Radiografia ja sädehoito: Radiografia
Opetussuunitelman tunnus: SXM14S1
- Tutkintonimike
- Röntgenhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2014
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jolla voi edetä opinnoissaan joustavasti ja tehdä valintoja tutkintojen välisestä tai Metropolian yhteisestä opetustarjonnasta. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita.
Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (op) laajuisista opintojaksoista. Opinnoista 50 op on kaikille terveyspalveluiden tutkinto-ohjelmakokonaisuuden opiskelijoille yhteisiä ja loput tutkinnon omia opintoja. Monialaisuus oppimisessa toteutuu myös siten, että opiskelijalla on mahdollisuus 15 op laajuiseen Metropolian yhteiseen, valinnaiseen opintokokonaisuuteen, joka voi koostua yhdestä tai useammasta monialaisesta opintokokonaisuudesta, ja myös vapaasti valittavista opinnoista. Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella 30 op lukukautta kohden.
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. Lääkehoidon ja Simulaatio-oppimisympäristöissä. Itsenäisen opiskelun oppimisympäristöt taas tarjoavat opiskelijalle mahdollisuuden harjaantua kliinisissä taidoissa. Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja. Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: ammatillinen tietoperusta, ammatillinen taito ja toiminta, eettisyys, yhteistyö ja kehittäminen. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin.
Röntgenhoitajatutkinnon alkuvaiheessa, ennen potilaiden kanssa työskentelyä, röntgenhoitajaopiskelija on tutustumisjaksolla työelämässä ja lisäksi hän harjoittelee perusröntgentutkimuksia ja säteilyturvallista työskentelyä simuloidussa oppimisympäristössä röntgentutkimusluokassa. Ammatillisen tieto - ja taitoperustan kartuttua opiskelija harjoittelee radiografia - ja sädehoitotyötä erilaisissa terveysalan kuvantamis -, sädehoito -, ja isotooppiyksiköissä. Käytännön harjoittelun osuus on 75 opintopistettä
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua.
Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Oppijan polun kehittäminen toteutettiin yhteiskehittelynä koulutusohjelman neuvottelukunnan muodostavien opiskelijoiden, työelämän kliinisen asiantuntijan ja opettajien kanssa. Yhteiskehittelyn tuloksena muodostettiin tulevaisuuden työelämää palveleva opetussuunnitelma.
Neuvottelukunnan mukaan Oppijan polku muodostaa selkeän ja ymmärrettävän kokonaisuuden röntgenhoitajan tutkinnon opinnoista. Neuvottelukunta pitää Oppijan polkua projekti- ja osaamisperustaisena sekä näyttöön perustuvana. Neuvottelukunta toteaa, että Oppijan polku on EU-kelpoinen ja mahdollistaa opiskelijoiden monialaisen opiskelun ja kansainvälisen liikkuvuuden. Oppijan polku vastaa hyvin työelämän tulevaisuuden vaatimuksiin.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | Syksy 2016 | Kevät 2017 | Syksy 2017 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2015 | 3. / 2016 | 4. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2016 | 3. / 2017 | 4. / 2017 | 1. / 2017 | 2. / 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXM14S1-1002 |
Röntgenhoitajan työ- ja toimintaympäristön osaamisen tunnistajana
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU31 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU32 | Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO19 | Anatomia ja fysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BP63 | Terveysalan turvallisuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO20 | Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN75 | Asiakaspalvelu ja ohjaus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU33 | Potilasturvallisuus ja lääketieteellisen säteilyn käyttö | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU34 | Potilasturvallisuus ja lääketieteellisen säteilyn käytön asiantuntijuuden kehittyminen | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXM14S1-1003 |
Röntgenhoitaja kliinisen radiografia- ja sädehoitotyön toimijana
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO52 | Radiologisen potilaan hoito terveydenhuollon toimintaympäristössä | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BY42 | Monialainen asiantuntijuus kliinisessä radiografiatyössä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN74 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO58 | Potilas ultraääni-, mammografiatutkimuksissa ja toimenpiteissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO60 | Syöpää sairastava potilas sädehoidossa | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO61 | Potilas magneettitutkimuksessa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO57 | Kuvantamistutkimusten fysikaaliset perusteet ja laatu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO62 | Potilas isotooppitutkimuksissa ja -hoidoissa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXM14S1-1004 |
Röntgenhoitaja säteily- ja potilasturvallisuuden osaajana
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
XX00BH18 | Innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN93 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN94 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN97 | Opinnäytetyön raportointi, hyödyntäminen ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BP61 | Potilas radiologisissa toimenpiteissä ja tutkimuksissa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO72 | Säteilyturvallisuuden asiantuntijuus I | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXM14S1-1014 |
Yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet 15 op
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SXM14S1-1006 |
Röntgenhoitaja asiantuntijana ja ammattialansa kehittäjänä
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BV64 | Säteilyturvallisuuden asiantuntijuus II | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO73 | Röntgenhoitaja ammatillisen toiminnan kehittäjänä | 20 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN80 | Johtaminen ja yrittäjyys | 5 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 45 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | 15 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa
2014 amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).