Skip to main content

Radio 2Laajuus (15 cr)

Code: KM00EO30

Credits

15 op

Objective

The students can plan and execute an edited content package to radio or other auditory distribution channel. They can present their ideas and develop them based on received feedback. The students are familiar with formal and narrative modes of long, edited radio programs. They can technically execute multiform sound narratives and use appropriate equipment. They can analyze radio works and reflectively analyze their own auditive expression. They know the major distribution channels of audio journalism. They can compose a production schedule and a sales package for their project.

Content

- Audio journalism
- Dramaturgy and script of an audio story
- Multimodal auditive storytelling and sound design
- Sound expression
- Multimediality
- Distribution channels for audio content

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students plan and execute a simple content package to radio or to another audio distribution medium. They present their ideas and execute them satisfactorily using basic means of sound engineering and sound narration. They recognize their own skill levels. Students have acceptable participation in class and complete the assignments to a satisfactory standard, and are able to produce project documentation.

Assessment criteria, good (3)

Students plan and execute a content package to radio or to another audio distribution medium. They present their ideas and develop them based on the feedback. They plan and execute well their project using appropriate methods of sound engineering and sound narration. They produce a production plan and a sales package for their project. They are able to reflect on their own competencies, actively participate in class and complete the assignments to a good standard.

Assessment criteria, excellent (5)

Students plan and execute a versatile content package to radio or to another audio distribution medium. They present their ideas and actively develop them based on the feedback. They plan and execute excellently their project using advanced methods of sound engineering and sound narration. They produce a professional production plan and a sales package for their project. They are able to reflect on their own competencies in a versatile way, actively participate in class and complete the assignments to an excellent standard.

Enrollment

27.11.2023 - 29.02.2024

Timing

12.03.2024 - 13.05.2024

Number of ECTS credits allocated

15 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

67 % Contact teaching, 33 % Distance learning

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 20

Degree programmes
  • Film and Television
Teachers
  • Katja Kostiainen
  • virtuaali: elokuva ja televisio ETV
  • Aura Kaarivuo
Teacher in charge

Aura Kaarivuo

Groups
  • KXC22_KÄ
    KXC22 Kuva ja ääni
  • KXC22_KS
    KXC22 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
  • KXC22_T
    KXC22 Tuotanto
  • KXC22S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa toimitetun sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän osaa esitellä ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Opiskelija tuntee pitkän toimitetun ohjelman muoto- ja kerrontaratkaisuja. Hän osaa teknisesti toteuttaa monimuotoista äänikerrontaa ja valita siihen sopivan kaluston. Opiskelija osaa analysoida audioteoksia ja reflektoida omaa ääni-ilmaisuaan. Opiskelija tuntee audiojournalismin keskeiset jakelumahdollisuudet. Hän osaa tehdä projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin.

Content

- audiojournalismi
- audiojutun dramaturgia ja käsikirjoittaminen
- monimuotoinen äänikerronta ja äänisuunnittelu
- ääni-ilmaisu
- monimediaisuus
- audiosisältöjen jakelukanavat

Location and time

ti 12.3.
Orientoiva tehtävä julki, Moodle

to 14.3.

AP opintojakson aloitus
09:00-10.30 ops, arviointi, työskentelytavat, tehtävät, aikataulut, kuormittavuus

työpaja itsenäisesti ryhmätyönä: Ennakkotehtävä + jatkotehtävä

14 purku
Ideointiharjoitus - käydään ekat ideat läpi omaa projektia varten.
Aura, Reaktori

pe 15.3.

9.00-16.00 Aloitus, Audiokäsikirjoittaminen, projektitehtävän ideointi
Suvi Tuuli

AP Projektio
IP Reaktori

ti 19.3
Podcasting kaupallisessa radiossa
Ida-Liina 9-16 Projektio

to 21.3.

Audiodokumentti
Miten dokumenttia tehdään? Mitä on audiodokkarin äänisuunnittelu, case-tapauksia, miten ideoidaan, miten työprosessi menee?
Katja, 9-16 Projektio

pe 22.3.
Audiodokumentti
Miten dokumenttia tehdään? Mitä on audiodokkarin äänisuunnittelu, case-tapauksia, miten ideoidaan, miten työprosessi menee
Katja 9-16 Reaktori

ti 26.3.
Äänitekniikka ja äänittäminen
Äänitekniikan kertaus, miten kenttä-äänitys kannattaa tehdä.
Katja 9-16

to 28.3.

Pitch 1 & Projektisuunnittelu 2
Aura & Ida-Liina 9-15
Reaktori

pe 29.3.
PÄÄSIÄINEN

ma 1.4.
PÄÄSIÄINEN

ti 2.4.
Audiokäsikirjoittaminen
Suvi Tuuli 9-15 Reaktori

to 4.4.
Projektityöstöä
Aura 9-15 Reaktori

pe 5.4.
Äänisuunnittelu audioteoksissa.
Katja 9-15 Reaktori

ti 9.4.
Dokumentti. haastattelu, henkilöhaastattelu, ihmisen lähestyminen
Anna-Liisa 9-15 Reaktori

to 11.4.
Dokumentti, miten haastattelu käsikirjoitetaan
Anna-Liisa

pe 12.4.
Pitchaukset + myynnin esittely
Demojen kuuntelu, väli-check
Aura & Anna-Liisa
9-15 Projektio

ti 16.4.
Projektisuunnitelmien tsekkaus ryhmittäin
Katja 9-15 Reaktori

to 18.4.
Äänitystuki pienryhmissä
Aura
9-16 Reaktori

pe 19.4.
Äänitykset its
Käsikirjoituksen/edit-version palautus

ti 23.4.
Väli-check. Versio 1. ryhmittäin AP
Äänen jälkityö IP Aura & Katja
9-16 Reaktori

ke 24.4.
Itsenäistä työstöä, kirjoittamista, äänittämistä, muuta suunnittelua

to 25.4.
Itsenäistä työstöä, kirjoittamista, äänittämistä, muuta suunnittelua

pe 26.4.

IP Äänen jälkityö työpaja
Katja IP Reaktori/ Moviola

ti 30.4

Äänitykset/työstöä editissä, Aura kiertää editeissä/äänityksissä tarpeen mukaan
Aura 9-15
Reaktori/Moviola

ke 1.5
VAPPU

to 2.5
Työstöä/mahdolliset lisä-äänitykset, Katja kiertää
9-15
Reaktori/Moviola

pe 3.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola

ti 7.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola

ke 8.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola

to 9.5
Helatorstai

pe 10.5
Valmiiden töiden export
Aura 9-15
Reaktori/Moviola

ma 13.5

Kuuntelu ja Palaute
Aura, Suvi Tuuli, Katja
9-15
Projektio

Materials

Korville piirretyt kuvat
Radio Productiont

Teaching methods

Luennot
Oppimistehtävät
Projektityö

Employer connections

ei

Exam schedules

ei

International connections

ei

Completion alternatives

ahot-menettely

Student workload

Lähiopetus/etäopetus: 120h
Projekti, ryhmätyö: 150h
Harjoitustehtävät: 135h

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja toteuttaa sen tyydyttävästi yksinkertaisilla ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Hän tunnistaa oman taitotasonsa. Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti, suorittaa tehtävät tyydyttävästi ja kykenee projektin dokumentointiin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin hyvillä ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät hyvin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa monimuotoisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä aktiivisesti saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin korkeatasoisella ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen ammattimaisen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan monipuolisesti, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija soveltaa ansiokkaasti oppimaansa projektityöskentelyssään.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja toteuttaa sen tyydyttävästi yksinkertaisilla ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Hän tunnistaa oman taitotasonsa. Opiskelija osallistuu opetukseen, suorittaa tehtävät tyydyttävästi ja kykenee projektin dokumentointiin.

Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin hyvällä ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät hyvin.

Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa monimuotoisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä aktiivisesti saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin korkeatasoisella ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen ammattimaisen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan monipuolisesti, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija soveltaa ansiokkaasti oppimaansa projektityöskentelyssään.

Enrollment

28.11.2022 - 24.03.2023

Timing

17.03.2023 - 10.05.2023

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 20

Degree programmes
  • Film and Television
Teachers
  • virtuaali: elokuva ja televisio ETV
  • Sami Huohvanainen
Teacher in charge

Sami Huohvanainen

Groups
  • KXC21_KS
    KXC21 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
  • KXC21_T
    KXC21 Tuotanto
  • KXC21S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
  • KXC21_KÄ
    KXC21 Kuva ja ääni

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa toimitetun sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän osaa esitellä ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Opiskelija tuntee pitkän toimitetun ohjelman muoto- ja kerrontaratkaisuja. Hän osaa teknisesti toteuttaa monimuotoista äänikerrontaa ja valita siihen sopivan kaluston. Opiskelija osaa analysoida audioteoksia ja reflektoida omaa ääni-ilmaisuaan. Opiskelija tuntee audiojournalismin keskeiset jakelumahdollisuudet. Hän osaa tehdä projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin.

Content

- audiojournalismi
- audiojutun dramaturgia ja käsikirjoittaminen
- monimuotoinen äänikerronta ja äänisuunnittelu
- ääni-ilmaisu
- monimediaisuus
- audiosisältöjen jakelukanavat

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja toteuttaa sen tyydyttävästi yksinkertaisilla ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Hän tunnistaa oman taitotasonsa. Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti, suorittaa tehtävät tyydyttävästi ja kykenee projektin dokumentointiin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin hyvillä ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät hyvin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa monimuotoisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä aktiivisesti saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin korkeatasoisella ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen ammattimaisen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan monipuolisesti, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija soveltaa ansiokkaasti oppimaansa projektityöskentelyssään.