Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Lähiopetus
Opintojakson oppimateriaali on nähtävillä opintojakson Moodle-alustalla
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Aktivoivat luennot/kontaktiopetus
Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Asiantuntijaluennot
Opintojaksolla arvioitavat tehtävät ovat osaamisen johtamisen tehtävä ja kirjallinen yksilötehtävä.
Arvioinnissa käytetään kansallista tutkintojen osaamistason kuvausta, taso EQF 7.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Suomi
01.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
0 - 35
Tiina Varamäki, Jukka Lehtimäki, Tiia Saastamoinen
Osaamistavoitteet:
Opiskelija tunnistaa ja arvioi akuuttihoitotyön erityispiirteitä erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän hallitsee laaja-alaiset akuuttihoitotyön tiedot ja taidot ja kykenee itsenäiseen sekä moniammatilliseen päätöksentekoon akuuttihoitotyön tilanteissa. Opiskelija osaa hyödyntää toiminnassaan osaamisen johtamista ja ymmärtää esimiehen roolin toiminnan kehittämisessä.
Sisältö:
- Akuuttihoitotyön rakenne ja tehtävät
- Eri akuuttihoitotyön toimintaympäristöt
- LEAN-ajattelu akuuttihoitotyössä
Lisätiedot:
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella osittain tai kokonaan, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat korkeakouluopinnot (YAMK, kandi, maisteriopinnot) ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.
Terveys
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
0-5
Opiskelija tekee opintojaksolle osallistumisen sijaan määritellyt kirjalliset tehtävät/kirjatentin.
Asiantuntijaluennoitsija(t) työelämästä
Mikäli kyseessä valinnainen suoritustapa sovitaan opettajan kanssa erikseen.
-
Läsnäolo-opetusta 15 tuntia
Tehtäväohjattua sekä itsenäistä opiskelua 120 tuntia
Opintojakso toteutuu kokonaisuudessaan syksyllä 2020
Opintojakso ajoittuu syyslukukaudelle 2020. Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa 30.11.2020 mennessä.
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Oppiportin verkkokurssi "Tutkimustieto käyttöön".
THL: Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi; http://bit.ly/2ICMr6N
Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen, 2017. Tutkimus hoitotieteessä. SanomaPro.
HOTUS: Näyttöön perustuva toiminta; https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/
Tarkempi kirjallisuus löytyy opintojakson Moodlesta
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kontaktiopetus ja aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Verkkokurssi
Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja
PICO-kysymys tekniikka ja käyttö akuuttihoitotyön kehittämisessä, jonka pohjalta työstetään digitaalinen posteri englanniksi ja tehdään kirjallinen yksilötehtävä.
Yksilötehtävän aihe käsittelee akuuttihoitotyön ajankohtaisia kehittämistarpeita ja se valitaan omasta työyksiköstä.
Osallistuminen Metropolian kv-päiville toukokuussa 2021. Englanninkielinen posteri esitellään ryhmälle webinaarissa ja julkaistaan sen jälkeen Metropolian kv-päivillä. Vaihtoehtona osallistuminen KV-konferenssiin tai KV-opintokäyntiin ulkomaiseen akuuttihoidon yksikköön keväällä 2021.
Kehittymistyön pohjalta laadittu kirjallinen tehtävä ja posteri arvioidaan 0-5 asteikolla
Arvioinnissa käytetään kansallista tutkintojen osaamistason kuvausta, taso EQF 7.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Suomi
01.08.2020 - 21.05.2021
04.05.2020 - 30.09.2020
Tiina Varamäki, Tiia Saastamoinen
Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella osittain tai kokonaan, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat korkeakouluopinnot (YAMK, kandi, maisteriopinnot) ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.
Terveys
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
2 op
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja
Asiantuntijaluento
Kehittämistehtävä omaan työyksikköön
Kehittämistehtävän arvosanan korottaminen ja uusiminen Tutkintosäännön mukaisesti opintojakson aikana (kevät 2021)
Osallistuminen Metropolian KV-konferenssiin, muuhun KV-konferenssiin tai KV-vierailuun
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
9 t kontaktiopetusta
126t tehtäväohjattua ja itsenäistä opiskelua
Opintojakso toteutuu Syksy 2020-Kevät 2021
Opintojaksoon orientoituminen alkaa syksyllä 2020 ja opintojakso jatkuu keväälle 2021.
Tiina Varamäki
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
ETENE. https://etene.fi/etusivu
STM 2020. STM 2020. Uusia käytäntöjä ja rakenteita näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen kehittämiseen.
Sulosaari, V.ym. 2020. Ydinkompetenssit kliinisen asiantuntijan (Ylempi AMK) koulutuksessa; https://uasjournal.fi/1-2020/kliinisen-asiantuntijan-ydinkompetenssit/
Muu opintojaksolla jaettava materiaali Moodlessa
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja
CV ja LinkedIn työstäminen/päivitys
Opetustapahtuman suunnittelu ja pitäminen syventävän vaiheen sairaanhoitaja-opiskelijoille
Paritehtävä (Etiikan tehtävä)
Yksilötehtävä (Terveysteknologia)
Opintojakson tehtävät arvioidaan 0-5 asteikolla ja vertaisarvioinnin avulla. Tarkempi kuvaus opintojakson tehtävistä ja arvioinnista annetaan Orientaation yhteydessä.
Suomi
15.04.2021 - 24.10.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 35
Tiina Varamäki, Tiia Saastamoinen
Opiskelija voi saada hyväksiluvun osittain tai kokonaan opintojaksosta, mikäli täyttää alla olevat kriteerit:
1. Opintojaksolle määritellyt tavoitteet täyttyvät aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla (YAMK tai kandidaatti-/maisteriopinnoilla)
2. Opiskelija on suorittanut korkeakoulutasoisen opintokokonaisuuden kyseisestä aiheesta
3. Opiskelija pystyy osoittamaan kyseisen opintojakson tehtävän mukaisen osaamisen (esimerkiksi tieteellisen tiedonhaun, akateemisen kirjoittamisen, kehittämisosaamisen)
Terveys
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
2 op
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja
Mahdolliset asiantuntijaluennot
Opintojakson tehtävien arvosanojen korotus ja uusiminen Tutkintosäännön mukaisesti opintojakson aikana
-
Opintojakson laajuus on 5 op (1op=27t opiskelijan työtä). Opintojakson kuormittavuus/ opiskelijan tehtävät käydään läpi Orientaation yhteydessä.
Periodit 2 ja 3, Kevät 2021-Syksy 2021
Opintojakso alkaa kevätlukukaudella 2021 ja jatkuu syyslukukaudella 2021
Antti Niemi
Etäopetus
Opintojakson yhteydessä
Aktivoiva luento
Webinaari
Työpajat
Seminaari
Ryhmä / yksilötehtävä
Seminaari
Suomi
04.09.2020 - 01.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 185
Antti Niemi
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
3 op
5 op
0-5
-
-
-
-
1 op kontaktiopetusta
4 op tehtävä ja itsenäinen opiskelu
04.09.2020 09.00 - 12.00 Orientaatio, tehtävänanto
08.10.2020 13.00 - 16.00 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
06.11.2020 13.00 - 14.30 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
01.12.2020 09.00 - 16.00 Webinaari
04.09.2020 09.00 - 12.00 Orientaatio, tehtävänanto
08.10.2020 13.00 - 16.00 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
06.11.2020 13.00 - 14.30 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
01.12.2020 09.00 - 16.00 Webinaari
17% Lähiopetus, 83% Etäopetus
Ks Moodle, YAMK Opinnäytetyöprosessi
Opintojakson yhteydessä
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Seminaarit ja työpajat
Verkko-oppiminen
Opinnäytetyön arviointi opinnnäytetyön arviointikriteeristön mukaisesti.
Ks. myös Metropolian tutkintosääntö. 2020
Suomi
01.08.2020 - 31.05.2022
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 55
Kristiina Heinonen, YAMK Terveyden edistäminen Virtuaali, Arja Liinamo, Iira Lankinen, Sairaanhoitotyö7 Virtuaali, Kaija Matinheikki, Jaana Seitovirta, Leena Hannula, Eila-Sisko Korhonen, Sari Haapio
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Terveys
Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma
Myllypurontie 1
30 op
25 op
0-5
-
Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämäkumppanin / hankkeen kanssa.
-
-
Ryhmäohjaukset ja seminaarit
Yksilöohjaukset
Opinnäytetyöprosessi (suunnittelu, toteutus, raportointi) sekä kypsyysnäyte: 30 opintopistettä, 810 tuntia opiskelijan työtä.
Ajankäyttö jakaantuu kolmelle-neljälle lukukaudelle.
ks lukujärjestys
Antti Niemi
Etäopetus
Projektitoiminta (viikkotehtävät ja tentti):
Karlos Artto, Miia Martinsuo, Jaakko Kujala. 2011. Projektiliiketoiminta.
Paul Silferberg. Ideasta projektiksi. Projektivetäjän käsikirja URL osoite: http://www.rakennerahastot.fi/vanhat_sivut/rakennerahastot/tiedostot/esr_julkaisut_2000_2006/esitteet_ja_oppaat/oppaat/01_projektinvetajan_opas.pdf
Tutkimuksellinen kehittämistyö:
Timo Toikko - Teemu Rantanen. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopistopaino Oy
Ojasalo, Katri; Moilanen, Teemu; Ritalahti, Jarmo. 2014. Kehittämistyön menetelmät. SanomaPro.
Pohjola, Pasi; Aalto-Kallio, Mervi; Englund, Kristel; Heikkinen, Hanne; Koivisto, Juha; Korhonen, Satu; Lyytikäinen, Merja; Peränen, Niina; Pitkänen, Niina; Virtanen, Kati. 2014. Kohti avointa kehittämistä - matkaoppaana Innokylä! THL. URL osoite: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/120379/THL_OPA_38_2014_verkko.pdf?sequence=1
Kari Salonen. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun Ammattikorkeakoulu. Puheenvuoroja 72. URL osoite: http://julkaisumyynti.turkuamk.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789522163950
Luento
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Ryhmäohjaus
Verkko-opiskelu
Tentti
Oppimustehtävät
Tentti
Suomi
21.01.2021 - 20.04.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 190
Antti Niemi, Pirjo Koski, Iira Lankinen
Opintojakso toteutetaan Moodle-verkko-oppimisympäristössä ja luennot etäyhteydellä, Zoom-yhteydellä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
5 op
5 op
0-5
-
-
Verkkotentti
-
Projektitoiminta 3 op, 81 tuntia
Tutkimuksellinen kehittämistyö 2 op, 54 tuntia
-
21.01.2021 09.00 - 12.00, Orientaatio opintojaksolle, Antti Niemi (etäyhteys, Zoom klo 9-10). Zoom-linkki kalenterissa / lukujärjestyksessä. Klo 10-12 jakson materiaaleihin tutustuminen ja tehtävien käynnistäminen
25.1.-21.3.2021: Projektitoiminnan viikkotehtävät ja tentti
16.02.2021 09.00 - 12.00, Tutkimuksellisen kehittämistyön prosessi ja menetelmät, Pirjo Koski (etäyhteys, Zoom)
- tehtävät 16.2.-12.4.2021
20.04.2021 09.00 - 12.00, Tutkimuksellisen kehittämistyön eettisyys, luotettavuus ja tulosten juurruttaminen, Iira Lankinen (etäyhteys, Zoom)
- tehtävä 20.4-16.5.2021
Tiia Saastamoinen
Lähiopetus
Simulaatio-oppiminen terveydenhuollossa (FIOCA), 2013.
NESTLED Simulaatio-ohjaaja koulutuksessa saatu materiaali
Laaksonen H., Laitinen H. & Hiilamo H. 2020. Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro.
Muu tehtävänannossa osoitettu materiaali
Oppimateriaali voi täydentyä vielä opintojakson aikana. Kts Oman tehtävänanto ohjeistus.
Aktivoiva luento
Simulaatioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmä työskentelynä
Itsenäinen opiskelu (kirjallisuus)
Simulaatiotapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi. Arviointi asteikolla 0-5 sekä vertaisarviointi.
Suomi
22.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
Jukka Lehtimäki, Tiina Varamäki, Tiia Saastamoinen
Simulaatio harjoitteiden avulla opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Lisäksi opiskelija kehittää laaja-alaista osaamistaan ja oppii arvioimaan ja käyttämään erilaisia näyttöön perustuvia suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Terveys
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
0-5
Vaihtoehtoisesti opiskelija voi suorittaa opintojakson tenttimällä.
Käytännöstä nouseviin ammatillisiin tilanteisiin ja ongelmiin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja.
Sovitaan opintojakson aikana mikäli vaihtoehtoinen suoritustapa käytössä
Tarkentuu opintojakson aikana
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä (20t läsnäoloa vaativaa)
Opintojakso toteutetaan kokonaan 1.-2.periodilla
1.-2. periodi Syksy 2020
Ari-Pekka Åker
Lähiopetus
Suomi
17.08.2020 - 18.10.2020
04.05.2020 - 01.12.2020
Ari-Pekka Åker
Terveys
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
0-5
Ari-Pekka Åker
Lähiopetus
Suomi
01.01.2021 - 31.12.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 40
Ari-Pekka Åker
Terveys
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Lähiopetus
Erika Heiskanen - Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen - Tie kestävään menestykseen. Talentum.
Vanhala-Harmanen Minna - Nina Meincke - Johanna Havula. 2017. Esimiehen työsuhdeopas. Edita.
Muu opiskelumateriaali on Moodlessa, joss on myös osa luennoista nauhoitteina.
Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty tai 1-5, joiden keskiarvosta muodostuu kokonaisarvosana
Suomi
05.10.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
0 - 50
Jukka Lehtimäki, Iira Lankinen, Ly Kalam-Salminen
Jaksolla on ennakkotehtävä eli perehdy Moodleen ennen jaksoa.
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
Jakson tehtävät tulee tehdä ennen tenttiä.
Kurssiavain Moodleen: IiraLy2020
Terveys
Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
0-5
-
-
kirjallisuus ja www-sivut
0,5 op lähiopiskelua
4,5 op etäopiskelua
Lähiopetuspäivät: ks. lukujärjestys
Orientaatio jaksolla opiskeluun (LK-S)
Julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen (LK-S)
Organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä (LK-S)
Työlainsäädäntö sekä työ- ja virkaehtosopimukset (LK-S)
Asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa IL)
Organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät (JL)
Laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut (JL)
Moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen (JL)
ks lukujärjestys
Helena Kuusisto-Ek
Lähiopetus
Oheisista kirjoista luetaan kaksi ( yksi strategisen johtamisen ja yksi esimiestyön kirja):
Strategiakirja - 20 työkalua. Tero Vuorinen 2017 Alma Talent tai
Digiajan strategia. Virpi Hämäläinen, Hanna Maula & Kimmo Suominen. 2016 Alma Talent
Molemmat kirjat löytyvät e-kirjana Metropolian kirjastosta
Jari Salminen. 2012. Uuden esimiehen kirja. Talentum tai
Asiantuntijasta esimies, Vesa Ristikangas, Tapio Aaltonen & Eeva Pitkänen. 2015 (tai 2008)
Alma Talent ( myös e-kirja) tai
Valmentava esimies. Marjo-Riitta Ristikangas – Leni Grünbaum, Alma Talent 2013 ( myös e-kirja) tai
Esimiehenä arjessa. Henrietta Aarnikoivu, Alma Talent 2008 (myös e-kirja)
Muu oppimateriaali informoidaan aloituskerralla.
Lähipäivät rakentuvat luennoista, keskusteluista, ryhmätyöskentelystä sekä teemojen kytkemisestä oman työn kehittämiseen
Lähipäiviin osallistuminen on erittäin suositeltavaa .
Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, joista informoidaan aloituskerralla.
Arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty.
Suomi
01.09.2020 - 15.11.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 135
Helena Kuusisto-Ek
Opintojakson osaamistavoitteet, suoritustapa, arviointi, sisällöt ja aikataulu käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
Hyväksytty/Hylätty
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Opintojakson lähiopetus Myllypurossa
keskiviikko 2.9. klo 13-16
torstai 3.9. klo 13-16
tiistai 6.10. klo 13-16
perjantai 9.10. klo 13-16
torstai 5.11. klo 13-16 webinaari
Jukka Lehtimäki
Lähiopetus
Raudasoja & Johansson. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. WSOYPro.
Kilpailutus sosiaali- ja terveyspaveluissa. URL osoite: . https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90851/URN_ISBN_978-952-245-724-0.pdf?sequence=1
Muu materiaali on Moodlessahttps://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=1855
Moodlen avain: JukkaLy 2020
.
Ennakkotehtävä
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät
Tietotesti hyv / hyl
Tehtävät hyv / hyl
Jakson tehtävä numeraalisesti 1-5 asteikolla
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
Jukka Lehtimäki, Ly Kalam-Salminen
Tarvitaan laskin
Tietotesti Lyn lähiopetustunneilla ja tarvittaessa toisto Jukan tunneilla.
Tietotestin materiaali:Raudasoja & Johansson. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. WSOYPro sivut 195-203.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodlea täydennetään jakson alkuun saakka.
Avain: JukkaLy 2020
Terveys
Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
0-5
-
-
-
-
Tietotesti 0,5 op
Materiaaliin tututustuminen 1,5 op
Lähiopetus 1 op
Tehtävä 2 op
Ennakkotehtävä
Luennot ja tunitehtävät
Tenttti/tehtävä
Lyn opetus:
8.10. 2020 10.30-16.00
Jukan opetuskerrat:
Haastattelut työpaikoilla
Esitykset?
Antti Niemi
Etäopetus
Opintojakson Moodle-työtilassa
Verkko-oppiminen
Itsenäinen työskentely
Itsenäiset ja vaiheistetut tehtävät.
Suomi
01.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 210
Antti Niemi, Eveliina Holmgren, Iira Lankinen, Pirjo Koski, Päivi Leskinen
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
5 op
5 op
0-5
-
-
-
-
Itsenäinen työskentely 135 tuntia ( 5op)
-
Moodle-oppimisympäristö: https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=1614
Työtilan nimi: Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet YAMK
Kirjautumisavain: TKISOTE
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Hakukelpoisuuteen vaaditaan soveltuva korkeakoulututkinto.
Hakukelpoisuuden antavat tutkinnot:
- ensihoitaja (AMK)
- kätilö (AMK)
- sairaanhoitaja (AMK)
- terveydenhoitaja (AMK)
- yllämainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen
Korkeakouluun hakeneella ja siellä opiskelevalla on mahdollisuus hakea aiemmin suoritettujen opintojen ja hankitun osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä tai miten osaaminen on hankittu. Korkeakoulutasoisen asiantuntijuuden mukainen aiempi osaaminen voidaan hyväksilukea osaksi tutkintoa. Opiskelijan velvollisuutena on osoittaa hankkimansa osaaminen. Käytänteet on kuvattu tutkintosäännöissä ja AHOT-ohjeissa.
Katso ammattikorkeakoulun yleinen tutkintosääntö:
http://opinto-opas.metropolia.fi/fi/metropolian-esittely/saannot/ >>
Katso tutkinnon yleinen kuvaus tutkinto-ohjelman internet-sivuilta:
https://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta/yamk-tutkinnot/sosiaali-ja-terveysala/akuuttihoitotyon-kehittaminen-ja-johtaminen/
Keskeiset oppimistulokset on kuvattu opetussuunnitelmassa.
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa vahvan osaamisen toimia välitöntä päivystysluontoista ja/tai henkeä pelastavaa hoitoa vaativien potilaiden hoidon kehittäjänä, uudistajana, asiantuntijana ja johtajana erilaisissa toimintaympäristöissä sekä sosiaali- ja terveysalan asiantuntijatehtävissä kansallisesti ja kansainvälisesti. Tutkinto uudistaa ja kehittää tietoperustaa sekä tuottaa uutta tietoa akuuttihoitotyöstä. Tavoitteena on, että opiskelija osaa johtaa ja kehittää akuuttihoitotyön toimintoja osana sosiaali- ja terveyspalveluja sekä toteuttaa akuuttihoitotyön palvelutason määrittelyä erilaisten laatu- ja hoitoisuusmittareiden analysointien avulla. Lisäksi opiskelija osaa toimia erilaisissa akuuttihoitotyön asiantuntija- ja esimiestehtävissä.
Opiskelija voi hankkia osaamista julkisten ja yksityisten akuuttihoitotyön organisaatioiden ja järjestöjen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opetuksessa ovat sisältöinä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan opinnot sekä sosiaali- ja terveysalan johtamisen yhteistä tietoperustaa rakentavat opinnot, akuuttihoitotyön syventävät opinnot sekä vapaasti valittavat opinnot.
Opinnot rakentuvat Metropolian opetussuunnitelman viitekehykseen, jossa keskeisiä ydinasioita ovat työelämälähtöinen osaaminen, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tutkiva oppiminen ja kehittäminen, kansainvälisyys, elinikäinen oppiminen ja monialaisuus. Opiskelijat edustavat työelämää ja heillä on vähintään kolmen vuoden työkokemus terveydenhuoltoalalta koulutuksen alkaessa. Opiskelijat hyödyntävät aiempaa asiantuntemustaan ja työelämäyhteyttään opintojen aikana sekä luovat asiantuntijaverkostoja opiskelijoiden, korkeakoulun omien ja ulkopuolisten kouluttajien sekä alumnien kautta. Opinnoissa opiskelijat kehittyvät itsearvioinnissa ja itsensä ja muiden johtamisessa sekä kansainvälisissä ja kansallisissa viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa.
Kansainvälisyys toteutetaan mahdollisten ulkomaalaisten vierailijaluentojen, kv-matkojen ja -vaihtojen sekä monialaisten kansainvälisten opintojen muodossa. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle työelämän kehittämisen edellyttämät laajat ja syvälliset tiedot sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä tarvittavat teoreettiset tiedot vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä tai yrittäjänä toimimista varten. Opetuksessa painotetaan myös työelämässä vaadittavan hyvän viestintä- ja kielitaidon kehittymistä.
Metropolia Ammattikorkeakoulusta ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan osaamista kuvataan kansallisen viitekehyksen (NQF 7, National Qualifications Framework) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti.
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen opintoja voi jatkaa muun muassa yliopiston jatko-opinnoissa.
http://opinto-opas.metropolia.fi/fi/metropolian-esittely/saannot/
Opetussuunnitelman mukaiset opinnot suoritettu hyväksytysti.
Osa-aikaiset opinnot. Opintojen kesto 1,5-2 v.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opintoihin ei sisälly harjoittelua. Opinnot toteutuvat yhteistyössä työelämän kanssa.
Kansainvälisyys toteutuu esimerkiksi ulkomaalaisten vierailijaluentojen, kv- matkojen ja -vaihtojen sekä monialaisten kansainvälisten opintojen muodossa.