Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu kliininen harjoittelu 4 (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CZ17-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 31.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 29.05.2021

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kevin Collet
  • Lassi Karhunen
  • Laura Lee Calonius
  • Kristiina Kokkonen
  • Jouni Arffman
  • Hannaleena Risku-Kauppila
  • Leena Suojanen
  • Sandra Rinne
  • Mirka Peththahandi
  • Tony Järvenlaita

Vastuuopettaja

Sandra Rinne

Ryhmät

  • SXF17S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija syventää taitojaan asiakkaan haastattelussa, tutkimisessa, oirekuvan analysoinnissa, erotusdiagnostiikassa, kliinisessä päättelyssä ja hoidossa. Opiskelija kertoo tiivistetysti asiakastapauksesta. Opiskelija tekee osteopaattisen diagnoosin ja hoitoon liittyviä päätöksiä itsenäisesti tiedostaen omat osaamisensa rajat. Opiskelija kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Opiskelija arvioi omaa työtään ja osaamistaan sekä tarvittaessa pystyy muuttamaan hoitosuunnitelmaa ja tehdä hoitoon liittyviä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija hankkii, käsittelee ja arvioi työhönsä liittyvää tietoa kriittisesti. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimii oman alan asiantuntijana verkostoissa. Opiskelija muotoilee palvelun yrittäjyyden tukemiseksi. Opiskelija omaa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon. Opiskelija kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Opiskelija osallistuu osteopaatin työn laadunhallinnan suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen. Opiskelija osallistuu moniammatilliseen tiimityöskentelyyn. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa ja muiden osaamista. Opiskelija ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Symptoms and Signs 2: 1 op
Opiskelija muistaa aiemmin opittuja lääketieteellisiä aineita ja osaa yhdistää ne käytännön työtä palvelevaksi erotusdiagnostiseksi kokonaisuudeksi. Opiskelija suorittaa potilaan yleistilan arviointia tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti osana potilaan tutkimusta ja hoidon seurantaa. Opiskelija tunnistaa vaaralliset ”red flag” –oireet ja ohjaa potilastaan tarvittaessa asianmukaiseen jatkohoitoon.

Sisältö

Haastattelu, observointi ja tutkimisrutiinit. Erotusdiagnostiiikka. Osteopaattinen diagnoosi, hoito ja ohjaus. Vastaanottotoiminta. Markkinointi, myynti ja asiakashankinta. Englanninkielinen potilaskertomus. Kansainvälisyysviikko. Moniammatillinen ongelmanratkaisu. Palvelumuotoilu.
Symptoms and Signs 2: 1 op
Potilaan yleistilan tutkiminen. Hengitys-, verenkierto-, imusolmuke-, sukuelin- ja suolisto-oireet, joihin osteopaatin pitää reagoida.

Oppimateriaalit

Opiskelija hyödyntää opetussuunnitelmassa toteutettujen aiempien kurssien opintoja: mm. anatomian, fysiologian, toiminninnallisen anatomian, patofysiologian ym.

Opiskelija lukee Harjoittelun Käsikirjan, joka löytyy HyMy osteopaattiopiskelijat OMAn työtilasta.

Opetusmenetelmät

Ohjattu kliininen harjoittelu
Opetusasiakas vastaanotto
Asiakaspalvelutyöskentely
Pienryhmätyöskentely

Kauden tavoitteet ja tehtävät käydään läpi orientaatiossa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutuu HyMy-kylän moniammatillisessa oppimisympäristössä

Muu kauden aikana tapahtuva työelämäyhteistyö ja tapahtumat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen lopputentti helmikuussa.
Tutkimisen ja hoidon lopputentti maaliskuussa.
Käytännön lopputentti huhtikuussa.

Kansainvälisyys

Kevään kv-viikko tai kv-päivät ja kansainväliset vaihto-opiskelijat mahdollisesti tutustumassa HyMy-kylään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloja voi korvata observoimalla muita ryhmiä HyMyssä tai osteopaatin vastaanoton observoinnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op x 27h= 270h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

1.-2. periodilla

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Oppimistehtävä
Henkilökohtainen kehityskeskustelu

Harjoittelun arvosanaan vaikuttaa aktiivisuus ja läsnäolo, opiskelijan motivaatio ja työote. Huomiota tullaan kiinnittämään myös asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoihin opetusasiakastilanteessa ja asiakaspalvelutoimistossa työskennellessä.

Esitietovaatimukset

Ohjattu kliininen harjoittelu 3