Pienen lapsen kehityksen ja tunne-elämän tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10126-AH00CQ52-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.11.2024 - 30.09.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 03.02.2025 - 30.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- LAB-ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 2000
- Opintojakso
- C-10126-AH00CQ52
Arviointikriteerit
Opintojakson kaikki tehtävät on ajallaan palautettu ja opintojakson tavoitteisiin peilaten hyväksytty.
Aika ja paikka
toteutus ajalla 3.2.-30.11.25 - Opintojaksolla edetään opiskelijan omaa omaa aikataulua noudattaen, tentin ja oppimistehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu ja palautettu viimeistään 30.11.25.
Oppimateriaalit
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja - Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa - Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen - Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus Lisäksi suositellaan: - Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus - Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät - Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä - Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille - Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Moodle-oppimisympäristö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty -Opintojaksoa ei arvioida ajalla 12.6.-10.8.2025 välisenä aikana
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-oppimismateriaali, kirjallisuus ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op
Sisällön jaksotus
- Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi - Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla - Lähikehityksen vyöhyke, mentalisaatiokyky - Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät - Osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa - Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus lapsen kehityksen tukena
Hylätty (0)
Ei saavuta hyväksytyn suorituksen vaatimuksia eikä noudata aikataulua.
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti opiskeltava verkkototeutus, joka suoritetaan opiskelijan oman aikataulun mukaan ajanjakson 3.2. -30.11.2025 välisenä aikana. Sisältää moodle-tentin sekä yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden, moodle-materiaalien ja muun ilmoitetun materiaalin pohjalta. Opintojakson suorittamisen voi aloittaa itselle sopivana ajankohtana 3.2.25 alkaen, kuitenkin niin, että opintojakson kaikki tehtävät on palautettu 30.11. mennessä. Tämän jälkeen opintojakso sulkeutuu, eikä tehtäviä enää voi palauttaa. Opintojaksoa arvioidaan kuukausittain. Arviointia ei tehdä ajalla 12.6.-10.8.2025 välillä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty