Siirry suoraan sisältöön

Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DU77-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

19.10.2020 - 11.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Asta Lassila

Vastuuopettaja

Asta Lassila

Ryhmät

  • SO11C20K
    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Erikoistuja
1. Osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
2. Tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittä-misaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä
3. Osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä käyttäjälähtöisesti
4. Osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen taloudellisuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
5. Osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan

Sisältö

- Monialaisen tutkimustiedon hyödyntäminen
- Tutkimus- ja kehittämismenetelmien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen
- Palvelujen taloudellisuus, laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus
- Asiakas- ja palveluohjaajan ammatti-identiteetti

Aika ja paikka

Opintojakso alkanut 16.1.2020; info ja luennot 1/2020 & 5/2020
Päättyy marraskuussa 2020 portfolion esittelyyn

Lähipäivät toteutuvat:
Diakonia Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki

Oppimateriaalit

-Booth, N. Aronen, P. & Mäkelä, M. (2017). Selvitys kustannusvaikuttavuuden käyttämisestä yhtenä terveydenhuollon palveluvalikoiman määrittelykriteerinä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:30. Saatavissa http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135345/RAP_kustannusvaikuttavuus_30_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asiakkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
-Häyhtiö, T. (2017). Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? KAKS – kunnallisalan kehittämissäätiö. Kunnallisen kehittämissäätiön julkaisu 4. Saatavissa https://kaks.fi/wp-content/uploads/2017/05/osallisuutta-sote-palveluihin Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökulmasta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.
-palvelumuotoilemalla-004-1.pdf
-Kallinen, K., Pirskanen, H. & Rautio, S. (2015). Sensitiivinen tutkimuksessa. Menetelmät, kohderyhmät, haasteet ja mahdollisuudet.
-Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden arviointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664. Saatavissa https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/117767/Katja%20Klemola%20A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
-Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja TEM raportteja 67/2015. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9
-Kuusinen-James, K. (2012). Tuoko palveluseteli valinnan vapautta? Kunnallisalan kehittämissäätiö, Helsinki, Tutkimusjulkaisusarjan julkaisu 68.
-Lönnqvist, A., Jääskeläinen, A., Kujansivu, P., Käpylä, J. Laihonen, H. Silanpää, V. & Vuolle, M. ym. (2010). Palvelutuotannon mittaaminen johtamisen välineenä. Helsinki: Tietosanoma Oy.
-Niikko, A. (2001). Portfolio oppimisen avartajana. Tammi, Tammerpaino Oy. Tampere.
-Palvelumuotoilu: https://www.thisisservicedesigndoing.com/
-Pitkänen, L., Haavisto, I., Vähäviita, P., Torkki, P., Leskelä, R-L. & Komssi, V. (2018). Vaikuttavuus sote:ssa – suoritteista tuloksiin. NHG 2018/11 white paper. Saatavissa https://nhg.fi/wp-content/uploads/2018/11/Vaikuttavuus-sotessa-suoritteista-tuloksiin.pdf
-Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H (toim.) (2017). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
-Pohjola, A., Kemppainen, T. & Väyrynen, S. (2012). Sosiaalityön vaikuttavuus.
-Pollari, P., Kankaanranta, M. & Linnakylä, P. (toim.) (1996). Portfolion monet mahdollisuudet. Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Kopi-Jyvä Oy, Jyväskylä
-Ristolainen, H., Tiilikainen, E. & Rissanen, S. (2018). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus - kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia 32(4).
-Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaajille. Kääntänyt Lindqvist, T. Maaniittu, M. Niemi, E. Paasio, P. & Paija, L. Tampere: Tammer-Paino Oy.
-Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Saatavissa http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
-Saxen, U. (2013). Palveluohjaus (case management) näytönastekatsaus. Suomalainen lääkäriseura Duodecim.
-Shimmei, M. (2016). Coordinating Eldercare in the Community. Care management as a mode to implement welfare mix in Japan. Tampereen yliopisto, Acta Universitatis Tamperensis 2145.
-Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
-Tuloksellisuustarkastuskertomus 2017. Paljon palveluja tarvitsevat ja käyttävät asiakkaat perusterveydenhuollossa. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomukset 11/2017. Saatavissa https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf

Opetusmenetelmät

Portfolio tai kehittämistehtävä
Asiantuntijaluennot, lähipäivät
Kirjallisuuteen perehtyminen
Ryhmätyöskentely

Opiskelija on osallistunut opintojakson lähipäiviin keväällä 2020. Portfiotyöskentely alkanut ohjatusti keväällä 2020.
Aikaisemmat opinnot suoritettu hyväksytysti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-Ei uusintatenttejä
Opiskelija osallistuu lähipäiviin
Portfolio ja osallistuminen lähipäiviin 1/2020-11/2020
Mikäli opiskelija jostain syystä ei pääse osallistumaan yksittäiseen lähipäivään, korvaa hän poissaolon lähipäivästä erillisellä korvaavalla tehtävällä, joka palautetaan moodleen
Opintojaksoa ei voi suorittaa yksilöllisesti etänä
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu opintojakson lähipäiviin 1/2020, 5/2020 & 11/2020
Opiskelija työstää portfoliota 1/2020 - 11/2020

Sisällön jaksotus

Lähipäivät 1 op
Itsenäinen työskentely 4 op

Toteutuu 1/2020-11/2020

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa ja tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä.

HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähijaksot sisältävät portfolion käytännön tekemiseen sekä sisältöön liittyviä opintoja.
Portfoliot esitellään ePostereina viimeisenä lähipäivänä.