Skip to main content

Fundamentals of StorytellingLaajuus (5 cr)

Code: KM00EO26

Credits

5 op

Objective

The students are acquainted with the role of storytelling has had in different epochs. They know the conventions of storytelling, the classical story structure and key dramaturgical concepts. The students know the key audiovisual program types, target audiences and distribution platforms. The students can compose content for different program types and platforms and do background research. The students can work in a group and present their ideas.

Content

- Fundamentals of storytelling.
- Different program types.
- Target audiences and distribution platforms.
- The classical story structure, dramaturgical tools and key terminology.
- Working in a group.
- Idea processing, background research and the phases of process writing.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students have acceptable participation in class and complete the assignments to a satisfactory standard. They are acquainted with narrative conventions and classic dramaturgical concepts. They can recognize classical narrative elements from an existing story and understand the key concepts of narrative structure. They can work as a member of a group.

Assessment criteria, good (3)

Students actively participate in class and complete the assignments to a good standard. They are well familiar with the classical narrative conventions and dramaturgical concepts. They can work as a member of a group. They understand the fundamentals of process writing, and the significance of feedback.

Assessment criteria, excellent (5)

Students actively participate in class and complete the assignments to an excellent standard. They have excellent mastery ofl the classical narrative conventions and dramaturgical concepts. They can work as a member of a group in a creative and constructive manner. They master the principles of process writing, and are able to give and receive feedback.

Enrollment

27.11.2023 - 29.02.2024

Timing

10.01.2024 - 08.02.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 26

Degree programmes
  • Film and Television
Teachers
  • Vilja Roihu
  • Sampsa Huttunen
Teacher in charge

Sampsa Huttunen

Groups
  • KXC23_B
    KXC23, ryhmä B
  • KXC23S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä

Objective

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Content

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Location and time

10.1. - 9.2.2023
Opetustila, ks. kurssiohjelma

Materials

Luentomateriaalit + kurssilla suositeltava kirjallisuus

Teaching methods

Lähiopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti

Employer connections

-

Exam schedules

8.2.2023

Ei uusintamahdollisuutta.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia

Content scheduling

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit ja kohderyhmät
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävät
Tentti

Enrollment

02.05.2023 - 14.09.2023

Timing

31.08.2023 - 06.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 25

Degree programmes
  • Film and Television
Teachers
  • virtuaali: elokuva ja televisio ETV
  • Sampsa Huttunen
Teacher in charge

Sampsa Huttunen

Groups
  • KXC23S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
  • KXC23_A
    KXC23, ryhmä A

Objective

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Content

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Location and time

29.8. - 13.10.2023
Opetustila, ks. kurssiohjelma

Materials

Luentomateriaalit + kurssilla suositeltava kirjallisuus

Teaching methods

Lähiopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti

Employer connections

-

Exam schedules

8.2.2023

Uusintamahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot saa opintotomistosta.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia

Content scheduling

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit ja kohderyhmät
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävät
Tentti

Enrollment

28.11.2022 - 31.01.2023

Timing

11.01.2023 - 12.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 26

Degree programmes
  • Film and Television
Teachers
  • virtuaali: elokuva ja televisio ETV
  • Sampsa Huttunen
Teacher in charge

Sampsa Huttunen

Groups
  • KXC22_B
    KXC22, ryhmä B

Objective

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Content

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Location and time

11.1. - 9.2.2023
Opetustila, ks. kurssiohjelma

Materials

Luentomateriaalit + kurssilla suositeltava kirjallisuus

Teaching methods

Lähiopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti

Employer connections

-

Exam schedules

8.2.2023

Uusintamahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot saa opintotomistosta.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia

Content scheduling

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit ja kohderyhmät
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävät
Tentti

Enrollment

02.05.2022 - 30.09.2022

Timing

01.09.2022 - 07.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 26

Degree programmes
  • Film and Television
Teachers
  • Johanna Wartio
  • Sampsa Huttunen
Teacher in charge

Johanna Wartio

Groups
  • KXC22_A
    KXC22, ryhmä A

Objective

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Content

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Location and time

1.9. - 7.10.2022
Opetustila Konsepti ja tarvittaessa etänä.

Materials

Luentomateriaalit + suositeltavat opinnäytetyöt
Näytelmät:
Andersen: Keisarin uudet vaatteet
Uspenski: Fedja-setä
Shakespeare: Hamlet
Sofokles: Oidipus (Kuningas Paksujalka)
Aristoteles: Runousoppi

Teaching methods

Lähiopetus, Etäopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti

Employer connections

-

Exam schedules

7.10.2022

Uusinta mahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot opintotomistosta.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia

Content scheduling

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti

Enrollment

29.11.2021 - 31.01.2022

Timing

12.01.2022 - 18.02.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 25

Degree programmes
  • Film and Television
Teachers
  • Johanna Wartio
  • Timo Lehti
Teacher in charge

Timo Lehti

Groups
  • KXC21S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
  • KXC21_B
    KXC21, ryhmä B

Objective

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Content

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Materials

Andersen: Keisarin uudet vaatteet
Shakespeare: Hamlet
Sofokles: Oidipus (Kuningas Paksujalka)
Aristoteles: Runousoppi

+ Luentomateriaalit, näytelmät, elokuvakäsikirjoitukset

Teaching methods

Lähiopetus,
Etäopetus,
Yksilötehtävä,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti

Exam schedules

11.2. klo 09 (uusintamahdollisuus 16.2. klo 13)

Student workload

Lähiopetus/etäopetus: 27-33 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projektit, ryhmätyöt: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 27-33 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 5 tuntia

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Assessment methods and criteria

Arviointimenetelmät: (pakollinen tieto)
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti