Konservointiprojekti paperi 6 (karttakonservointi) (5op)
Opintojakson tunnus: KI00BJ50
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää karttakonservoinnin periaatteet ja osaa huomioida karttojen painotekniset ja väritykselliset ominaisuudet konservointitoimenpiteitä tehdessä. Opiskelija harjaantuu kaksiulotteisen painetun tai käsintehdyn paperidokumentin konservointiin ja osaa soveltaa paperikonservoinnin puhdistus, pesu ja paikkaustoimenpiteitä itsenäisesti. Opiskelija osaa soveltaa painotekniikan ja kartografian teoriaopintojaan käytännön konservointiin. Opiskelija tuntee kartanvalmistuksen materiaalit ja niiden ominaisuudet.
Opiskelija osaa käyttää hyväkseen tutkimuksessa anlyyttistä valokuvausta.
Sisältö
Käsintehtyjen ja painettujen karttojen konservointi. Materiaalien tunnistus ja analysointi, vauriokartoitus ja konservointisuunitelman laadinta sekä konservointitoimenpiteiden toteutus.
Analyyttinen valokuvaus.
Esitietovaatimukset
Paperikonservoinnin opintojaksot Konservointiprojekti II ja III sekä
opintojaksot ”Paperin pesu ja pesumentelmät” sekä ”Grafiikan historia, tunnistus ja painomenetelmät, kartografian historia”.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.