Plastics: Chemistry, Identification and DegradationLaajuus (5 cr)
Code: KX00FA33
Credits
5 op
Objective
The student knows the chemistry of plastics, is able to identify plastics and understands the process of aging and deterioration of plastics. The student knows identification methods of plastics and is able to work safely and independently in laboratory. The student is familiar with the history and production methods of plastics. The student understands the relevance of environmental circumstances for the preservation of plastics.
Content
Chemistry and aging of plastics, production and history of plastics.
Identification of plastics and safe laboratory work.
Deterioration of plastics and effect of environmental circumstances.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student is familiar with plastics chemistry and history but has problems in identification and classification of plastics. The student´s skills in using and knowing identification methods is insufficient. The student´s knowledge concerning aging, deterioration and environmental factors of plastics is weak. The understanding of main topics of the course is insufficient and knowledge of plastics is narrow. The student´s laboratory work needs supervision and independent data collection is not sufficient.
Assessment criteria, good (3)
The student knows well the history and chemistry of plastics and is able to apply his/her knowledge in identification and classification of plastics. The student is able to use identification methods coherently and properly. The student works in laboratory safely and in appropriate manner. The student´s knowledge concerning aging, deterioration and environmental factors of plastics is proper. The student has adopted the main topics of the course well and coherently. The student is independently able to collect appropriate data.
Assessment criteria, excellent (5)
The student has achieved the course goals with excellence. The student has worked coherently and has good knowledge of plastics chemistry and deterioration. The student is able to use independently different plastics identification methods and works in laboratory safely and independently. The student knows well the history plastics and is able to apply her/his knowledge for plastics identification and classification. The student has good knowledge concerning aging, deterioration and environmental factors of plastics and he/she is able to apply learned well. The student is able to collect data independently and critically.
Enrollment
27.11.2023 - 14.01.2024
Timing
25.01.2024 - 16.02.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 18
Degree programmes
- Degree Programme in Conservation
Teachers
- Konservointi Virtuaali
- Kirsi Perkiömäki
- Päivi Ukkonen
Teacher in charge
Päivi Ukkonen
Groups
-
KXA22S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee muovien kemiaa ja tunnistaa niitä sekä ymmärtää muovien ikääntymisen ja hajoamisen prosesseja. Opiskelija osaa muovien tunnistusmenetelmiä ja kykenee turvalliseen sekä itseohjautuvaan laboratoriotyöskentelyyn. Opiskelija tuntee muovien historiaa ja valmistusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää ympäristöolosuhteiden vaikutuksen muovien säilymiseen.
Content
Muovien kemia ja ikääntyminen, muovien valmistus ja historia.
Muovien tunnistus ja laboratoriotyöskentely.
Muovien vaurioituminen ja ympäristöolosuheiden vaikutus.
Location and time
Metropolia Ammattikorkeakoulu, Konservonnin tutkinto-ohjelman tilat, Hämeentie 135 D. Kurssin aikana voidaan tehdä vierailuja kampuksen ulkopuolelle.
Materials
Yvonne Shashoua, Conservation of plastics : material science, degradation and preservation
Quye, Anita; Williamson, Colin, Plastics: collecting and conserving
Thea van Oosten (toimittanut), Properties of plastics: a guide for conservators
Lehtorin antamat kirjallisuusluettelot ja luentomateriaalit ennen opintojakson alkua ja sen aikana.
Teaching methods
Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, itsenäiset harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa, mahdolliset ekskursiot. Opetus on suomeksi.
Employer connections
Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja/tai vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta.
Completion alternatives
Ei muita toteutustapoja
Student workload
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Further information
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena, Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.
Läsnäolovaatimus 80 %.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tietää muovien kemiaa ja historiaa, mutta tiedon soveltaminen muovien tunnistamisessa ja luokittelussa on puutteellista. Tunnistusmenetelmien käytössä ja osaamisessa on puutteita. Opiskelijan ymmärrys muovien ikääntymisestä ja hajoamisesta sekä ympäristötekijöiden vaikutuksesta on heikko. Opintojakson sisältöä ei ole omaksuttu riittävästi ja käsitys muoveista on kokonaisuudessaan vähäistä. Laboratoriotyöskentely vaatii runsaasti ohjausta ja itsenäinen tiedonhankinta on ollut vähäistä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija tuntee muovien kemiaa ja historiaa hyvin ja tietoa osataan soveltaa muovien tunnistamisessa ja luokittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa tunnistusmenetelmiä oikein ja johdonmukaisesti. Opiskelija työskentelee laboratoriossa turvallisesti ja asianmukaisesti. Opiskelijalla on melko hyvä käsitys muovien ikääntymisestä ja hajoamisesta sekä ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Opintojakson sisältö on omaksuttu hyvin ja asia on omaksuttu kattavast. Opiskelija on osannut hyödyntää myös itsenäistä tiedonhankintaa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävästi. Opiskelijan työskentely on edennyt opintojaksolla johdonmukaisesti ja hänellä on hyvät tiedot muovin kemiasta ja vaurioitumisesta. Opiskelija osaa käyttää tunnistusmenetelmiä itsenäisesti ja työskentelee laboratoriossa turvallisesti ja itsenäisesti. Opiskelija tuntee muovien historiaa hyvin ja osaa soveltaa sitä muovien tunnistamisessa ja luokittelussa hyvin. Opiskelijalla on hyvä käsitys muovien ikääntymisestä ja hajoamisesta sekä ympäristötekijöiden vaikutuksesta ja hän osaa soveltaa oppimaansa. Opiskelija osaa itsenäisen ja kriittisen tiedonhankinnan.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen.