Siirry suoraan sisältöön

Metodologia ja tutkimusviestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00EO42

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee tieteellisen tutkimustyön työkaluja ja osaa soveltaa niitä opinnäytetyöprosessissa.
Hän ymmärtää tieteellisen työskentelyn ja laadullisen tutkimusprosessin vaatimukset ja osaa valita oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee sekä opinnäytetyöprosessin metodologiset että projektiviestinnän vaatimukset.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin ja hallitsee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan ja hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän tuntee tutkimus- ja kehitysviestinnän eettiset vaatimukset.

Sisältö

Tutkimustoiminnan perusteet opinnäytetyöprosessissa. Opinnäytetyön metodologian perusteet: tieteellisen työskentelyn pääperiaatteet, laadullisen tutkimuksen prosessi.
Hankkeisiin ja opinnäytetyöprosessiin liittyvä raportointi suullisesti ja kirjallisesti: projektiviestintä, opinnäytetyötekstin laatiminen, englanninkielisen abstraktin laatiminen, lähteiden käyttö, tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot, argumentointi ja perustelu, tutkimus- ja kehitystoiminnan tekstit.
Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy nimeämään oman viestintänsä ominaispiirteitä saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella ja tunnistaa viestintäprosessin osatekijät.
Opiskelija hahmottaa opintojakson perusideat ja osaa käyttää tieteellistä ajattelua tutkimussuunnitelmissaan ja tuntee tutkimustyön työkalut ja -menetelmät. Opiskelija ymmärtää tieteellisen ajattelun merkityksen ammattialalleen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.Opiskelija laatii viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan, hankkii ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy toteuttamaan itsenäistä tieteellistä ajattelua työskentelyssään. Opiskelija osaa soveltaa ja kriittisesti arvioida tieteellisen työskentelyn menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti.
Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti ja hyödyntää viestintäkanavia ja –välineitä tarkoituksenmukaisesti yhteisöjen sisäisissä ja ulkoisissa vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija argumentoi taitavasti ja osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan yhteisössä.
Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy nimeämään oman viestintänsä ominaispiirteitä saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella ja tunnistaa viestintäprosessin osatekijät.
Opiskelija hahmottaa opintojakson perusideat ja osaa käyttää tieteellistä ajattelua tutkimussuunnitelmissaan ja tuntee tutkimustyön työkalut ja -menetelmät. Opiskelija ymmärtää tieteellisen ajattelun merkityksen ammattialalleen.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 24.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 16

Koulutus
  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Konservointi Virtuaali
  • Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät
  • KXA21S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee tieteellisen tutkimustyön työkaluja ja osaa soveltaa niitä opinnäytetyöprosessissa.
Hän ymmärtää tieteellisen työskentelyn ja laadullisen tutkimusprosessin vaatimukset ja osaa valita oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee sekä opinnäytetyöprosessin metodologiset että projektiviestinnän vaatimukset.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin ja hallitsee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan ja hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän tuntee tutkimus- ja kehitysviestinnän eettiset vaatimukset.

Sisältö

Tutkimustoiminnan perusteet opinnäytetyöprosessissa. Opinnäytetyön metodologian perusteet: tieteellisen työskentelyn pääperiaatteet, laadullisen tutkimuksen prosessi.
Hankkeisiin ja opinnäytetyöprosessiin liittyvä raportointi suullisesti ja kirjallisesti: projektiviestintä, opinnäytetyötekstin laatiminen, englanninkielisen abstraktin laatiminen, lähteiden käyttö, tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot, argumentointi ja perustelu, tutkimus- ja kehitystoiminnan tekstit.
Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy nimeämään oman viestintänsä ominaispiirteitä saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella ja tunnistaa viestintäprosessin osatekijät.
Opiskelija hahmottaa opintojakson perusideat ja osaa käyttää tieteellistä ajattelua tutkimussuunnitelmissaan ja tuntee tutkimustyön työkalut ja -menetelmät. Opiskelija ymmärtää tieteellisen ajattelun merkityksen ammattialalleen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.Opiskelija laatii viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan, hankkii ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy toteuttamaan itsenäistä tieteellistä ajattelua työskentelyssään. Opiskelija osaa soveltaa ja kriittisesti arvioida tieteellisen työskentelyn menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti.
Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti ja hyödyntää viestintäkanavia ja –välineitä tarkoituksenmukaisesti yhteisöjen sisäisissä ja ulkoisissa vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija argumentoi taitavasti ja osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan yhteisössä.
Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy nimeämään oman viestintänsä ominaispiirteitä saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella ja tunnistaa viestintäprosessin osatekijät.
Opiskelija hahmottaa opintojakson perusideat ja osaa käyttää tieteellistä ajattelua tutkimussuunnitelmissaan ja tuntee tutkimustyön työkalut ja -menetelmät. Opiskelija ymmärtää tieteellisen ajattelun merkityksen ammattialalleen.