Hoitotyön koulutusohjelma, kätilötyö: SHK12S1
Opetussuunitelman tunnus: SHK12S1
- Tutkintonimike
- Kätilö (AMK)
- Laajuus
- 270 op
- Kesto
- 4.5 vuotta (270 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2012
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Kätilö (AMK)
Hoitotyön koulutusohjelma, kätilötyö
Tutkintojen taso
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Suoritettavat tutkinnot
Kätilö (AMK)
Erityispääsyvaatimukset
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset
AHOTin erityisperiaatteet
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan. Katso Metropolian yleiset AHOT-ohjeet.
Tutkintovaatimukset ja asetukset
Katso Ammattikorkeakoulun yleinen tutkintosääntö >>
Tutkinnon profiili
Seksuaaliterveyden edistämisen osaaja. Katso tutkinnon yleinen kuvaus koulutusohjelman internet-sivuilta: http://www.metropolia.fi/koulutusohjelmat/terveys- ja hoitoala/ Hoitotyö (3suuntautumisvaihtoehtoa) / Kätilötyön suuntautumisvaihtoehto
Keskeiset oppimistulokset
Keskeiset oppimistulokset on kuvattu opetussuunnitelmassa.
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit
Kätilöt työskentelevät sairaaloissa synnytys- ja naistentautien osastoilla ja poliklinikoilla, perusterveydenhuollossa, järjestöissä, erilaisissa koulutus- ja projektitehtävissä sekä itsenäisinä yrittäjinä.
Pääsy jatko-opintoihin
Mahdollisuus ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamiseen (ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja yliopisto-opinnot). Myös erikoistumisopinnot.
Tutkinnon rakennetaulukko
Tutkinnon rakennetaulukko ja opintopisteet >>Siirry ajoitussuunnitelmaan
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt
Opintosuoritusten ja arvioinnin kriteerit löytyvät opintojaksojen toteutussuunnitelmista ks. http://opinto-opas-ops.metropolia.fi/ Opintojakson opettaja on vastuussa arvioinnista. Opiskelijoille kerrotaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
Valmistumisen vaatimukset
Opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Opiskelija on saavuttanut koulutusohjelman pakollisessa vieraassa kielessä sellaisen suullisen ja kirjallisen taidon, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen (Asetus 352/2003, §8). Hän on osoittanut sellaista ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa lain (424/2003, 6§) julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavaa ruotsin kielen taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla (hyvä/tyydyttävä) julkishallinnossa käytössä olevalla arviointiasteikolla hyvä/tyydyttävä. Opiskelija on saanut koulusivistyksensä suomen kielellä, suorittanut opinnäytetyöhön sisältyvän kypsyysnäytteen suomen kielellä. Koulutus täyttää terveydenhuollon ammattihenkilöstöä koskevan lain (559/1994 ja 1200/2007) ja asetuksen (564/1994) sekä neuvoston direktiivien 89/594/ETY, 89/595/ETY, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 2005/36/EY artiklat 31 ja 40 (sisältäen neuvoston direktiivit 89/48/ETY, 77/452/ETY, 77/453/ETY, 80/154/ETY, 80/155/ETY) ja 2001/19/EY koulutukselle asettamat vaatimukset. Koulutus on noudattanut Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä 2005/36/EY, artikla 11, taso d. Opetussuunnitelmaan on kuulunut harjoittelua 135 opintopistettä.
Opintojen toteuttaminen
Nuorisokoulutuksen opinnot 270 op: toteutuu kokopäiväopintoina.
Aikuiskoulutuksen opinnot 120 op: toteutuvat monimuoto-opintoina.
Koulutusohjelman päällikkö
Päivi Haarala puh. +358-20-7835712, +358-40-3340923 paivi.haarala[at]metropolia.fi
Koulutusvastaava:
Anna-Kaisa Pienimaa puh. +358-20-78355643, anna-kaisa.pienimaa[at]metropolia.fi
Osoite: PL 4030 (Tukholmankatu 10), 00079 Metropolia
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Kätilökoulutuksen opetussuunnitelman kehitettämiseksi tehdään jatkuvaa yhteistyötä työelämän kanssa. Opetussunnitelman ja yleisten koulutuksellisten linjausten kehittämistyössä on mukana mm. kätilötyön neuvottelukunta. Kätilökoulutuksen neuvottelukunnan toimikausi on 1.1.2012-31.12.2014.
Kätilökoulutuksen neuvottelukunnan jäsenet ovat:
Työelämän edustajat:
Heino Kirsi, osastoryhmän päällikkö, Naisten ja lasten tulosyksikkö, Hyks
Hemminki Elina tutkimusprofessori, THL
Kumpula Merja, osastoryhmän päällikkö, Naisten ja lasten tulosyksikkö, Hyks
Vallimies-Patomäki Marjukka, neuvotteleva virkamies, STM
Virtanen Terhi, puheenjohtaja, Kätilöliitto
Helsingin terveyskeskuksen jäsen, ilmoitetaan myöhemmin
Metropolia Ammattikorkeakoulun edustajat:
Pienimaa Anna-Kaisa, koulutusvastaava, Metropolia amk
Raussi-Lehto Eija, lehtori, Metropolia amk
Opiskelijajäsen, metropolia amk, Metka valitsee, ilmoitetaan myöhemmin
Vuoden 2012 osaamisperustaisen opetussuunnitelmaan liittyvä kehittämistyö on ollut esillä edellisen neuvottelukunnan kokouksissa syksyllä 2009 ja keväällä 2010. Opetussuunnitelman kehittämistyö jatkuu yhteistyössä neuvottelukunnan, opiskelijoiden ja kätilökoulutuksen opettajien kanssa. Opetussuunnitelmaa kehitetään järjestämällä säännöllisesti työelämän edustajille koulutuspäiviä. Opintojaksokohtaisten tavoitteiden ja sisältöjen työelämälähtöisestä kehittämisestä vastaavat vastuuopettajat. Opetussuunnitelmayhteistyötä tehdään myös valtakunnallisesti kätilökoulutuksen ammattikorkekoulujen välisessä verkostossa.
Terveys- ja hoitoalan lääketieteelliset opinnot :
Kun Metropolian ops-ohjetta valmisteltiin, ”Paras opetus” –strateginen tiimi, joka vastasi ohjeesta, oli sitä mieltä, että opintojakson minimilaajuus on 3 op.
Terveys- ja hoitoalalla on noudatettu ohjetta muuten paitsi lääketieteellisten opintojen osalta. Terveys- ja hoitoalalla lääketieteellisten opintojen opintojaksojen laajuus on 1 op.
Mikäli näin ei toimittaisi, tämä toisi hankaluuksia:
1) Lukujärjestys muodostuu tilanvarausten kautta, jotka liitetään opintojakson toteutuksiin. Jos käytössä olisi vain yksi opintojakso Lääketieteelliset opinnot esim. 10 op, opiskelijat eivät voi tietää, milloin ja minkä lääketieteellisen sisällön tunnit ovat lukujärjestyksessä.
2) Uusintatenttijärjestelmä ei toimi (vain 1 uusintatentti/ opintojakso on mahdollinen järjestelmässä). Lääketieteellisiä opintoja luennoivat lääkärit, joita on erittäin vaikea saada meillä töihin. Tästä syystä emme halua lisätä opetuksen organisoinnin ongelmia heidän kohdallaan. Samassa tentissä on mahdotonta tenttiä esim. anestesiologiaa, farmakologiaa, gerontologiaa, kirurgiaa, lastentauteja, sisätauteja, psykiatriaa, synnytysoppia jne.
3) Lääketieteelliset opintojaksot ajoittuvat eri lukukausille ja lukuvuosille, joten vuosisuunnittelussa hallinnointi olisi erittäin hankalaa. Metropolian ohjeessa sanotaan myös, että 1 opintojakso toteutuisi kokonaisuutena tiiviisti eikä sitä hajotettaisi useammalle lukuvuodelle.
4) Opintojakson osiakaan ei saa olla, eikä tämä olisi järkevää, koska opintojakson osalle ei synny työtilaa ja toteutuksella oleville opiskelijoille tiedottaminen ja materiaalin jakaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Opintojakson osalle ei voi antaa myöskään opintojaksopalautetta eikä lukkarikone toimi.
Lisätiedot
Suoritettavat tutkinnot:
Hoitotyön koulutusohjelma, Kätilötyön suuntautumisvaihtoehto
Tutkintojen taso:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Erityispääsyvaatimukset:
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset
AHOTin erityispiirteet:
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan. Katso Metropolian yleiset AHOT-ohjeet.
Tutkintovaatimukset ja asetukset:
Tutkintovaatimukset ja asetukset: Katso Metropolian yleinen tutkintosääntö: http://opinto-opas.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Fi/Esittely/Saadokset/Metropolian_tutkintosaanto-19-1-2012.pdf
Tutkinnon profiili:
Tutkinnon profiili: Seksuaaliterveyden edistämisen osaaja. Katso tutkinnon yleinen kuvaus koulutusohjelman internet-sivuilta: http://www.metropolia.fi/koulutusohjelmat/terveys- ja hoitoala/ Hoitotyö (3suuntautumisvaihtoehtoa) / Kätilötyön suuntautumisvaihtoehto
Keskeiset oppimistulokset:
Keskeiset oppimistulokset on kuvattu opetussuunnitelmassa.
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit:
Kätilöt työskentelevät sairaaloissa synnytys- ja naistentautien osastoilla ja poliklinikoilla, perusterveydenhuollossa, järjestöissä, erilaisissa koulutus- ja projektitehtävissä sekä itsenäisinä yrittäjinä.
Pääsy jatko-opintoihin:
Mahdollisuus ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamiseen (ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja yliopisto-opinnot). Myös erikoistumisopinnot.
Tutkinnon rakennetaulukko ja opintopisteet:
Tutkinnon rakennetaulukko ja opintopisteet löytyvät kätilökoulutuksen opetussuunnitelmasta ks. http://opinto-opas-ops.metropolia.fi/
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt:
Opintosuoritusten ja arvioinnin kriteerit löytyvät opintojaksojen toteutussuunnitelmista ks. http://opinto-opas-ops.metropolia.fi/ Opintojakson opettaja on vastuussa arvioinnista. Opiskelijoille kerrotaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
Valmistumisen vaatimukset:
Opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Opiskelija on saavuttanut koulutusohjelman pakollisessa vieraassa kielessä sellaisen suullisen ja kirjallisen taidon, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen (Asetus 352/2003, §8). Hän on osoittanut sellaista ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa lain (424/2003, 6§) julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavaa ruotsin kielen taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla (hyvä/tyydyttävä) julkishallinnossa käytössä olevalla arviointiasteikolla hyvä/tyydyttävä. Opiskelija on saanut koulusivistyksensä suomen kielellä, suorittanut opinnäytetyöhön sisältyvän kypsyysnäytteen suomen kielellä. Koulutus täyttää terveydenhuollon ammattihenkilöstöä koskevan lain (559/1994 ja 1200/2007) ja asetuksen (564/1994) sekä neuvoston direktiivien 89/594/ETY, 89/595/ETY, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 2005/36/EY artiklat 31 ja 40 (sisältäen neuvoston direktiivit 89/48/ETY, 77/452/ETY, 77/453/ETY, 80/154/ETY, 80/155/ETY) ja 2001/19/EY koulutukselle asettamat vaatimukset. Koulutus on noudattanut Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä 2005/36/EY, artikla 11, taso d. Opetussuunnitelmaan on kuulunut harjoittelua 135 opintopistettä.
Opintojen toteuttaminen:
Nuorisokoulutuksen opinnot 270 op: toteutuu kokopäiväopintoina.
Aikuiskoulutuksen opinnot 120 op: toteutuvat monimuoto-opintoina.
Koulutusohjelman päällikkö:
Päivi Haarala puh. +358-20-7835712, +358-40-3340923 paivi.haarala[at]metropolia.fi
Koulutusvastaava:
Anna-Kaisa Pienimaa puh. +358-20-78355643, anna-kaisa.pienimaa[at]metropolia.fi
Osoite: PL 4030 (Tukholmankatu 10), 00079 Metropolia
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
Hoitotyö, Kätilötyön sv:: kompetenssit
Hoitotyö, kätilötyön suuntautumisvaihtoehto: Kliininen osaaminen Basics of Clinikal Competence Päätöksenteko-osaaminen Decision-Making Competence Vuorovaikutusosaaminen Interactional Competence Eettinen osaaminen Ethical Awareness Ohjausosaaminen Patient Education Competence Terveyden edistämisen osaaminen Health Promotion Competence Johtamis- ja yhteistyöosaaminen Leadership and Teamwork Competence Kehittämisosaaminen Research and Development Competence Hoitotyötä tukeva osaaminen Contributory Studies to Nursing Seksuaaliterveyden edistämisen osaaminen Competence in advancing sexual health Eri ikäisten naisten kätilötyön osaaminen Competence in midwifery of different-aged women Raskauden aikaisen kätilötyön osaaminen Competence in antenatal care Syntymän aikaisen kätilötyön osaaminen Competence in childbirth Syntymän jälkeisen kätilötyön osaaminen Competence in postnatal care Erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen kätilötyön osaaminen Competence in care of the newborn babies requiring special observation Lähettänyt Päivi Haarala 2.3.2009
amk::amk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa