Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EE23-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 21.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
ruotsi
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Elina Tirkkonen
Tea Rosenberg
Gunilla Blom
Anne Lipasti
Ryhmät
SXB22K2
Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EE23
Toteutukselle SX00EE23-3006 ei löytynyt varauksia!

Aika ja paikka

Asiantuntijaviestintä: lähiopetus kampuksella, aikataulu lukujärjestyksessä
Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Asiantuntijaviestintä: opettajan laatima materiaali
Ruotsi: opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsi: viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä ja kirjallinen tentti, kaksi uusintaa mahdolllista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asiantuntijaviestintä: aktiivinen osallistuminen, kirjalliset ja suulliset arvioitavat tehtävät
Ruotsi:jatkuva arviointi, suullinen esitelmä, kirjallinen lopputentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiantuntijaviestintä: läsnäolo ja harjoitukset lähiopetuksessa, itsenäinen opiskelu, kirjalliset ja suulliset palautettavat tehtävät
Ruotsi:läsnäolo lähiopetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaviestintä: ryhmä- ja paritehtävät, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, itsenäinen työskentely
Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset

Lisätietoja opiskelijoille

Ruotsi: jos mahdollista lähiopetus kampuksella, ruotsin arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi, materiaali saatavilla ennen kurssin alkua pdf-muodossa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tavoitteellisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta sekä hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja vetäjänä asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelija osoittaa halua kehittyä asiantuntijan viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa. Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Lisätiedot

Ruotsi: jos mahdollista lähiopetus kampuksella, ruotsin arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi, materiaali saatavilla ennen kurssin alkua pdf-muodossa

Siirry alkuun