Ohjattu kliininen harjoittelu 4 (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CZ17-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 31.12.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 29.05.2021
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Lassi Karhunen
- Laura Lee Calonius
- Kristiina Kokkonen
- Jouni Arffman
- Hannaleena Risku-Kauppila
- Leena Suojanen
- Sandra Rinne
- Mirka Peththahandi
- Tony Järvenlaita
Vastuuopettaja
Sandra Rinne
Ryhmät
-
SXF17S1Osteopatian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija syventää taitojaan asiakkaan haastattelussa, tutkimisessa, oirekuvan analysoinnissa, erotusdiagnostiikassa, kliinisessä päättelyssä ja hoidossa. Opiskelija kertoo tiivistetysti asiakastapauksesta. Opiskelija tekee osteopaattisen diagnoosin ja hoitoon liittyviä päätöksiä itsenäisesti tiedostaen omat osaamisensa rajat. Opiskelija kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Opiskelija arvioi omaa työtään ja osaamistaan sekä tarvittaessa pystyy muuttamaan hoitosuunnitelmaa ja tehdä hoitoon liittyviä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija hankkii, käsittelee ja arvioi työhönsä liittyvää tietoa kriittisesti. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimii oman alan asiantuntijana verkostoissa. Opiskelija muotoilee palvelun yrittäjyyden tukemiseksi. Opiskelija omaa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon. Opiskelija kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Opiskelija osallistuu osteopaatin työn laadunhallinnan suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen. Opiskelija osallistuu moniammatilliseen tiimityöskentelyyn. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa ja muiden osaamista. Opiskelija ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Symptoms and Signs 2: 1 op
Opiskelija muistaa aiemmin opittuja lääketieteellisiä aineita ja osaa yhdistää ne käytännön työtä palvelevaksi erotusdiagnostiseksi kokonaisuudeksi. Opiskelija suorittaa potilaan yleistilan arviointia tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti osana potilaan tutkimusta ja hoidon seurantaa. Opiskelija tunnistaa vaaralliset ”red flag” –oireet ja ohjaa potilastaan tarvittaessa asianmukaiseen jatkohoitoon.
Sisältö
Haastattelu, observointi ja tutkimisrutiinit. Erotusdiagnostiiikka. Osteopaattinen diagnoosi, hoito ja ohjaus. Vastaanottotoiminta. Markkinointi, myynti ja asiakashankinta. Englanninkielinen potilaskertomus. Kansainvälisyysviikko. Moniammatillinen ongelmanratkaisu. Palvelumuotoilu.
Symptoms and Signs 2: 1 op
Potilaan yleistilan tutkiminen. Hengitys-, verenkierto-, imusolmuke-, sukuelin- ja suolisto-oireet, joihin osteopaatin pitää reagoida.
Oppimateriaalit
Opiskelija hyödyntää opetussuunnitelmassa toteutettujen aiempien kurssien opintoja: mm. anatomian, fysiologian, toiminninnallisen anatomian, patofysiologian ym.
Opiskelija lukee Harjoittelun Käsikirjan, joka löytyy HyMy osteopaattiopiskelijat OMAn työtilasta.
Opetusmenetelmät
Ohjattu kliininen harjoittelu
Opetusasiakas vastaanotto
Asiakaspalvelutyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Kauden tavoitteet ja tehtävät käydään läpi orientaatiossa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutuu HyMy-kylän moniammatillisessa oppimisympäristössä
Muu kauden aikana tapahtuva työelämäyhteistyö ja tapahtumat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen lopputentti helmikuussa.
Tutkimisen ja hoidon lopputentti maaliskuussa.
Käytännön lopputentti huhtikuussa.
Kansainvälisyys
Kevään kv-viikko tai kv-päivät ja kansainväliset vaihto-opiskelijat mahdollisesti tutustumassa HyMy-kylään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloja voi korvata observoimalla muita ryhmiä HyMyssä tai osteopaatin vastaanoton observoinnilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op x 27h= 270h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
1.-2. periodilla
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Oppimistehtävä
Henkilökohtainen kehityskeskustelu
Harjoittelun arvosanaan vaikuttaa aktiivisuus ja läsnäolo, opiskelijan motivaatio ja työote. Huomiota tullaan kiinnittämään myös asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoihin opetusasiakastilanteessa ja asiakaspalvelutoimistossa työskennellessä.
Esitietovaatimukset
Ohjattu kliininen harjoittelu 3