Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN75-3112
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2018 - 15.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2016-2018) Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 95
- Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jukka Kettunen
- Mirja Järvinen
- Vastuuopettaja
- Jukka Kettunen
- Ryhmät
-
SXK18S2B2Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Seinäjoki
-
SXK18S2B1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Lahti
-
SXK18S2AEnsihoidon tutkinto-ohjelma monimuotototeutus
- Opintojakso
- SX00BN75
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen työskentelyssään
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
Sisältö
Asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen käsitteet sekä eettiset ja filosofiset periaatteet
Asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus ja opetus suomen ja ruotsin kielellä
Asiakaspalveluprosessi ja hyvän asiakaspalvelun elementit
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Suomen- ja ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Erilaiset asiakaspalvelun ja ohjauksen laadun ja vaikuttavuuden arviointimenetelmät sekä asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen kehittäminen
Oppimateriaalit
ruotsi: Kristiina Hakala: Svenska för läkare (Finn Lectura) + opettajan materiaali
ASP: erikseen mainitut materiaalit
Opetusmenetelmät
ruotsi: lähiopetusta ryhmittäin lukujärjestyksen mukaan; itsenäisiä ja pienryhmätehtäviä
Asiakaspalvelu:
Yksi AC-luento josta kaksi identtistä kertaa 13.3. ja 24.4.
Verkkokurssi yksilötehtävänä
Kaksi ryhmätehtävää 4-5 opiskelijan ryhmät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: ilmoitetaan kurssin alussa
ASP: ei tenttiä
Sisällön jaksotus
Ensin käytävä orientaatioluento, tämän jälkeen voi suorittaa verkkokurssin itsenäisesti, sen pohjalta tehdään toinen ryhmätehtävä. Tämän jälkeen toinen ryhmätehtävä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ruotsi: suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen (1-5)
ASP: Molemmat kirjalliset työt arvostellaan yhdessä (1-5)
Lisätiedot
Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.
Lisätiedot
Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.