiskelijat mukana) suunnitellaan HyMy-kylätapahtumaa
11.09.2024 16.00 - 19.00 MPBK029 MPBK030 Mukavaa meininkiä Metropoliassa -tapahtuma
12.09.2024 09.00 - 11.45 tutustumiskäynti MPA4008
13.09.2024 09.00 - 11.45 tutustumiskäynti MPA6008
16.09.2024 09.00 - 12.00 MPD1002 Monenlaiset elämät -seminaari
17.09.2024 12.45 - 16.00 tehtävien esittely MPA4008, Satu Hakanen
18.09.2024 08.30 - 11.45 MPA4008 vapaaehtoinen, itsenäinen lukupiiri tenttiä varten
19.09.2024 12.15 Turvaa ja tunnetaitoja 3 -hankkeen seminaari (vapaaehtoinen
27.09.2024 08.30 - 11.45 MPA5020 TENTTI (päivätoteutus ja monimuoto), Milla
Materials
Luennot,
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3. uud. p. JYVÄSKYLÄ: PS-kustannus
sekä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022, Varhaiskasvatuslaki.
Teaching methods
Luennot
HyMy-kylä -toiminta
Oppimistehtävät
Tutustumiskäynti
Tentti
Seminaari
Employer connections
HyMy-kylä toiminta: Mukavaa meininkiä Metropoliassa.
Tutustumiskäynti.
Seminaareja.
Exam schedules
Uusintatentit ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Completion alternatives
-
Student workload
5 x 27 h.
Further information
Opintojakson aikataulu.
Muutokset mahdollisia.
20.08.2024 08.30 - 11.45 MPA5021 Orientaatioluento (monimuodon opiskelijat mukana), Satu Hakanen
26.08.2024 09.00 - 11.45 MPA6011 luento, Milla Karvonen
27.08.2024 12.45 - 16.00 MPA5025 luento, Satu Hakanen
28.08.2024 12.45 - 16.00 MPA6011 luento, Milla Karvonen
05.09.2024 08.30 - 11.45 MPA2019 luento (monimuodon opiskelijat mukana), Milla Karvonen
06.09.2024 12.45 - 16.00 MPA4008 luento (monimuodon opiskelijat mukana) suunnitellaan HyMy-kylätapahtumaa
11.09.2024 16.00 - 19.00 MPBK029 MPBK030 Mukavaa meininkiä Metropoliassa -tapahtuma
12.09.2024 09.00 - 11.45 tutustumiskäynti MPA4008
13.09.2024 09.00 - 11.45 tutustumiskäynti MPA6008
16.09.2024 09.00 - 12.00 MPD1002 Monenlaiset elämät -seminaari
17.09.2024 12.45 - 16.00 tehtävien esittely MPA4008, Satu Hakanen
18.09.2024 08.30 - 11.45 MPA4008 vapaaehtoinen, itsenäinen lukupiiri tenttiä varten
19.09.2024 12.15 Turvaa ja tunnetaitoja 3 -hankkeen seminaari (vapaaehtoinen
27.09.2024 08.30 - 11.45 MPA5020 TENTTI (päivätoteutus ja monimuoto), Milla Karvonen.
Opintojakso on läsnäolovelvoitteinen. Opettajalla on oikeus antaa täydentäviä tehtäviä pedagogisin perustein.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointi:
Tentti 0-5
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolla sekä perusteellisesti tehdyt tehtävät, voivat korottaa tentin arvosanaa.
Kaikki oppimistehtävät tulee tehdä hyväksytysti.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Arviointi:
Tentti 0-5
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolla sekä perusteellisesti tehdyt tehtävät, voivat korottaa tentin arvosanaa.
Kaikki oppimistehtävät tulee tehdä hyväksytysti.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 26.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
- English
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Sylvia Hakari
- Satu Hakanen
Groups
-
SXH22S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG22S1Degree Programme in Social Services päivä
Objective
Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää
arvostavan kohtaamisen sekä vertaisryhmän merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Hän tuntee ja osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia, palveluita ja käsitteitä. Opiskelija tunnistaa lapsen tuen tarpeet ja tuntee ja osaa soveltaa tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.
Content
Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet varhaiskasvatuksessa. Inklusiivinen varhaiskasvatus. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet. Kieleen ja kulttuuriin liittyvät erityiskysymykset.
Location and time
Opintojakson aikataulu:
09.01.2024 12.45-16.00 Oppimistila MPA5015, Orientaatioluento, Satu Hakanen
15.01.2024 10.00-16.00 Oppimistila MPA5015, luento, Sylvia Hakari
16.01.2024 08.30-11.45 Oppimistila MPA6017 luento, Satu Hakanen
18.01.2024 12.45-15.30 Oppimistila MPA6018 luento, Sylvia Hakari
24.01.2024 08.30-11.45 Oppimistila MPA5015 luento, Satu Hakanen
25.01.2024 13.00-16.00 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista -hankkeen seminaari.
31.01.2024 13.00-16.00 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista -hankkeen seminaari.
06.02.2024 12.45-16.00 Oppimistila MPA5015, Oppimistehtävän esittely. Sylvia Hakari
09.02.2024 08.30-11.45 Oppimistila MPA6019, TENTTI, Satu Hakanen
14.02.2024 16.00-19.00 Mukavaa meininkiä Metropoliassa (Oppimistehtävän toteutus Metropolian HyMy-kylässä perheiden kanssa)
Materials
Luennot,
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3. uud. p. JYVÄSKYLÄ: PS-kustannus
sekä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022, Varhaiskasvatuslaki.
Teaching methods
Luennot
HyMy-kylä -toiminta
Oppimistehtävät
Tentti
Seminaari
Employer connections
HyMy-kylä toiminta.
Seminaari.
Completion alternatives
-
Student workload
5 x 27 h.
Content scheduling
9.1.2024-14.2.2024
Further information
Opintojakson aikataulu:
09.01.2024 12.45-16.00 Oppimistila MPA5015, Orientaatioluento, Satu Hakanen
15.01.2024 10.00-16.00 Oppimistila MPA5015, luento, Sylvia Hakari
16.01.2024 08.30-11.45 Oppimistila MPA6017 luento, Satu Hakanen
18.01.2024 12.45-15.30 Oppimistila MPA6018 luento, Sylvia Hakari
24.01.2024 08.30-11.45 Oppimistila MPA5015 luento, Satu Hakanen
25.01.2024 13.00-16.00 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista -hankkeen seminaari.
31.01.2024 13.00-16.00 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista -hankkeen seminaari.
06.02.2024 12.45-16.00 Oppimistila MPA5015, Oppimistehtävän esittely. Sylvia Hakari
09.02.2024 08.30-11.45 Oppimistila MPA6019, TENTTI, Satu Hakanen
14.02.2024 16.00-19.00 (Huomioithan ilta-ajan!) Mukavaa meininkiä Metropoliassa (Oppimistehtävän toteutus Metropolian HyMy-kylässä perheiden kanssa)
Opintojakso on läsnäolovelvoitteinen. Opettajalla on oikeus antaa täydentäviä tehtäviä pedagogisin perustein.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointi:
Tentti 0-5
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolla voi korottaa tentin arvosanaa.
Kaikki oppimistehtävät tulee tehdä hyväksytysti.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Tentti 0-5
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolla voi korottaa tentin arvosanaa.
Kaikki oppimistehtävät tulee tehdä hyväksytysti.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 25
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Sylvia Hakari
- Satu Hakanen
Groups
-
SXH22K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää
arvostavan kohtaamisen sekä vertaisryhmän merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Hän tuntee ja osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia, palveluita ja käsitteitä. Opiskelija tunnistaa lapsen tuen tarpeet ja tuntee ja osaa soveltaa tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.
Content
Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet varhaiskasvatuksessa. Inklusiivinen varhaiskasvatus. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet. Kieleen ja kulttuuriin liittyvät erityiskysymykset.
Location and time
Opintojakson aikataulu
Muutokset mahdollisia.
28.08.2023 12.45 - 16.00 MPA4010 Orientaatio Sylvia Monimuoto- ja päivätoteutus
29.08.2023 09.00 - 11.45 MPA5015 Satu Monimuoto- ja päivätoteutus
30.08.2023 12.45 - 16.00 MPA4008 Sylvia päivätoteutus
08.09.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Satu päivätoteutus
12.09.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Sylvia Monimuoto- ja päivätoteutus
13.09.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Satu Monimuoto- ja päivätoteutus
27.09.2023 klo 16 - 19:30 Mukavaa meininkiä Metropoliassa - HYMY-kylätoiminta lapsiperheille
04.10.2023 09.00 - 12.00 MPD1002 Moninaiset elämät -seminaari, päivätoteutus
05.10.2023 08.30 - 16.00 MPA4018 Minna Huotilainen & tehtävän esittely, Monimuoto- ja päivätoteutus
06.10.2023 12.45 - 16.00 MPA4010 tentti
Materials
Luennot,
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3. uud. p. JYVÄSKYLÄ: PS-kustannus
sekä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022, Varhaiskasvatuslaki.
Teaching methods
Luennot
HyMy-kylä -toiminta
Oppimistehtävät
Tentti
Seminaari
Employer connections
HyMy-kylä toiminta.
Seminaari.
Exam schedules
06.10.2023 12.45 - 16.00 MPA4010 tentti, Uusintatentit ilmoitetaan myöhemmin.
Completion alternatives
-
Student workload
5 x 27 h.
Further information
Opintojakson aikataulu
Muutokset mahdollisia.
28.08.2023 12.45 - 16.00 MPA4010 Orientaatio Sylvia Monimuoto- ja päivätoteutus
29.08.2023 09.00 - 11.45 MPA5015 Satu Monimuoto- ja päivätoteutus
30.08.2023 12.45 - 16.00 MPA4008 Sylvia päivätoteutus
08.09.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Satu päivätoteutus
12.09.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Sylvia Monimuoto- ja päivätoteutus
13.09.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Satu Monimuoto- ja päivätoteutus
27.09.2023 klo 16 - 19:30 Mukavaa meininkiä Metropoliassa - HYMY-kylätoiminta lapsiperheille
04.10.2023 09.00 - 12.00 MPD1002 Moninaiset elämät -seminaari, päivätoteutus
05.10.2023 08.30 - 16.00 MPA4018 Minna Huotilainen & tehtävän esittely, Monimuoto- ja päivätoteutus
06.10.2023 12.45 - 16.00 MPA4010 tentti
Opintojakso on läsnäolovelvoitteinen. Opettajalla on oikeus antaa täydentäviä tehtäviä pedagogisin perustein.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointi:
Tentti 0-5
Osallistuminen opintojaksolla voi korottaa tentin arvosanaa.
Kaikki oppimistehtävät tulee tehdä hyväksytysti.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Tentti 0-5
Osallistuminen opintojaksolla voi korottaa tentin arvosanaa.
Kaikki oppimistehtävät tulee tehdä hyväksytysti.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 31.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
- English
Seats
1 - 40
Degree programmes
- Social Services (in English)
- Social Services
Teachers
- Sylvia Hakari
- Satu Hakanen
Groups
-
SXG21S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH21S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää
arvostavan kohtaamisen sekä vertaisryhmän merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Hän tuntee ja osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia, palveluita ja käsitteitä. Opiskelija tunnistaa lapsen tuen tarpeet ja tuntee ja osaa soveltaa tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.
Content
Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet varhaiskasvatuksessa. Inklusiivinen varhaiskasvatus. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet. Kieleen ja kulttuuriin liittyvät erityiskysymykset.
Location and time
Opintojakson aikataulu
12.01.2023 08.30 - 11.45 MPA4008 Orientaatioluento
18.01.2023 08.30 - 11.45 MPA5015
26.01.2023 08.30 - 11.45 MPA4008
01.02.2023 08.30 - 11.45 MPA4018
09.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015
16.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Tentti
28.02.2023 09.00 - 12.00 MPD1002 Seminaari
HyMy-kylän toiminnan aikataulu ilmoitetaan myöhemmin!
Materials
Luennot,
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3. uud. p. JYVÄSKYLÄ: PS-kustannus
sekä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022, Varhaiskasvatuslaki.
Teaching methods
Luennot
HyMy-kylä -toiminta
Oppimistehtävät
Tentti
Seminaari
Employer connections
HyMy-kylä toiminta.
Seminaari.
Exam schedules
16.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Tentti
Completion alternatives
-
Student workload
5 x 27 h.
Further information
Opintojakson aikataulu
12.01.2023 08.30 - 11.45 MPA4008 Orientaatioluento
18.01.2023 08.30 - 11.45 MPA5015
26.01.2023 08.30 - 11.45 MPA4008
01.02.2023 08.30 - 11.45 MPA4018
09.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015
16.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Tentti
28.02.2023 09.00 - 12.00 MPD1002 Seminaari
HyMy-kylän toiminnan aikataulu ilmoitetaan myöhemmin!
Opintojakso on läsnäolovelvoitteinen. Opettajalla on oikeus antaa täydentäviä tehtäviä pedagogisin perustein.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointi:
Tentti 0-5
Osallistuminen opintojaksolla voi korottaa tentin arvosanaa.
Kaikki oppimistehtävät tulee tehdä hyväksytysti.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Tentti 0-5
Osallistuminen opintojaksolla voi korottaa tentin arvosanaa.
Kaikki oppimistehtävät tulee tehdä hyväksytysti.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 17
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Sylvia Hakari
- Satu Hakanen
Teacher in charge
Satu Hakanen
Groups
-
VAKA22KVarhaiskasvatuksen polku
Objective
Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää
arvostavan kohtaamisen sekä vertaisryhmän merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Hän tuntee ja osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia, palveluita ja käsitteitä. Opiskelija tunnistaa lapsen tuen tarpeet ja tuntee ja osaa soveltaa tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.
Content
Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet varhaiskasvatuksessa. Inklusiivinen varhaiskasvatus. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet. Kieleen ja kulttuuriin liittyvät erityiskysymykset.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.