Radiografia ja sädehoito: SXM18K1
Opetussuunitelman tunnus: SXM18K1
- Tutkintonimike
- Röntgenhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2018
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jolla voi edetä opinnoissaan joustavasti ja tehdä valintoja tutkintojen välisestä tai Metropolian yhteisestä opetustarjonnasta. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita.
Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (op) laajuisista opintojaksoista. Opinnoista 50 op on kaikille terveyspalveluiden tutkinto-ohjelmakokonaisuuden opiskelijoille yhteisiä ja loput tutkinnon omia opintoja. Monialaisuus oppimisessa toteutuu myös siten, että opiskelijalla on mahdollisuus 15 op laajuiseen Metropolian yhteiseen, valinnaiseen opintokokonaisuuteen, joka voi koostua yhdestä tai useammasta monialaisesta opintokokonaisuudesta, ja myös vapaasti valittavista opinnoista. Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella 30 op lukukautta kohden.
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. Lääkehoidon ja Simulaatio-oppimisympäristöissä. Itsenäisen opiskelun oppimisympäristöt taas tarjoavat opiskelijalle mahdollisuuden harjaantua kliinisissä taidoissa. Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja. Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: ammatillinen tietoperusta, ammatillinen taito ja toiminta, eettisyys, yhteistyö ja kehittäminen. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin.
Röntgenhoitajatutkinnon alkuvaiheessa, ennen potilaiden kanssa työskentelyä, röntgenhoitajaopiskelija on tutustumisjaksolla työelämässä ja lisäksi hän harjoittelee perusröntgentutkimuksia ja säteilyturvallista työskentelyä simuloidussa oppimisympäristössä röntgentutkimusluokassa. Ammatillisen tieto - ja taitoperustan kartuttua opiskelija harjoittelee radiografia - ja sädehoitotyötä erilaisissa terveysalan kuvantamis -, sädehoito -, ja isotooppiyksiköissä. Harjoittelun osuus on 75 opintopistettä, laboraatioympäristöissä ja käytännön työelämässä.
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua.
Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Oppijan polun kehittäminen toteutettiin yhteiskehittelynä koulutusohjelman ammatillisen neuvottelukunnan muodostavien opiskelijoiden, työelämän kliinisen asiantuntijan ja opettajien kanssa. Yhteiskehittelyn tuloksena muodostettiin tulevaisuuden työelämää palveleva opetussuunnitelma.
Ammatillisen neuvottelukunnan mukaan Oppijan polku muodostaa selkeän ja ymmärrettävän kokonaisuuden röntgenhoitajan tutkinnon opinnoista. Neuvottelukunta pitää Oppijan polkua projekti- ja osaamisperustaisena sekä näyttöön perustuvana. Neuvottelukunta toteaa, että Oppijan polku on EU-kelpoinen ja mahdollistaa opiskelijoiden monialaisen opiskelun ja kansainvälisen liikkuvuuden. Oppijan polku vastaa hyvin työelämän tulevaisuuden vaatimuksiin.
Lisätiedot
Kopioitu opetussuunnitelmasta SXM17S1. Ei muutoksia.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö tutkintovastaava Päivi Blomqvist
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Arja H. Moilanen
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2017-2018 | 2018-2019 | 2019-2020 | 2020-2021 | Kevät 2018 | Syksy 2018 | Kevät 2019 | Syksy 2019 | Kevät 2020 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | 3. / 2018 | 4. / 2018 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 | 1. / 2019 | 2. / 2019 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXM17K1-1010 |
Röntgenhoitajan työ- ja toimintaympäristön osaamisen tunnistajana
(Valitaan opintopisteitä: 60) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU31 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU32 | Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CY13 | Anatomia, fysiologia ja patofysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BP63 | Terveysalan turvallisuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU12 | Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN75 | Asiakaspalvelu ja ohjaus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CT30 | Asiakaspalvelu ja ohjaus (suomi toisena kielenä) | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU13 | Potilas natiiviröntgentutkimuksissa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU23 | Lääketieteellisen säteilyn turvallinen käyttö | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXM17K1-1011 |
Röntgenhoitaja kliinisen radiografia- ja sädehoitotyön toimijana
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU15 | Hoitotyö kliinisessä radiografiassa | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU19 | Potilas tietokonetomografiatutkimuksissa ja magneettikuvauksissa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN74 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CY14 | Potilas isotooppitutkimuksissa ja -hoidoissa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU17 | Syöpää sairastava potilas sädehoidossa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU18 | Sädehoidon harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU16 | Potilas ultraääni-, mammografiatutkimuksissa ja toimenpiteissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU22 | Laadunhallinta kliinisessä radiografiatyössä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXM17K1-1012 |
Röntgenhoitaja säteily- ja potilasturvallisuuden osaajana
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
XX00BH18 | Innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN93 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BO72 | Säteilyturvallisuuden asiantuntijuus I | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BV64 | Säteilyturvallisuuden asiantuntijuus II | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BP61 | Potilas radiologisissa toimenpiteissä ja tutkimuksissa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN94 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN80 | Johtaminen ja yrittäjyys | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN97 | Opinnäytetyön raportointi, hyödyntäminen ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU21 | Radiografian ja sädehoidon syventävä harjoittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXM17K1-1013 |
Röntgenhoitaja asiantuntijana ja ammattialansa kehittäjänä
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00CU20 | Röntgenhoitaja ammatillisen toiminnan kehittäjänä | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXM17K1-1014 |
Yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet 15 op
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 30 | 65 | 60 | 45 | 30 | 35 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | 15 | 20 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
radiografia ja sädehoito::kompetenssit
amk::amk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa
2014 amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).