Apuvälinetekniikka: Apuvälinetekniikka
Opetussuunitelman tunnus: SXA14S1
- Tutkintonimike
- Apuvälineteknikko (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2014
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Tutkintojen taso:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Tutkinnon profiili:
Katso tutkinnon yleinen kuvaus internet-sivuilta: www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-sosiaali-ja-terveysala/apuvalinetekniikka/
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit:
Apuvälineteknikko työllistyy sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään pääasiallisesti apuvälineitä valmistavien yritysten palvelukseen sekä sairaaloiden tai eri laitosten apuvälineyksiköihin. Hänellä on valmiudet toimia itsenäisenä ammatin harjoittajana. Apuvälineteknikko toimii asiakaspalvelutehtävissä, työjohtotasoisena tai vastaavana suunnittelu- ja valmistustehtävissä sekä oman erityisalansa asiantuntijana kuntoutusryhmissä. Hän voi toimia myös myynti- ja markkinointitehtävissä apuvälineitä ja kuntoutuslaitteita toimittavissa yrityksissä. Tulevaisuudessa myös ympäristön hallinnan ja kommunikaation apuvälineet kuuluvat apuvälineteknikon toimenkuvaan.
Apuvälineteknikkokoulutuksen keskeisiä ydinosaamisalueita ovat seuraavat:
1.Asiakaslähtöinen, moniammatillinen osaaminen
2.Apuvälinetarpeen ja toimintakyvyn arviointi
3.Apuvälinepalveluosaaminen
4.Työmenetelmät ja materiaaliosaaminen
5.Yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen
6.Tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
Opiskelussa korostuvat työelämälähtöisyys, kansainvälisyys ja tulevaisuuden haasteet sekä reflektiivinen, kriittinen ja tutkimuksellinen työn ote. Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua omaa ammatillista kehittymistään tukeviin moniammatillisiin projekteihin sekä ammattikorkeakoulun sisällä että yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelijalla on myös mahdollisuus kansainväliseen opiskelijavaihtoon.
Erityispääsyvaatimukset:
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset.
Osaamisperusteinen opetussuunnitelma ja sen osaamistavoitteet kertovat, minkälaista osaamista opiskelijan edellytetään saavuttavan, sekä auttavat opiskelijaa arvioimaan omaa olemassa olevaa osaamistaan ja tulevaa oppimistaan. Opiskelijan omat valinnat, aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT) sekä joustavat toteutusmallit mahdollistavat yksilöllisen opintopolun rakentamisen. Opintopolku kuvataan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS).
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt:
Opintosuoritusten ja arvioinnin kriteerit löytyvät kurssisuunnitelmien kohdalta. Kurssin opettaja on vastuussa arvioinnista. Arviointikriteerit ja suoritustavat kerrotaan jokaisen kurssin alussa. Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään kaksiportaista arviointikehikkoa, jollei opintojaksolle ole erikseen opintojaksokohtaisia arviointikriteerejä.
Valmistumisen vaatimukset:
Opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on kehitetty yhteistyössä opiskelijoiden, alumnien, työelämän eri toimijoiden ja koulutusohjelman neuvottelukunnan kanssa. Kokouksessaan 4.1.2014 apuvälinetekniikan koulutusohjelman neuvottelukunta totesi tehdyn kehitystyön hyväksi sekä hyväksyi tehdyt muutosehdotukset. Eri yhteistyömuotojen kautta, kuten työelämän kanssa toteutettavissa projekteissa ja työelämäharjoitteluun liittyvissä ohjaus- ja arviointikäytänteissä, saadaan työelämätietoa, jota käytetään hyväksi opetussuunnitelman jatkokehittämisessä. Lukukausittain järjestettävissä opiskelijaryhmäkohtaisissa kehittämiskeskusteluissa saadaan ehdotuksia ja tietoa liittyen opetussuunnitelman kehittämiseen sekä opintojen toteutukseen.
Koulutusohjelman päällikkö:
Maria Kruus-Niemelä
PL 4031 (Vanha viertotie 23)
00079 METROPOLIA
puh +358 40 4806910
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Lisätiedot
Pääsy jatko-opintoihin:
Mahdollisuus ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamiseen (ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja yliopisto-opinnot)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | Syksy 2016 | Kevät 2017 | Syksy 2017 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2015 | 3. / 2016 | 4. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2016 | 3. / 2017 | 4. / 2017 | 1. / 2017 | 2. / 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXA14S1.-1000 |
Orientoituminen opintoihin ja apuvälinealaan
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM12 | Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 1, fysiologia ja patofysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM10 | Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU35 | Oppimisen valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU36 | Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU37 | Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA14S1.-1001 |
Toimiminen kuntoutuksen kentällä apuvälinealalla
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM70 | Työyhteisöosaaminen ja Ammatillinen englanti | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM84 | Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 2, Ortopedia, Fysiatria ja Kirurgia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM59 | Yleisimmät alaraaja-amputaatiot ja protetisointi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM79 | Päivittäiset toiminnot eri ympäristöissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BY31 | Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU39 | Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA14S1.-1002 |
Asiakkuus apuvälinealalla
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BV52 | Asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja analyysi, neuroanatomia ja -fysiologia | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BO98 | Apuvälinepalveluiden prosessien suunnittelu ja toteutus, Työelämän Ruotsi | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM90 | Työelämäharjoittelu 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM87 | Lääketieteelliset aineet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA14S1.-1003 |
Apuvälineosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN01 | Erityisjalkineet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN03 | Lyhyet alaraajan ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN23 | Yläraajan ja vartalon ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN07 | Työelämäharjoittelu 2 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM92 | Jalkaterän ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA14S1.-1007 |
Apuvälinealan kehittäminen ja apuvälineosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
XX00BH18 | Innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN11 | Jalkaterä-, lonkka-, yläraaja-amputaatiot ja protetisointi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN12 | Liikkumisen apuvälineet | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU38 | Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA14S1.-1008 |
Apuvälineosaamisen syventäminen
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN15 | Työelämäharjoittelu 3 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN19 | Pitkät alaraajan ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU40 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU42 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA14S1.-1009 |
Apuvälinealan asiantuntijuuden kehittyminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN44 | Asiantuntijuus ja johtaminen apuvälinealalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN28 | Työelämäharjoittelu 4 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU43 | Opinnäytetyön raportointi ja julkistaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA14S1.-1005 |
Valinnainen opintokokonaisuus ja vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 55 | 20 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 25 | 20 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 10 | 0 | 20 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
2014 amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).