Siirry suoraan sisältöön

Konservointiprojekti interiööri 12 (Metallit ja niiden konservointi) (5op)

Opintojakson tunnus: KI00BJ32

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee ja tunnistaa rakentamisessa käytettäviä metalleja sekä osaa käsitellä niihin liittyviä konservointiongelmia sekä käytännössä että teoriassa.
Opiskelija osaa tutkia rakentamisessa käytettäviä metalleja sekä osaa tehdä niille peruskonservointitoimenpiteitä.
Opiskelijalla on ymmärrys metallien ja niiden seosten ominaisuuksista. Opiskelija ymmärtää metallien tuhoutumisen (korroosio) perusteet ja hallitsee eri metallien ja niiden seosten ennaltaehkäiseviä ja aktiivisia konservointitoimenpiteitä.

Sisältö

Rakennuksissa käytettävien metalliosien valmistustekniikoiden ja historian tunteminen. Näiden tunnistaminen sekä niiden konservoinnin perusteiden tietäminen.
Erilaisten metallien tunnistaminen työkohteessa.
Metallien ja metalliseosten ominaisuudet, metallien korroosio, pinnoitteet ja suojakäsittelyt.
Metallien tunnistus (XRF), korroosiomuodot ja ympäristön merkitys.
Metallista valmistettujen esineiden tutkimus, dokumentointi ja konservointikäsittelyt.

Esitietovaatimukset

Perustiedot konservointikemiasta ja konservoinnista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana. Opiskelijan kyky työskennellä ammattieettisten ohjeiden mukaisesti on heikko.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Opiskelija toimi tyydyttävästi tutkivana oppijana.
Opiskelija osaa työskennellä konservaattorin ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija toimi itsenäisesti tutkivana oppijana. Opiskelija osaa työskennellä erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana. Opiskelijan kyky työskennellä ammattieettisten ohjeiden mukaisesti on heikko.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.

Siirry alkuun