Siirry suoraan sisältöön

Konservointiprojekti paperi 3 (puhdistus, paikkaus ja tukeminen) (5op)

Opintojakson tunnus: KI00BJ47

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija oppii paperikonservoinnin perustoimenpiteet: puhdistuksen ja fyysisen lujuuden vahvistamisen paikkaus ja tukemistoimenpiteiden avulla.
Opiskelija tunnistaa erilaisia likatyyppejä ja osaa tehdä puhdistavia konservointitoimenpiteitä sekä soveltaa puhdistustoimenpiteitä tarpeen mukaan. Opiskelija tuntee paperin puhdistuksessa käytetyt konservointimateriaalit .
Opiskelija ymmärtää puhdistustoimenpiteiden vaikutuksen paperiin ja esineisiin yleensä. Opiskelija tietää puhdistustoimenpiteiden peruuttamattoman vaikutuksen ja ymmärtää toimenpiteiden eettiset periaatteet. Opiskelija osaa minimoida toimenpiteisiin liittyviä riskejä.
Opiskelija tietää paikkaus ja tukitoimenpiteiden vaihtoehdot, työtavat ja materiaalit ja osaa soveltaa niitä konservointityössä. Opiskelija osaa minimoida toimenpiteisiin liittyviä riskejä.

Sisältö

Puhdistamisen periaatteet ja eettinen pohdinta, lian tunnistaminen, paperin puhdistusharjoitukset ja paperin paikkaaminen ja tukitoimenpiteet. Konservointimateriaalit puhdistamista ja tukemista varten.

Esitietovaatimukset

Konservointikemian opintojaksot Kemia 1 ja Kemia 1 jatko
Paperin valmistus, tunnistus ja kuituanalyysit opintojakso
Konservointiprojekti; paperikonservointi 2 (paperin kemia ja vaurioituminen)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Siirry alkuun