Maalausten kittaus ja restaurointimaalausLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM19
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmius käyttää erilaisia kittaus- ja retusointimateriaaleja ja tekniikoita käytännön konservointityössä ja opiskelija pystyy suorittamaan konservoitavalle maalaukselle kittauksen ja retusoinnin laadullisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi.
Opiskelija tuntee erilaisten retusointimenetelmien tekniikka- ja materiaalihistorian sekä osaa valita asianmukaisen retusointimenetelmän konservoitavalle pinnalle. Opiskelija osaa pohtia retusoinnin eettisiä ja esteettisiä näkökulmia erityyppisten konservoitavien kohteiden osalta.
Sisältö
Kittauksessa ja retusoinnissa käytettävät synteettiset ja luonnonmateriaalit ja erityyppiset retusointitekniikat kerrataan ja tietoa päivitetään teoriassa. Opiskelija suorittaa käytännön kittaus- ja retusointitoimenpiteet työn alla olevalle kohteelle (maalaus)
Opintojakso sisältää sekä teoria- että käytännön osuuden. Teoriaosuudessa käsitellään retusoinnin historiaa ja etiikkaa sekä värioppia. Käytännön osuudessa otetaan huomioon kittaukseen ja retusointiin liittyvät eettiset näkökulmat, käsitellään erilaiset retusointitekniikat ja -materiaalit sekä tehdään pieniä retusointiharjoitustöitä.
Kittauksessa ja retusoinnissa käytettävät synteettiset ja luonnonmateriaalit ja erityyppiset kittaus- ja retusointitekniikat käydään ensin läpi teoriassa.
Harjoitustyönä opiskleija tekee eri materiaaleilla ja tekniikoilla referenssikappaleet itselleen.
Konservoitavat esineet kitataan ja retusoidaan käyttämällä soveltuvia tekniikoita riippuen esineen tyypistä, käyttötarkoituksesta ja vaurioista.
Opintojaksoon voi sisältyä eripituisia pienempiä projektiluontoisia jaksoja.
Esitietovaatimukset
Aikaisemmat ammattiaineopintojaksot, Pigmentit I ja II, Kangaspohjaisten maalausten rakenteellinen konservointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan maalausten kittauksen ja restaurointimaalauksen perusideoita, materiaaleja ja tekniikoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessä esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Arvosana 2
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan maalausten kittauksen ja restaurointimaalauksen perusideoita, materiaaleja ja tekniikoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessä esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut maalausten kittauksen ja restaurointimaalauksen materiaalit ja tekniikat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessä esittelytavassa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.
Arvosana 4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnissa sallitaan vain pientä epätarkkuutta mutta ei asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan maalausten kittauksen ja restaurointimaalauksen perusideoita, materiaaleja ja tekniikoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessä esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Lisätiedot
Käytännön painotteinen, syventävä opintojakso