Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO22-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.03.2025 - 11.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jasu Forss
- Anou Londesborough
- Mira Lönnqvist
- Vastuuopettaja
- Anou Londesborough
- Ryhmät
-
SXI24K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EO22
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 19.03.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3007 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
To 20.03.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3007 |
MPB6023
Oppimistila
|
To 27.03.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
ETÄ Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3007 |
|
To 03.04.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3007 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Pe 04.04.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3007 |
MPB2005
Anatomia
|
Ti 22.04.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
ETÄ Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3007 |
|
Ke 30.04.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
TENTTI Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3007 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Ke 14.05.2025 klo 15:45 - 16:15 (0 t 30 min) |
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3007 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Aika ja paikka
Aikataulut opetukseen neuroanatomian ja -fysiologian osuuteen lukujärjestyksessä.
Neurologia ja lasten neurolgian osuudet itsenäisesti.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali ja muu jaettava kurssimateriaali
Oheiskirjallisuus (neuroanatomian ja -fysiologian osuuteen):
- Budowick, M. Anatomian atlas. WSOY. – hermosto-osuus
- Sand, O. ym. Ihminen. Anatomia ja fysiologia. Sanomapro tai
Nienstedt ja Kallio: Luut ja ytimet. Ihmiselimistö lyhyesti. WSOY. tai
Vierimaa ja Laurila: Keho. Anatomia ja fysiologia. WSOY. tai
Karhumäki ym. : Päästä varpaisiin – ihmisen anatomia ja fysiologia. Edita.
Neurologian osuuden materiaalit moodlessa. Moodle avataan opintojakson alkaessa.
Lastenneurologian osuudessa käytetään teosta Haataja ym. 2014 Lastenneurologia (kirjaston valikoimassa sekä printti että e-kirja), lisäksi opiskelija tekee itsenäistä täydentävää tiedonhakua
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Neuroanatomian ja -fysiologian tentti: ke 30.4.2025 klo 10.00-12.40 (2h tentti, johon mahdollista saada erityisen tuen päätöksellä 40min lisäaikaa)
Neuroanatomian ja -fysiologian uusintatentit:
Exam-tentti tenttiakvaariossa
1. uusinta aikavälillä 19.5.-24.5.2025 (ilmoittautuminen alkaa pe 9.5.2025)
2. uusinta aikavälillä 6.6.-11.6.2025 (ilmoittautuminen alkaa 27.5.2025)
Lastenneurologian oppimistehtävän palautus 29.4.2025 mennessä OMA:n työtilaan
Neurologian oppimistehtävä moodlessa 11.5.2025 mennessä
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
NEUROANATOMIA JA -FYSIOLOGIA:
- itsenäisten tehtävien hyväksytty suoritus
- tentti, josta numeerinen arviointi asteikolla 1-5 (läpäisyn raja 50% pisteistä)
Neurologian yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä (tarkemmat arvioinnin perusteet tehtäväohjeessa)
Lastenneurologian yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä (tarkemmat arvioinnin perusteet tehtäväohjeessa)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Neuroanatomia ja -fysiologia 81h (20h kontaktiopetusta, 60h ohjattua verkko-opiskelua)
Neurologia 27 h itsenäistä työskentelyä moodlessa
Lastenneurologia 27 t koostuu itsenäisestä opiskelusta ja yksilöllisen oppimistehtävän työstämisestä
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy:
Neurologia 1 op
Lastenneurologia 1 op
Neuroanatomia ja -fysiologia 3op
Opetusmenetelmät
NEUROANATOMIA JA -FYSIOLOGIA (Anou Londesborough)
- luento-opetus (lähi- ja etäopetus)
- ohjattu itsenäinen opiskelu (verkko-opiskelumateriaali: verkkoluennot, luettava materiaali ja tehtävät)
NEUROLOGIA 1 OP (Jasu Forss)
itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävä erillisen ohjeen mukaan Moodlessa.
LASTENNEUROLOGIA 1 OP (Mira Lönnqvist)
itsenäinen opiskelu ja yksilöllinen oppimistehtävä 1op OMA:n työtilasta löytyvän erillisen ohjeen mukaan
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.
Tekoälyn käyttö oppimisessa/opiskelussa: Oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä. Tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle, mutta oppimistehtävien tekstiä ei ole luvallista muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sinun pitää kuvata, miten olet tekoälyä käyttänyt.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Lisätiedot
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.
Tekoälyn käyttö oppimisessa/opiskelussa: Oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä. Tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle, mutta oppimistehtävien tekstiä ei ole luvallista muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sinun pitää kuvata, miten olet tekoälyä käyttänyt.