Toimintaterapian koulutusohjelma: 2009-2010
Opetussuunitelman tunnus: SG09S2B
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 1 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2009
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Koulutusohjelman tavoitteena on tuottaa toimintaterapian asiantuntijoita, jotka työskentelevät monialaisten työryhmien jäseninä ymmärtäen yhteistyön merkityksen ihmisen hyvinvoinnin ja toimintamahdollisuuksien edistämisessä. Koulutusohjelmasta valmistuvat suunnittelevat ja toteuttavat toimintaterapiaa asiakkaiden toiminnallisista ja terveydellisistä tarpeista lähtien. He perustavat työskentelynsä toimintaterapian uusimpiin teorioihin ja näyttöön perustuvaan käytäntöön. Opintojen myötä opiskelijat löytävät innovatiivisia terapeuttisen toiminnan sovelluksia yksilö- ja ryhmätilanteisiin. He osaavat edistää eri-ikäisten ihmisten osallistumista päivittäisissä elinympäristöissään.
Innovaatioprojektiopintojen ja kehittämishankkeisiin integroidun oppimisen myötä opiskelijat osaavat tehdä kehitystyötä yhteiskehittelynä: he pystyvät tunnistamaan ja keskustelemaan työelämän kehittämistarpeista sekä löytämään niihin ratkaisuja yhteistyössä työelämän ja opettajien kanssa. Erityisesti pääkaupunkiseudulla ihmisten toimintaa, osallistumista ja hyvinvointia koskettavia ilmiöitä ovat väestön monikulttuurisuus, ikääntyminen ja syrjäytymiseen liittyvät ongelmat.
Koulutusohjelman opetussuunnitelma perustuu toimintaterapeutin osaamisalueisiin, joita ovat: asiakas, toiminta, ympäristö, minän tietoinen käyttö, terapiaprosessi sekä ammatilliset valmiudet ja kehittäminen toimintaterapiassa. Opinnoissa teoria ja käytäntö kulkevat yhdessä ja siten harjoittelu toteutuu erilaisissa toimintaympäristöissä ja opintojaksoissa. Koulutusohjelmassa noudatetaan toimintaterapeuttikoulutuksen kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia.
Lisätiedot
Lukuvuoden 2009-2010 opetussuunnitelma:
Työskentelyn lähtökohtana on ollut aiemman opetussuunnitelman maltillinen päivitys, jolla halutaan mahdollistaa aidosti osaamisperustaisen opetussuunnitelman kehittäminen vuodeksi 2012. Opetussuunnitelmatyöstä on vastannut koulutusohjelman OPS-työryhmä, joka on tehnyt yhteistyötä erityisesti vanhustyön koulutusohjelman kanssa. Koulutusohjelman opettajakunta on käynyt periaatteellista keskustelua koulutusohjelman tehtävästä syksyllä 2008. Neuvottelukunnassa opetussuunnitelmaa on käsitelty 14.12.2008 ja 11.2.2009 olleissa kokouksissa, joissa sovittiin viiden opintojakson sisältöjen ja/tai tavoitteiden tarkistuksesta.
Lukuvuoden 2011-2012 opetussuunnitelma:
Toimintaterapian koulutusohjelmassa opetussuunnitelma uudistetaan osaamisperustaiseksi vuosien 2009 ja 2010 aikana. Työskentelyä ohjaavat Metropolia Ammattikorkeakoulun ohjeistuksen lisäksi kansalliset (mm. Arene, Terva-raportti) ja kansainväliset (mm. Cotec ja Enothe Tuning, WFOT) suositukset.
Opetussuunnitelman uudistamisen vaiheet ovat a) koulutusohjelman perustehtävän määrittely ja kulutusohjelmakuvauksen luominen, b) kompetenssien määrittely, c) opetussuunnitelmamallin, osaamisalueitten ja opintokokonaisuuksien määrittely, d) opintojaksojen määrittely, e) englanninkielinen käännös ja f) julkaisu. Opetussuunnitelmatyöskentelylle on luotu tar-kennettu suunnitelma aikatauluineen ja vastuutehtävineen. Suunnittelu toteutuu yhteistoiminnallisesti ja vaiheittain on erikseen määritelty eri toimijoiden (koulutusohjelman opettajat, opiskelijat, neuvottelukunta ja työelämän edustajat) työskentelytavat. Opetussuunnitelmatyössä tullaan erityistä huomiota kiinnittämään opiskelijoiden ja työelämän osallistumiseen.
Koulutusohjelman yhteystiedot
Koulutuspäällikkö Helena Launiainen
puhelin 020 783 5891 tai 040 334 1240
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
toimintaterapia::kompetenssit
ENOTHE 2009
ÄLÄ_KÄYTÄ_TÄTÄ_amk::amk tutkintojen yleiset kompetenssit
========================================== Jäsennys poistunut käytöstä. Mallin korvaa ARENE:n soveltamisohje "SUOSITUS TUTKINTOJEN KANSALLISEN VIITEKEHYKSEN (NQF) JA TUTKINTOJEN YHTEISTEN KOMPETENSSIEN SOVELTAMISESTA AMMATTIKORKEA-KOULUISSA", 23.2.2010. Uusi malli tallennettu nimellä "amk::amk tutkintojen yleiset kompetenssit (2010)" 25.8.2010 (OT) ========================================== Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden yleiset kompetenssit (ECTS-projektin suositus 19.04.2006) Mallia käytetään sekä ammattikorkeakoulututkinnoissa että ylemmissä amk-tutkinnoissa. Kompetenssien määrittelyyn liittyviä asioita ja määrittelytyön tuloksia on käsitelty tarkemmin projektin kotisivuilla www.ncp.fi/ects.