Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00BU37
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katarina Groop
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH21K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
Aika ja paikka
Lähiopetus Myllypurossa:
26.08.2022 12.45 - 16.00 Orientaatio
02.09.2022 08.30 - 11.45
08.09.2022 08.30 - 11.45
20.09.2022 12.45 - 16.00
23.09.2022 08.30 - 11.45
28.09.2022 08.30 - 11.45
30.09.2022 09.00 - 11.45
04.10.2022 12.45 - 16.00 Tentti
Oppimateriaalit
Jaetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on 04.10.2022 12.45 - 16.00.
Uusintatenttien (2kpl) päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opettajat: Katarina Groop & Jukka Törnroos
Opintojakson teemat:
Teema 1. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohtia
• laadullinen ja määrällinen tutkimus
• ammatillinen tutkimus- ja kehittämistoiminta
• opinnäytetyötutkielma: monimuotoinen ja tutkimuksellinen kehittämistyö
Teema 2. Tiedonkäsitys ja teoria
• Tiedonkäsitys
• Teoreettinen viitekehys (keskeiset käsitteet ja teoria)
Teema 3. Tiedonhaku ja tieteelliset lähteet
• Tiedonhaun työpaja (kirjasto)
• Tieteelliset lähteet
Teema 4. Tutkimus- ja kehittämistyön prosessit
• prosessin vaiheet
• tutkimussuunnitelma
Teema 5. Kriittinen ajattelu ja perustelemisen taito
• kriittinen ajattelu
• argumentointi
Teema 6. Tutkimusetiikka ja tietosuoja
• hyvä tieteellinen käytäntö
• TENK 2019
• tietosuoja-asiat
Lähiopetus Myllypurossa:
26.08.2022 12.45 - 16.00
02.09.2022 08.30 - 11.45
08.09.2022 08.30 - 11.45
20.09.2022 12.45 - 16.00
23.09.2022 08.30 - 11.45
28.09.2022 08.30 - 11.45
30.09.2022 09.00 - 11.45
04.10.2022 12.45 - 16.00 Tentti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät, tentti
Arvioinnin perusteet käydään läpi opintojakson alussa.
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Ojanen
Vastuuopettaja
Miia Ojanen
Ryhmät
-
SXH21K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
Aika ja paikka
Opintojakson etäorientaatio Zoomissa pe 26.8 klo 11.30-13 https://metropolia.zoom.us/j/68687075117
Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa ja tukee opiskelun aloittamista. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin.
Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä. Moodle -työtila avautuu orientaatiota edeltävän iltapäivän, 25.8 kuluessa, jolloin työtilaan pääsee kirjautumaan itsekirjautumisavaimella: KTPS22. Kyseisen opintojakson moodlen löydät hakemalla kurssin koko nimellä ja tunnuksella: Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (itsenäinen työskentely) SX00BU37-3081. Kirjautumisen voi tehdä myös orientaation yhteydessä tai sen jälkeen.
Opintojakson TENTTI Moodlessa 6.10 klo 12.45-16
Oppimateriaalit
Oppimateriaali sekä suositeltava opiskelua tukeva kirjallisuus moodle -työtilassa. Lisäksi erillinen tentin yhteydessä jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Etäorientaatio, jossa annetaan ohjeet opintojakson suorittamiseen (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti (Moodlessa)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson TENTTI Moodlessa 6.10 klo 12.45-16
2. uusintatenttiä (moodlessa). Ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
itsenäinen opiskelu, tiedonhaku ja tehtävät, 5op=135h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso alkaa etäorientaatiolla zoomissa 26.8 klo 11.30-13 Zoom -linkki orientaatioon:
https://metropolia.zoom.us/j/68687075117
Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa ja tukee opiskelun aloittamista. Orientaatiossa käydään yhdessä läpi opintojakson sisältö, aikataulu, suoritukset sekä niiden arviointi. Lisäksi tarkentavia kysymyksiä on mahdollista esittää. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin.
Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä. Moodle -työtila avautuu orientaatiota edeltävän iltapäivän, 25.8 kuluessa, jolloin työtilaan pääsee kirjautumaan itsekirjautumisavaimella: KTPS22. Kyseisen opintojakson moodlen löydät hakemalla kurssin koko nimellä ja tunnuksella: Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (itsenäinen työskentely) SX00BU37-3081. Kirjautumisen voi tehdä myös orientaation yhteydessä tai sen jälkeen.
Opintojakson tentti on moodlessa 6.10 klo 12.45-16. Tämä opintojakson varsinainen tentti ei vaadi ilmoittautumista. Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaation yhteydessä ja on nähtävillä moodlessa. Myös uusintatentit tehdään moodle -alustalla. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua).
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. Huom! Kyseessä on itsenäisen työskentelyn toteutus, ei etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.
Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 30 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys
-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 30 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2022 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: 0-5 tai hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Tentti: 0-5
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Törnroos
Vastuuopettaja
Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH21K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson varsinainen tenttipäivä on:
30.09.2021 08.30 - 11.45
Uusintatenttiajankohdat kerrotaan kurssin aloituskerralla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti aloitusryhmän SXH21K2 opiskelijoille ja sen alustava aikataulu on seuraava: ap=aamutunnit, ip = iltapäivätunnit
18.9. ap
19.9.ip
7.9. ip
Tentti!! 30.9.ap
Kurssin sisältöjen opiskelu tapahtuu pääasiallisesti itsenäisesti tutustumalla kurssin Omatyötilassa jaettuun kurssimateriaaliin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvoidaan tentin perusteella. Tentin lisäksi kurssin suorittaminen vaatii yhden yksilö- ja yhden paritehtävän hyväksyttyä palautusta.
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Ojanen
Ryhmät
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
Aika ja paikka
Opintojakson etäorientaatio Zoomissa to 20.1 klo 12.45-14.15 (linkki jaetaan ennen orientaatiota opintojakson työtilassa). Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.
Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.
Opintojakson TENTTI Moodlessa ke 9.3 klo 12.45-16
Oppimateriaalit
Oppimateriaali sekä suositeltava opiskelua tukeva kirjallisuus moodle -työtilassa. Lisäksi erillinen tentin yhteydessä jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Etäorientaatio, jossa annetaan ohjeet opintojakson suorittamiseen (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti (Moodlessa)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson TENTTI Moodlessa ke 9.3 klo 12.45-16.
2. uusintatenttiä (moodlessa). Ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen 9.3 järjestettävään varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
itsenäinen opiskelu, tiedonhaku ja tehtävät, 5op=135h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso alkaa etäorientaatiolla zoomissa to 20.1 klo 12.45-14.15. Zoom -linkki lähetetään työtilan kautta tiedoksi ennen orientaation alkua. Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä. Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.
Opintojakson tentti on moodlessa 9.3 klo 12.45-16. Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin. Myös uusintatentit tehdään moodle -alustalla. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua)
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. Huom! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.
Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 30 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys
-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 30 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta keväällä 2022 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: 0-5 tai hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Tentti: 0-5
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin alustava aikataulu on alla: Kaikki toteutuksen opetuskerrat pidetään näillä näkymin lähiopetuksena Myllypuron kampuksella 8.30-11.45. Ainoa poikkeus on kurssin tenttikerta,joka pidetään 12.45-16.00. Luokkatilat näkyvät kalenterissa ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen. Kurssin tarkempi sisällöllinen aikataulu käydään läpi ensimmäisen opetuskerran yhteydessä.
1 11.1.ap
2 25.1 ap
3 28.1.ap
4 3.2.ap
5 11.2.ap
6 15.2.ap
7 18.2.ap
TENTTI! 8.3.ip
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi pohjautuu kurssin lopussa pidettävään tenttiin. Tentin lisäksi kurssisuorituksiin kuuluu 2 opetuskertojen yhteydessä käsisteltävää itsenäistä oppimistehtävää,jotka kuuluu palauttaa.
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 28.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
Opettaja
- Lauri Narinen
Ryhmät
-
SXG20S1Degree Programme in Social Services päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
Oppimateriaalit
Normand Baillargeon: A Short Course in Intellectual Self-Defense (chapters 1-4)
https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.2670000000029387
Nancy Cartwright & Eleonora Montuschi: Philosophy of Social Science: new introduction (chapters 3, 7, 9 and 14)
https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.2670000000584821
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus & kirjallisuuteen tutustumista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
TENTTI: Ke 23/2 klo 9:00 - 11:30 MPA 4018
Lisätietoja opiskelijoille
Kontaktiopetus:
TI 11/1 klo 8:30 - 11:45 MPA 6011
Ma 17/1 klo 12:45 - 16:00 MPA 6017
Ma 24/1 klo 12:45 - 16:00 MPA 6017
Ti 1/2 klo 12:45 - 16:00 MPA 6017
Ma 7/2 klo 12:45 - 16:00 MPA 4008
Ke 16/2 klo 8:30 - 12:00 MPA 6017
TENTTI: Ke 23/2 klo 9:00 - 11:30 MPA 4018
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti.
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.