Radiografia ja sädehoito: SXM23S1
Opetussuunitelman tunnus: SXM23S1
- Tutkintonimike
- Röntgenhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2023
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jolla voi edetä opinnoissaan joustavasti ja tehdä valintoja tutkintojen välisestä tai Metropolian yhteisestä opetustarjonnasta. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita.
Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (op) laajuisista opintojaksoista.
Monialaisuus oppimisessa toteutuu myös siten, että opiskelijalla on mahdollisuus 15 op laajuiseen Metropolian yhteiseen, valinnaiseen opintokokonaisuuteen, joka voi koostua yhdestä tai useammasta monialaisesta opintokokonaisuudesta, ja myös vapaasti valittavista opinnoista. Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella 30 op lukukautta kohden.
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. Lääkehoidon ja Simulaatiooppimisympäristöissä. Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja.
Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: oppimaan oppiminen, eettinen osaaminen, ammattialan osaaminen, työelämässä toimiminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuusosaaminen, ennakoiva kehittäminen ja kestävän kehityksen osaaminen . Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin. Röntgenhoitajatutkinnon alkuvaiheessa, ennen potilaiden kanssa työskentelyä, röntgenhoitajaopiskelija on tutustumisjaksolla työelämässä ja lisäksi hän harjoittelee perusröntgentutkimuksia ja säteilyturvallista työskentelyä simuloidussa oppimisympäristössä röntgentutkimusluokassa. Ammatillisen tieto - ja taitoperustan kartuttua opiskelija harjoittelee radiografia - ja sädehoitotyötä erilaisissa terveysalan kuvantamis -, sädehoito -, ja isotooppiyksiköissä. Harjoittelun osuus on 75 opintopistettä, laboraatioympäristöissä ja käytännön työelämässä. Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua. Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina. Osa opetussuunnitelman opinnoista voidaan toteuttaa myös englanniksi.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä
kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä
oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista
osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan.
Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat
työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen
opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua. Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina. Opetussuunnitelma on hyväksytty radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman neuvottelukunnassa 20.1. 2020
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on kopioitu opintosuunnitelmasta SXM23K2 26.9.2022.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö tutkintovastaava Sanna Törnroos
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Tanja Kaipiainen
Osaamistavoitteet
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. Lääkehoidon ja Simulaatiooppimisympäristöissä. Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen
oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja.
Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: oppimaan oppiminen, eettisyys, työelämässä toimiminen, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ja ennakoiva kehittäminen.
Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin.
Röntgenhoitajatutkinnon alkuvaiheessa, ennen potilaiden kanssa työskentelyä,
röntgenhoitajaopiskelija on tutustumisjaksolla työelämässä ja lisäksi hän harjoittelee
perusröntgentutkimuksia ja säteilyturvallista työskentelyä simuloidussa oppimisympäristössä
röntgentutkimusluokassa. Ammatillisen tieto - ja taitoperustan kartuttua opiskelija harjoittelee
radiografia - ja sädehoitotyötä erilaisissa terveysalan kuvantamis -, sädehoito -, ja
isotooppiyksiköissä. Harjoittelun osuus on 75 opintopistettä, laboraatioympäristöissä ja käytännön työelämässä.
- Lataa liite AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (pdf, 131.01 kt)
- Lataa liite FINAL en AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (pdf, 134.66 kt)
- Lataa liite FINAL Metropolia's generic competences BACHELOR en-GB (pdf, 10.69 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence (pdf, 30.02 kt)
- Lataa liite HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 en-GB 191125 (pdf, 538.22 kt)
- Lataa liite HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 päivitys 191125 (pdf, 453.60 kt)
- Lataa liite Metropolian AMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset 190610 (pdf, 10.44 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 23.44 kt)
- Lataa liite Radiografia osaamismatriisi 2023S (pdf, 85.51 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXM23S1-1001 |
Röntgenhoitajaopiskelija säteilyn käyttäjänä terveydenhuollossa
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ87 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA55 | Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA56 | Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA57 | Anatomia ja fysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA58 | Kliinisen hoitotyön perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA59 | Potilas natiiviröntgentutkimuksissa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA60 | Lääketieteellisen säteilyn turvallinen käyttö | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA61 | Natiivitutkimusten harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXM23S1-1002 |
Röntgenhoitajaopiskelija radiografia- ja sädehoitotyön osaajana
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA62 | Hoitotyö ja lääkehoito kliinisessä radiografiassa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA63 | Potilas ultraääni-, mammografiatutkimuksissa ja -toimenpiteissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA64 | Potilas isotooppitutkimuksissa ja -hoidoissa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA65 | Potilas tietokonetomografiatutkimuksissa ja magneettikuvauksissa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA66 | Syöpää sairastava potilas sädehoidossa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA67 | Sädehoidon harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ98 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXM23S1-1003 |
Röntgenhoitajaopiskelija oman ammattialansa kehittäjänä
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA68 | Potilas radiologisissa toimenpiteissä ja tutkimuksissa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA69 | Säteilyturvallisuuden asiantuntijuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA70 | Kuvantamistutkimusten harjoittelu I | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA71 | Laadunhallinta ja potilasturvallisuus kliinisessä radiografiassa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA72 | Kuvantamistutkimusten harjoittelu II | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA73 | Radiografian ja sädehoidon syventävä projekti | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA74 | Kuvantamistutkimusten harjoittelu III | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXM23S1-1004 |
Röntgenhoitaja lääketieteellisen kuvantamisen ja sädehoidon asiantuntijana
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA75 | Röntgenhoitaja säteilyturvallisuusvastaavana | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA76 | Kuvantamistutkimusten harjoittelu IV | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXM23S1-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 60 | 15 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
radiografia ja sädehoito::kompetenssit
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena |
Anatomia ja fysiologia |
Potilas natiiviröntgentutkimuksissa |
Lääketieteellisen säteilyn turvallinen käyttö |
Natiivitutkimusten harjoittelu |
Hoitotyö ja lääkehoito kliinisessä radiografiassa |
Potilas ultraääni-, mammografiatutkimuksissa ja -toimenpiteissä |
Potilas isotooppitutkimuksissa ja -hoidoissa |
Potilas tietokonetomografiatutkimuksissa ja magneettikuvauksissa |
Syöpää sairastava potilas sädehoidossa |
Sädehoidon harjoittelu |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Potilas radiologisissa toimenpiteissä ja tutkimuksissa |
Säteilyturvallisuuden asiantuntijuus |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu I |
Laadunhallinta ja potilasturvallisuus kliinisessä radiografiassa |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu II |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu III |
Röntgenhoitaja säteilyturvallisuusvastaavana |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu IV |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä. |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Säteilyturvallisuuden asiantuntijuus |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu I |
Laadunhallinta ja potilasturvallisuus kliinisessä radiografiassa |
Radiografian ja sädehoidon syventävä projekti |
Opinnäytetyön toteutus |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Röntgenhoitaja säteilyturvallisuusvastaavana |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu IV |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena |
Potilas isotooppitutkimuksissa ja -hoidoissa |
Radiografian ja sädehoidon syventävä projekti |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet |
Potilas tietokonetomografiatutkimuksissa ja magneettikuvauksissa |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena |
Lääketieteellisen säteilyn turvallinen käyttö |
Natiivitutkimusten harjoittelu |
Sädehoidon harjoittelu |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu I |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu II |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu III |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu IV |
Luokittelemattomat |
Kliinisen hoitotyön perusteet |