Siirry suoraan sisältöön

Kliinistä päättelyä tukeva lääketieteellinen osaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FR58

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Ortopedia
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä perustiedot ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavista yleisimmistä sairauksista/vammoista. Opiskelija osaa kuvailla ortopedisten sairauksien patofysiologiaa, sairauksien oireita, tutkimusmenetelmiä, operatiiviset hoitomenetelmät sekä kuntoutukseen. Opiskelija tuntee yleisimmät urheiluvammat. Opiskelija tunnistaa altistavat tekijät, vammamekanismit sekä erilaiset hoitomahdollisuudet sekä konservatiivisesti että kirurgisesti.

Traumatologia
Opiskelija tunnistaa ja kuvailee traumat, jotka eivät kuulu osteopaattisen hoidon piiriin. Opiskelija osaa selittää toimenpiteet, jotka ovat tarpeellisia tai välttämättömiä ennen osteopaattisen hoidon aloittamista. Opiskelija tunnistaa loukkaantumiset, jotka vaativat välitöntä tai kiireellistä hoitoa ja osaa laatia asianmukaisen saatteen traumatologista hoitoa tarvitsevalle potilaalle. Opiskelija osaa selittää traumatologian terapeuttiset menetelmät.

Reumataudit
Opiskelija selittää autoimmuunihäiriöihin liittyvät keskeisimmät nivel- ja pehmytkudosmuutokset. Opiskelija tunnistaa reumatautien perusoireet ja reumatautien tutkimusmenetelmät. Opiskelija hallitsee reumatautien hoitoperusteet ja ymmärtää laaja-alaisen kuntoutuksen merkityksen reumataudeissa.

Radiologia
Opiskelija tuntee kuvantavan diagnostiikan periaatteet ja tiedostaa kudosmuutosten näkyvyyttä eri kuvantamismenetelmissä. Opiskelija harjaantuu tulkitsemaan radiologin kirjoittamat lausunnot.

Onkologia
Opiskelija tuntee eri syövän muodot ja niiden yleisyyttä. Opiskelija tunnistaa syöpäsairauksien yleisoireet ja huomioi kasvaimen aiheuttamien muutosten ja oireiden mahdollisuutta haastattelussa ja potilaan tutkimisessa.

Sisätaudit
Opiskelijaa tunnistaa keskeisten kansansairauksien oireet ja osaa kuvailla niiden syyt, tutkimukset ja hoidot.

Symptoms and signs
Opiskelija yhdistää lääketieteellisten aineiden osaamistaan käytännön työtä palvelevaksi erotusdiagnostiseksi kokonaisuudeksi. Opiskelija kehittää potilaan yleistilan arviointitaitoja osana potilaan tutkimusta ja hoidon seurantaa. Opiskelija tunnistaa vaaralliset ”red flag” –oireet ja ohjaa potilastaan/asiakastaan tarvittaessa asianmukaiseen jatkohoitoon. Opiskelija tulkitsee yleisimmät laboratoriotutkimukset. Opiskelija laatii konsultaatiopyynnön.

Sisältö

Ortopedia
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito.

Traumatologia
Radiologiset tutkimukset, ultraäänitutkimukset, erikoislääkärin konsultaatio, yleisimmät lääkkeet, psykoterapeuttiset tekniikat, immobilisaatiotekniikat.

Reumataudit
Autoimmuunihäiriöihin liittyvät keskeisimmät nivel- ja pehmytkudosmuutokset
Reumatautien perusoireet, tutkimusmenetelmät, hoitoperusteet sekä laaja-alainen kuntoutuksen merkitys

Radiologia
Radiologiset tutkimukset, ultraäänitutkimukset

Onkologia
Syövän muodot ja niiden yleisyys
Syöpäsairauksien yleisoireet ja kasvaimen mahdollinen oireilu

Sisätaudit
Keskeisten kansansairauksien oireet, syyt, tutkimukset ja hoidot
Sydän ja verenkiertoelimistön sairaudet
Hengityselimistön sairaudet
Aineenvaihduntahäiriöt, diabetes, kilpirauhasen ja lisämunuaisen toimintahäiriöt

Symptoms and signs
Potilaan yleistilan tutkiminen ja seuraaminen hoitojakson aikana
Hengitys-, verenkierto-, imusolmuke-, ja suolisto-oireet, joihin osteopaatin pitää reagoida
Laboratoriotulosten tulkinta
Konsultaatiopyynnön laatiminen

Esitietovaatimukset

Lääketieteellinen perusosaaminen kuntoutusalalla, Toiminnallinen anatomia osteopaatin kliinisessä päättelyssä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen