Ikääntyneiden osallisuuden vahvistaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EQ45
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot
Sisältö
- ikääntyneiden osallisuus yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- ikääntyneiden syrjäytyminen ja yksinäisyys
- ikäsyrjintä ja hoivaköyhyys
- etsivä ja löytävä työ
- ennaltaehkäisevä työ
- kaltoinkohtelun muodot ja tunnistaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Pulkkinen
- Anna Puustelli-Pitkänen
Ryhmät
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot
Sisältö
- ikääntyneiden osallisuus yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- ikääntyneiden syrjäytyminen ja yksinäisyys
- ikäsyrjintä ja hoivaköyhyys
- etsivä ja löytävä työ
- ennaltaehkäisevä työ
- kaltoinkohtelun muodot ja tunnistaminen
Aika ja paikka
Luennot:
- 6.9. koko päivä (aloitus, yksinäisyys, syrjäytyminen, etsivä työ)
- 13.9. aamupäivä (hoivaköyhyys, ikäsyrjintä)
- 20.9. aamupäivä (kaltoinkohtelu)
- 11.10. aamupäivä (purku)
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Moodlessa
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Essee
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Tärkeää:
Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja ne vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen ja siihen sisältyvät tehtävät
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Ks. arviointikriteerit
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvailla yksinäisyyttä moniulotteisena ilmiönä
- tunnistaa ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- tunnistaa etsivän ja löytävän työn merkityksen ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot
Hyvä (3-4)
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa määritellä ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- osaa määritellä kaltoinkohtelun muodot
Kiitettävä (5)
- osaa analysoida osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida yksinäisyyttä moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa analysoida etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- osaa arvioida kaltoinkohtelun muotoja
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Pulkkinen
- Anna Puustelli-Pitkänen
Ryhmät
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot
Sisältö
- ikääntyneiden osallisuus yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- ikääntyneiden syrjäytyminen ja yksinäisyys
- ikäsyrjintä ja hoivaköyhyys
- etsivä ja löytävä työ
- ennaltaehkäisevä työ
- kaltoinkohtelun muodot ja tunnistaminen
Aika ja paikka
26.1. 8.30-11.45 Opintojakson startti
2.2. 8.30-11.45
9.2. 8.30-11.45
16.2. 8.30-11.45
11.3. 8.30-11.45 Opintojakson purku
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Moodlessa
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Essee
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Tärkeää:
Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja ne vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen ja siihen sisältyvät tehtävät
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Ks. arviointikriteerit
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvailla yksinäisyyttä moniulotteisena ilmiönä
- tunnistaa ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- tunnistaa etsivän ja löytävän työn merkityksen ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot
Hyvä (3-4)
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa määritellä ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- osaa määritellä kaltoinkohtelun muodot
Kiitettävä (5)
- osaa analysoida osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida yksinäisyyttä moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa analysoida etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- osaa arvioida kaltoinkohtelun muotoja
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Pulkkinen
- Anna Puustelli-Pitkänen
Vastuuopettaja
Miia Pulkkinen
Ryhmät
-
SXC21S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot
Sisältö
- ikääntyneiden osallisuus yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- ikääntyneiden syrjäytyminen ja yksinäisyys
- ikäsyrjintä ja hoivaköyhyys
- etsivä ja löytävä työ
- ennaltaehkäisevä työ
- kaltoinkohtelun muodot ja tunnistaminen
Oppimateriaalit
Moodlessa
Opetusmenetelmät
Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
tarkentuu myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tarkentuu myöhemmin