Tietotekniikka, aikuiskoulutus (Espoo): Tietoverkot
Opetussuunitelman tunnus: TT11S2E
- Tutkintonimike
- Insinööri (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2011
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Tietotekniikan ala
Tietotekniikka on alana erittäin laaja ja käsittää kaiken tietokoneisiin ja tietoliikenteeseen liittyvän toiminnan. Tietotekniikka vaikuttaa laajalti ja läpäisevästi ihmisten ja erilaisten yhteisöjen työhön ja arkeen, elinkeinoelämään ja yhteiskuntaan - tietoyhteiskuntaan.
Elinkeinoelämän tarpeet ja sovellutukset ovat historiallisesti ohjanneet tietotekniikan kehittymistä ratkaisevalla tavalla. Elinkeinoelämän sovellutuksia hallitsee tällä hetkellä kaksi tärkeää tekijää: integroidut ohjausjärjestelmät ja Internet.
Tietotekniikkateollisuudella tarkoitetaan tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvää tavaratuotantoa, tietoliikennettä, palveluiden tuotantoa ja sisältöjen tuotantoa. Alalle on tyypillistä eri teollisuuden alojen välinen integroituminen, verkostoituminen ja uusien toimialarajojen ylittävien toimintamallien luominen. ICT-teollisuuden valmistamia tuotteita ovat viestintävälineet, tietokoneet, kulutuselektroniikka, teollisuuselektroniikka, toimistokoneet ja elektroniset komponentit.
Tietotekniikan palvelutuotantoon luetaan tietojenkäsittelypalvelut (ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus, tietotekniikkakonsultointi, tietotekniikan käyttöpalvelut sekä tietokantaisännöinti), teleliikenne sekä tietokonelaitteistojen, tietoliikennevälineiden ja viihde-elektroniikan tukkukauppa.
Tietotekniikka ulottaa vaikutuksensa koteihin ja arjen elämään taskuihin hankittujen tietoteknisten laitteiden ja niiden tarvitsemien tietoliikenneyhteyksien mukana sekä erilaisten kodin ja arkielämän laitteiden toimivuuden varmistavan sulautetun tietotekniikan muodossa. Tietokonelaitteiden käyttö tapahtuu usein näkymättömästi langattoman tietoliikenteen avulla, kun ajetaan autoa, katsotaan televisiota, puhutaan kännykkään, maksetaan parkkimaksuja, hoidetaan sairaalan potilaita jne.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on oppia perustiedot ja -taidot tietotekniikan alalla käytettävien laitteiden, ohjelmistojen ja järjestelmien rakenteesta ja toiminnasta. Tavoitteena on myös kehittää yleisiä työelämävalmiuksia, jotka luovat edellytykset työelämään sopeutumiseen, esimies- ja johtotehtävissä toimimiseen, suulliseen ja kirjalliseen viestintään, uuden tiedon hankintaan ja omaksumiseen sekä elinikäiseen oppimiseen.
Alan nopean kehityksen vuoksi tietotekniikan insinööri tarvitsee hyvät oppimistaidot, joihin sisältyvät valmiudet alan kehityksen seuraamiseen ja omien tietojen ja taitojen jatkuvaan kehittämiseen elinikäisen oppimisen näkökulmasta. Kansainväliset työympäristöt, projektimainen työskentelytapa ja haasteellisten työtehtävien ratkaiseminen edellyttävät insinööriltä hyvien viestintä- ja tiedonhankintataitojen lisäksi arviointi- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Insinööritutkinnon (AMK) kokonaislaajuus on 240 opintopistettä, joka vastaa 4 vuoden kokopäiväistä opiskelua. Suoritettavien opintojen laajuuteen ja opiskeluaikaan vaikuttavat opiskelijan mahdolliset aikaisemmat korkeakoulutasoiset opinnot. Aikaisemmista opinnoista voi saada korvaavuuksia ja hyväksi lukemisia. Korvaavuudet ja hyväksi lukemiset kirjataan henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan (HOPS).
Ensimmäisen puolentoista vuoden opinnot koostuvat kaikille yhteisistä perusopinnoista ja yhteisistä ammattiopinnoista, jotka luovat perustan suuntautumisvaihtoehdon mukaisten ammattiaineiden opiskelulle. Perusopinnot sisältävät matematiikkaa, fysiikkaa, tuotantotaloutta, kieliopintoja ja tietotekniikan perusteita. Yhteisissä ammattiopinnoissa opiskellaan eri suuntautumisvaihtoehtojen kaikille yhteisiä opintojaksoja.
Opiskelija voi valita suuntautumisvaihtoehdoksi ohjelmistotekniikan tai tietoverkot.
Opinnäytetyö (15 op) tehdään viimeisen vuoden aikana. Opinnäytetyö on laajahko suunnittelu-, tutkimus- tai selvitystyö ja se tehdään useimmiten teollisuusyrityksen antamasta aiheesta. Opinnäytetyöprosessiin sisältyy työn tekemisen ja sen kirjallisen raportoinnin lisäksi suullinen esitelmä ja kypsyyskokeen hyväksytty suorittaminen. Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alaan sekä suomen kielen hallintaa. Opinnäytetyöprosessin tavoitteena on kehittää opiskelijan ongelmanratkaisukykyä, luovuutta, itsenäistä työskentelyä sekä valmiuksia toimia asiantuntijatehtävissä.
Opiskelu sisältää opettajien ohjaamia lähioppitunteja tai luentoja, laskuharjoitus- ja laboratoriotyötunteja, ryhmissä tai yksilöllisesti tehtäviä harjoitus- ja projektitöitä sekä itsenäisesti suoritettavia kotitehtäviä ja itseopiskelua. Laboratoriotyöt syventävät ja havainnollistavat teoriatunneilla käsiteltyjä asioita. Projektien yhteydessä opitaan yhteistyötaitoja, tiedonhankinnan ja tiedonkäsittelyn taitoja, arviointitaitoja sekä ongelmanratkaisutaitoja.
Yhteystiedot
Markku Karhu
koulutuspäällikkö
puh 020 783 6389
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Ulla Forsström
koulutusohjelman suunnittelija
puh 020 783 6378
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opintosuunnitelma on rakennettu työelämän tarpeista, ja siellä tarvitun osaamisen kautta. Osaamisperustainen näkökulma opintosuunnitelmassa näkyy muun muassa näyttöperusteisen koulutuksen lisääntymisenä; useita kursseja voi suorittaa näyttökokeella. Tällaisessa näyttökokeessa mitataan sekä teorian että käytännön osaaminen. Lisäksi erilaiset sertifikaatit (mm. Microsoft, Cisco, F-Secure, Red Hat) luovat mahdollisuuden hyödyntää aikaisempaa osaamista osaamisensa näyttämisessä. Opintosuunnitelman ammattiaineet on hyvin pitkälle rakennettu sertifioiden koulutuksen varaan. Tällöin saavutetaan mm. parempi kansainvälinen vertailtavuus, tunnettavuus sekä parannettu laatutaso.
Opintosuunnitelmaa kehitettäessä mukana on ollut tietotekniikan neuvottelukunta.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
tietotekniikka::kompetenssit
Tietotekniikan koulutusohjelman kompetenssit: 1. Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen 2. Ohjelmistotuotanto 3. Tietojärjestelmät 4. Sulautettu tietotekniikka 5. Tietoturva 6. Tietoverkot 7. Henkilökohtainen tietoliikennetekniikka Lähettänyt Ulla Forsström 12.2.2009
ÄLÄ_KÄYTÄ_TÄTÄ_amk::amk tutkintojen yleiset kompetenssit
========================================== Jäsennys poistunut käytöstä. Mallin korvaa ARENE:n soveltamisohje "SUOSITUS TUTKINTOJEN KANSALLISEN VIITEKEHYKSEN (NQF) JA TUTKINTOJEN YHTEISTEN KOMPETENSSIEN SOVELTAMISESTA AMMATTIKORKEA-KOULUISSA", 23.2.2010. Uusi malli tallennettu nimellä "amk::amk tutkintojen yleiset kompetenssit (2010)" 25.8.2010 (OT) ========================================== Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden yleiset kompetenssit (ECTS-projektin suositus 19.04.2006) Mallia käytetään sekä ammattikorkeakoulututkinnoissa että ylemmissä amk-tutkinnoissa. Kompetenssien määrittelyyn liittyviä asioita ja määrittelytyön tuloksia on käsitelty tarkemmin projektin kotisivuilla www.ncp.fi/ects.