Tutkimuksellinen kehittäminen kuntoutuksessa (10op)
Opintojakson tunnus: S010AA03
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
– luoda tulevaisuusorientoituneen näkökulman oman työn ja kuntoutustoiminnan kehittämiseen
– arvioida kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja soveltaa erilaisia menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
– johtaa kuntoutuksen tutkimuksellista kehittämistä työyhteisössä ja uudistaa kuntoutusalan tietoa
– soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita
– arvioida kriittisesti tutkimus- ja kehittämistyön hyödynnettävyyttä.
Sisältö
Tutkimuksellinen kehittäminen kuntoutustoiminnan edistämisessä
Tutkimus- ja kehittämistyön strategiat ja menetelmät
Aineiston hankinnan ja analyysin menetelmät osana tutkimus- ja kehittämisprosessia
Tutkimusetiikka
Kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: KÄYTÄNTÖJEN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Kehittämistarve
Kuntoutuksen kehittämistarpeet analysoidaan ja perustellaan tulevaisuusorientoituneesti ja yhteistyössä.
Käytännön hyöty
Kehittämistyössä tuotetaan käytäntöä hyödyttävää kuntoutustietoa ja / tai kehitetään kuntoutustoimintaa.
Arviointikohde: TUTKIMUKSELLISEN KEHITTÄMISPROSESSIN JOHTAMISOSAAMINEN
Prosessin johtaminen
Prosessia johdetaan tavoitteellisesti.
Prosessin vaiheet
Prosessin vaiheet tunnistetaan.
Toimijoiden osallistaminen
Toimijat otetaan mukaan prosessiin.
Arviointikohde: TUTKIMUKSELLINEN OSAAMINEN
Teoreettiset lähtökohdat
Teoreettinen viitekehys rakennetaan työn perustaksi.
Lähteet valitaan tarkoituksenmukaisesti kuntoutustieteen ja lähitieteiden kansallisista ja kansainvälisistä julkaisuista.
Tavoite ja tarkoitus
Työn tavoite määritellään asiakasymmärryksen ja tulevaisuusorientaation pohjalta.
Työn tarkoitus määritellään.
Kysymykset / tehtävät johdetaan teoreettisista tai käytännöllisistä lähtökohdista.
Tutkimuksellinen strategia
Tutkimukselliset strategiat valitaan tarkoituksenmukaisesti.
Erilaisia menetelmiä sovelletaan tarkoituksenmukaisesti.
Tulokset ja päätelmät/johtopäätökset
Tulokset esitetään jäsennellysti tuottaen keskeisiä päätelmiä / johtopäätöksiä.
Pohdinta
Tuloksia pohditaan monipuolisesti.
Tutkimuksellista strategiaa pohditaan suhteessa kehittämisen tavoitteeseen ja tarkoitukseen ja toteutukseen.
Tiedon luotettavuutta ja pätevyyttä arvioidaan.
Raportointi
Kehittämistyöstä ja sen tuloksista viestitään kuntoutusalaa hyödyttävällä tavalla kansallisesti ja kansainvälisesti.
Raportti tuotetaan noudattaen sovittuja kirjallisen työn ohjeita.
Eettisyys
Tutkimuseettisiä periaatteita sovelletaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: KÄYTÄNTÖJEN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Kehittämistarve
Kuntoutuksen kehittämistarpeet analysoidaan ja perustellaan tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä ja nivotaan toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja kuntoutusalan aikaisempaan tietoon.
Käytännön hyöty
Kuntoutuksen käytäntöjä uudistetaan teoreettisesti tai käytännössä ja hyöty kyetään osoittamaan.
Arviointikohde: TUTKIMUKSELLISEN KEHITTÄMISPROSESSIN JOHTAMISOSAAMINEN
Prosessin johtaminen
Prosessia johdetaan tavoitteellisesti ja osittain arvioiden.
Prosessin vaiheet
Prosessin eri vaiheet tunnistetaan ja tehdyt valinnat perustellaan.
Toimijoiden osallistaminen
Toimijat osallistetaan prosessiin.
Arviointikohde: TUTKIMUKSELLINEN OSAAMINEN
Teoreettiset lähtökohdat
Teoreettinen viitekehys rakennetaan ehyeksi kokonaisuudeksi jäsentäen työn perustaa.
Lähteet valitaan tarkoituksenmukaisesti kuntoutustieteen ja lähitieteiden kansallisista ja kansainvälisistä julkaisuista ja niiden käyttö on kriittistä.
Tavoite ja tarkoitus
Työn tavoite määritellään asiakasymmärryksen ja tulevaisuusorientaation pohjalta suhteessa kehittämisen kontekstiin.
Työn tarkoitus määritellään ja rajaus perustellaan.
Kysymykset / tehtävät perustellaan ja ne johdetaan aiheen teoreettisista ja käytännöllisistä lähtökohdista.
Tutkimuksellinen strategia
Tutkimukselliset strategiat perustellaan huolellisesti.
Erilaisia menetelmiä sovelletaan perustellusti suhteessa tarkoitukseen.
Tulokset ja päätelmät/johtopäätökset
Tulokset esitetään loogisesti jäsenneltynä ja päätelmät / johtopäätökset tuotetaan selkeästi.
Pohdinta
Tuloksia pohditaan monipuolisesti ja perustellen.
Tulosten merkitystä pohditaan syvällisesti suhteessa kehittämiskontekstiin.
Tutkimuksellista strategiaa pohditaan prosessin eri vaiheissa.
Tiedon luotettavuutta ja pätevyyttä arvioidaan prosessin eri vaiheissa.
Raportointi
Viestintä edistää kuntoutuskäytäntöjen kehittämistä ja kuntoutustiedon jakamista kansallisesti ja kansainvälisesti.
Raportti tuotetaan johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi noudattaen sovittuja kirjallisen työn ohjeita.
Eettisyys
Tutkimuseettiset periaatteet ohjaavat valintoja ja niiden merkitystä pohditaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: KÄYTÄNTÖJEN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Kehittämistarve
Kuntoutuksen kehittämistarpeet analysoidaan ja perustellaan tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä ja nivotaan toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja kuntoutusalan aikaisempaan tietoon.
Kehittämistarpeen merkitys ja vaikutus perustellaan monipuolisesti, asiakaslähtöisesti ja tulevaisuussuuntautuneesti.
Käytännön hyöty
Kuntoutuksen käytäntöjä kyetään kehittämään sekä teoreettisesti että käytännössä luoden uusia käsitteellisiä ajattelutapoja käytäntöön ja käytännöstä.
Työssä aikaansaadaan muutosta tai uutta käytäntöä, joka hyödyntyy asiakkaan parhaaksi.
Työssä tuotetaan kumulatiivisesti uutta kuntoutustietoa ja –ymmärrystä.
Arviointikohde: TUTKIMUKSELLISEN KEHITTÄMISPROSESSIN JOHTAMISOSAAMINEN
Prosessin johtaminen
Prosessia johdetaan tavoitteellisesti, innovatiivisesti ja jatkuvasti arvioiden.
Prosessin vaiheet
Prosessia johdetaan siten, että se etenee loogisesti ja sen eri vaiheet hallitaan. Tehdyt valinnat perustellaan monipuolisesti.
Toimijoiden osallistaminen
Toimijat osallistetaan ja sitoutetaan yhteiseen prosessiin suunnitelmallisesti.
Arviointikohde: TUTKIMUKSELLINEN OSAAMINEN
Teoreettiset lähtökohdat
Teoreettinen viitekehys jäsennetään syvälliseksi ja loogiseksi kokonaisuudeksi ja synteesi luo vahvan perustan työn muille osioille.
Lähteet valitaan tarkoituksenmukaisesti kuntoutustieteen ja lähitieteiden kansallisista ja kansainvälisistä julkaisuista ja niiden käyttö on kriittistä ja taitavaa.
Tavoite ja tarkoitus
Työn tavoite määritellään asiakasymmärryksen ja tulevaisuusorientaation pohjalta suhteessa kehittämisen kontekstiin ja yhteiskunnalliseen muutokseen.
Tarkoitus määritellään perustellen ja selkeästi suhteessa tavoitteeseen.
Kysymykset / tehtävät perustellaan syvällisesti, ja ne johdetaan oivaltaen aiheen teoreettisista ja käytännöllisistä lähtökohdista.
Tutkimuksellinen strategia
Tutkimukselliset strategiat valitaan innovatiivisesti ja taloudellisesti ja eettisesti perustellen.
Menetelmiä käytetään taitavasti ja luovasti suhteessa tarkoitukseen.
Tulokset ja päätelmät/johtopäätökset
Tulokset esitetään loogisesti jäsenneltynä ja havainnollistaen. Olennaiset päätelmät / johtopäätökset tuotetaan selkeästi ja syntetisoiden.
Pohdinta
Tuloksia pohditaan monipuolisesti ja kriittisesti perustellen suhteessa aihetta koskevaan aikaisempaan tietoon, tavoitteeseen, tarkoitukseen ja hyötyyn.
Tulosten merkitystä pohditaan syvällisesti suhteessa kuntoutuksen kehittämiseen yhteiskunnallisella, yhteisöllisellä ja yksilöllisellä tasolla.
Tutkimuksellista strategiaa arvioidaan kriittisesti prosessin eri vaiheissa.
Tiedon luotettavuutta ja pätevyyttä arvioidaan suhteessa kuntoutuksen tutkimukselliseen kehittämiseen.
Raportointi
Viestintä on luovaa edistäen kuntoutuskäytäntöjen kehittämistä ja kuntoutustiedon jakamista kansallisesti ja kansainvälisesti (esimerkiksi konferensseissa).
Raportti tuotetaan ehyeksi, viimeistellyksi ja selkeäksi kokonaisuudeksi noudattaen sovittuja kirjallisen työn ohjeita.
Eettisyys
Tutkimuseettiset periaatteet ohjaavat toimintaa ja niiden merkitystä arvioidaan.
Lisätiedot
Arviointikriteerit, katso liite.