Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN75-3112

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2018 - 15.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2016-2018) Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 95
Koulutus
Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jukka Kettunen
Mirja Järvinen
Vastuuopettaja
Jukka Kettunen
Ryhmät
SXK18S2B2
Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Seinäjoki
SXK18S2B1
Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Lahti
SXK18S2A
Ensihoidon tutkinto-ohjelma monimuotototeutus
Opintojakso
SX00BN75
Toteutukselle SX00BN75-3112 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen työskentelyssään
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.

Sisältö

Asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen käsitteet sekä eettiset ja filosofiset periaatteet
Asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus ja opetus suomen ja ruotsin kielellä
Asiakaspalveluprosessi ja hyvän asiakaspalvelun elementit
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Suomen- ja ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Erilaiset asiakaspalvelun ja ohjauksen laadun ja vaikuttavuuden arviointimenetelmät sekä asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen kehittäminen

Oppimateriaalit

ruotsi: Kristiina Hakala: Svenska för läkare (Finn Lectura) + opettajan materiaali

ASP: erikseen mainitut materiaalit

Opetusmenetelmät

ruotsi: lähiopetusta ryhmittäin lukujärjestyksen mukaan; itsenäisiä ja pienryhmätehtäviä

Asiakaspalvelu:
Yksi AC-luento josta kaksi identtistä kertaa 13.3. ja 24.4.
Verkkokurssi yksilötehtävänä
Kaksi ryhmätehtävää 4-5 opiskelijan ryhmät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsi: ilmoitetaan kurssin alussa

ASP: ei tenttiä

Sisällön jaksotus

Ensin käytävä orientaatioluento, tämän jälkeen voi suorittaa verkkokurssin itsenäisesti, sen pohjalta tehdään toinen ryhmätehtävä. Tämän jälkeen toinen ryhmätehtävä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ruotsi: suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen (1-5)

ASP: Molemmat kirjalliset työt arvostellaan yhdessä (1-5)

Lisätiedot

Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.

Lisätiedot

Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.

Siirry alkuun